تاريخ انتشار :جمعه 2 می 2014.::. ساعت : 2:47 ب.ظ
فاقدديدگاه

رشد 26 درصدی بودجه امسال آموزش و پرورش/ جذب نیروهای بومی در آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز همزمان با آغاز هفته بزرگداشت هفته معلم در سخنرنی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و سنگرداران جبهه تعلیم و تربیت، اظهار داشت: آموزش و پرورش زیرساخت نیروی انسانی را برای کشور تشکیل می‌دهد و خروجی‌های آن ورودی جامعه و دانشگاه است و نهادی است که زیرساخت‌های منابع را فراهم کرده و ما می‌توانیم ادعا کنیم عامل اصلی و زیرساخت برای توسعه پایدار در کشور است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است و کوچکترین تغییرات در‌ آن، کل جامعه را متأثر می‌کند و در سال فرهنگ که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است باید گفت انتقال فرهنگ به نسل آینده از کارکردهای جدی آموزش و پرورش بوده و یکی از مهمترین مخاطبان رهبری در سال فرهنگ است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هر ساله 130 میلیون کتاب چاپ می‌کنیم که باید دانش‌آموزان آن را بخرند، بخوانند، بفهمند و امتحان دهند و آموزش و پرورش یک اهرم اصلی در اختیار دارد که می‌تواند به انتقال دانش بپردازد.
فانی گفت: 12 میلیون دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه تحصیل می‌کنند که یک میلیون معلم و فرهنگی امر تعلیم و تربیت را بر عهده دارند و بزرگترین دستگاه دولت نیز آموزش و پروش است که از لحاظ کمی و کیفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی یادآور شد: راهبرد آموزش و پرورش ارتقای کیفی آموزش و تربیت است و تقویت کتابخانی، زنگ گفت‌وگو، پرسشگری و در حوزه دینی پرداختن به نماز، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، شورای امر به معروف، انس با قرآن و اهل بیت و نهادینه‌سازی سبک ایرانی و اسلامی دنبال می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری خاطر نشان کرد: مناسب است اصول تربیت اسلامی از دیدگاه ایشان را مرور کنیم؛ دستگاه تربیت باید استعدادهای فطری مثل خردورزی، خداگرایی و عدالت طلبی را گسترش دهد؛ در بحث اصل اعتدال، آموزش و پرورش باید انسان‌هایی را تربیت کند که نه اهل افراط و تفریط باشد.
فانی به اصل جامعیت از دیدگاه شهید مطهری اشاره کرد و گفت: اصل جامعیت یعنی اینکه انسان‌هایی در همه ابعاد تربیت شود و همچنین در اصل چهارم نیز نیازهای واقعی انسان تأمین شود.
وزیر آموزش و پرورش اصل پنجم در اصول تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری را اصل تأکید بر دوره کودکی برشمرد و گفت: این دوره شامل پیش‌دبستانی و دبستان و دوره ابتدایی است که نقش عمده‌ای در شکل‌گیری کودکان دارد و اجرای سندی تحول و پیگیری سیاست‌های رهبری می‌تواند متضمن اصول پنج‌گانه تربیت از دیدگاه شهید مطهری باشد و آموزش و پرورش در حال تهیه نقشه راه در سند تحول است.
فانی به روز معلم اشاره کرد و افزود: امروز روز معلم است و معلم رکن اصلی فرایند تعلیم وتربیت بوده و این معلم است که نقش ممتاز و منحصر به فردی در نظام تعلیم و تربیت نیز دارد و سخن، سکوت، پوشش و آرایش موی سر معلم نیز در رفتار دانش‌آموز تأثیر دارد و در این راستا سیاست‌های آموزش و پرورش در ارتباط با معلم، ارتقای منزلت معلم در تراز جمهوری اسلامی و ارتقای انگیزه معلمان است که در این راستا لایحه رتبه‌بندی معلمان مطرح است که با تصویب در دولت و تقدیم به مجلس شاهد باشیم شایستگی‌ها و انگیزه معلمان رشد پیدا کند.
فانی، جذب نیروهای بومی را از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه عنوان کرد.
وی گفت: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش عدم توزیع مناسب نیروی انسانی در کشور است که با بومی گزینی مشکلاتی از قبیل نقل و انتقال معلمان از میان خواهد رفت.
* صرف تکیه بر بودجه‌های دولتی نمی‌توان مشکلات آموزش و پرورش را برطرف کرد
وزیر آموزش و پرورش به اهمیت دوره ابتدایی در آموزش اشاره کرد و گفت: به همین علت توجه ویژه‌ای به مشکلات معلمان ابتدایی خواهیم داشت و امیدواریم با پیگیری مطالبات آنها باعث ثبات در این حوزه شویم.
وی ضمن تشکر از مردم و دستگاه‌های مختلف گفت: باید بگویم که اداره و مدیریت آموزش و پرورش از توان وزارتخانه خارج است؛ وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه هم‌ردیف سایر وزارتخانه‌ها نیست بلکه یک فراوزارتخانه است و مأموریت آن مربوط به همه دستگاه‌ها می‌شود و از خروجی آن تمامی دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.
فانی تأکید کرد: آموزش و پرورش متعلق به همه مردم و دستگاه‌ها است و اگر به دنبال شکل‌دهی سرمایه در کشور هستیم باید بدانیم که بهترین سرمایه‌گذاری برای مردم و نظام سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است.
وی افزود: در همین جا اعلام می‌کنیم که همکاری تمام نهادهای دولتی، غیردولتی، مردم و مساجد با آموزش و پرورش می‌تواند ما را امیدوار به حل تدریجی مشکلات این دستگاه عظیم کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گزاف‌ نیست اگر بگویم آموزش و پرورش هر کشور آینه تمام‌نمای آینده آن کشور محسوب می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم آینده کشور را بدانیم باید به آموزش و پرورش آن نگاه کنیم و برای اینکه بتوانیم فرزندانمان را برای آینده و مطابق اصول تربیت اسلامی تربیت کنیم باید امروز به آموزش و پرورش رسیدگی کنیم و همه نهادها خود را در این زمینه مسئول بدانند.
وی ضمن تشکر از مجلس و دولت برای افزایش بودجه آموزش و پرورش گفت: رشد 26 درصدی بودجه امسال آموزش و پرورش در حالی اتفاق افتاد که کل بودجه دولت تنها 11 درصد رشد داشته است و این عنایت خاص مجلس و دولت را به آموزش و پرورش نشان می‌دهد.
وی مساعدت ائمه جمعه و جماعات و حضور آنها در مدارس را سبب تقویت روحیه دانش‌آموزان دانست و گفت: در این راستا به مدیران مدارس گفته‌ایم که خودشان به همراه معلمان در نماز جماعت دانش‌آموزان شرکت کنند.
فانی خاطرنشان کرد: صرف تکیه بر بودجه‌های دولتی نمی‌توان مشکلات آموزش و پرورش را برطرف کرد از همین جا از خیرین و موسسات مختلف می‌خواهم که به کمک ما بیایند و توسعه آموزش و پرورش را رقم بزنند.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,

نظرات بسته شده است.