تاريخ انتشار :سه‌شنبه 4 دسامبر 2018.::. ساعت : 11:16 ب.ظ
فاقدديدگاه

استحصال بیش از ۱۰ هزار تن وش پنبه در پارس آباد

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،علی علایی ، فرماندار پارس آباد با بیان اینکه برداشت پنبه از یک ماه پیش در این شهرستان شروع شده است ، گفت: امسال ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی آبی این منطقه به کشت پنبه اختصاص یافته بود که پیش بینی می شود بیش از ۱۰ هزار تن وش پنبه استحصال شود .

وی با بیان اینکه امسال کشت این محصول نسبت به سالهای گذشته رونق چشمگیری یافته است ، افزود : افزایش قیمت جهانی محصول پنبه و مناسب بودن شرایط بازرگانی و بازار خرید وش از دلایل عمده گرایش کشاورزان به کشت این محصول در پارس آباد مغان هستند .

فرماندار پارس آباد ادامه داد : پنبه از قدیمی ترین محصولاتی است که در پارس آباد کشت می شود ولی در دهه ۸۰ این محصول مورد بی مهری قرار گرفت و سطح زیر کشت آن در پارس آباد که قطب پنبه بود به حدی پایین آمد که حتی ۱۰ هکتار هم در پارس آباد کشت نشد و این امر باعث تعطیلی ۱۲ کارخانه پنبه پاک کنی فعال در این شهرستان شد .

علایی افزود : اما در سال های اخیر بر اساس حمایت های تشویقی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به پنبه کاران دوباره طلای سفید در دشت مغان خصوصا در شهرستان پارس آباد جان دوباره ای گرفته و احیا شده است که به دنبال آن از ۱۲ کارخانه تعطیل دوباره ۶ کارخانه به چرخه تولید بازگشتند.

وی گفت: مراکز خرید به صورت شبانه روزی برای پنبه کاران ارائه خدمات می کنند و بهای محصولات کشاورزان را نیز بالاتر از قیمت تضمینی دولت یعنی قیمت هر کیلو وش سفید را به مبلغ ۵۵ هزار ریال خریداری کرده و بهای پنبه را نیز در همان لحظه پرداخت می کنند .

فرماندار پارس آباد با اشاره به اینکه محصول پنبه از زمان کاشت تا برداشت در هر هکتار برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی فصلی ایجاد می کند ، افزود: وش سفید استحصال شده بعد از محلوج به کارخانجات نساجی در سراسر کشور ارسال می شود.

نظرات بسته شده است.