تاريخ انتشار :شنبه 10 نوامبر 2018.::. ساعت : 12:57 ق.ظ
فاقدديدگاه

پنهان کردن اسباب بازی؛ فراتر از یک سرگرمی ساده برای کودکان

همه‌ی کودکان بازی کردن با اسباب بازی را دوست دارند اما پنهان کردن اسباب بازی فراتر از یک سرگرمی ساده برای کودکان محسوب می‌شود. فرزند کوچکتان را تشویق کنید که اسباب‌ بازی‌ها را پنهان کند و سپس آنها را پیدا کند. به نظر می‌رسد هیچ نوع سرگرمی به اندازه این بازی او را خوشحال نمی‌کند. این بازی بی‌ضرر و ساده یک سرگرمی فوق‌العاده عالی برای تقویت و توسعه رشد شناختی کودک و به نفع کارکرد‌های فیزیکی، اجتماعی و احساسی آنهاست.
دکتر اوبراین می‌گوید:
بازی با کودکان این امکان را می‌دهد که از خلاقیت خود حین رشد تخیل، مهارت و توانایی‌های احساسی، فیزیکی و شناختی به کار گیرند.
لازم نیست برای اینکه فواید این بازی را برای کودکان بدانید، دانش روانشناسی داشته باشید. دکتر اوبراین درباره پنهان کردن اسباب بازی می‌گوید:
این بازی بسیار ساده است، می‌توانید خرس عروسکی را زیر بالش پنهان کنید و از کودک بخواهید که آن را پیدا کند. همچنین می‌توانید تعدادی از وسایل بازی را در سراسر خانه پنهان کنید و از کل خانواده بخواهید که آنها را پیدا کنند.
در ادامه دکتر اوبراین برخی از مزایای پنهان کردن اسباب‌بازی‌ها را بیان می‌کند. با ما همراه باشید تا درباره فواید بازی پنهان کردن اسباب بازی و یافتن مجدد آن بیشتر آشنا شویم.
فواید سرگرمی پنهان کردن اسباب بازی
به چالش کشیدن حافظه
بر اساس نظر دکتر اوبراین پدر و مادر‌ها در بازی پنهان کردن اسباب بازی اغلب تلاش می‌کنند تا به یاد آورند که آنها را کجا پنهان کرده‌اند. بنابراین برای بزرگسالان و بچه‌ها این بازی، فرصت مناسبی برای تقویت قدرت حافظه کوتاه‌مدت و سرعت پردازش است. همچنین بازی پنهان کردن اسباب‌بازی‌ها دارای ویژگی‌های شناختی و احساسی برای کودکان است. همچنین بچه‌ها یاد می‌گیرند صبور باشند و با این مسئله که خواهر و برادر‌ها اسباب‌بازی‌ها را زودتر از آنها پیدا کنند، کنار بیایند. مدیریت خشم و تقویت مهارت‌های حل مسئله را هم می‌توان جزو فواید این بازی دانست.
اعطای قدرت کنترل و اختیار به کودک
کودکان را تشویق کنید که اسباب‌بازی‌ها را جایی پنهان کنند تا شما آنها را پیدا کنید. این کار به آنها اجازه می‌دهد که رئیس باشند. دکتر اوبراین در این زمینه می‌گوید:
بازی‌هایی که در کنترل کودکان هستند، به آنها توان بالقوه، قدرت رهبری و اعتماد به نفس می‌دهد. به طوری که اگر پنج دقیقه هم کنترل از دست والدین خارج شود و در اختیار کودک قرار بگیرد، اهمیت زیادی در تربیت او دارد. والدین می‌توانند چشم‌هایشان را ببندند و کودک اسباب‌بازی را در جایی که می‌خواهد، پنهان کند. این فعالیت، احساس خوبی به کودک می‌دهد.
دکتر اوبراین در این مورد اشاره می‌کند که در سرگرمی‌هایی که اختیار و ابتکار بازی دست خود کودک است، او با سرعت خود عمل می‌کند و مجبور نیست ایده‌ها و احساسات خود را با قوانین والدین سرکوب کند. از طرفی این بازی‌ها باعث می‌شود کودک هویت خود را بیابد و به طور مستقل در جهان فکر و عمل کند. آنها به کمک این بازی، مهارت‌های زندگی را از سنین جوانی یاد می‌گیرند و باعث بلوغ فکری آنها خواهد شد و یاد می‌گیرند که بزرگسالان مستقل و خود‌کفایی باشند.
کمک به فعالیت مغز
دکتر اوبراین اشاره می‌کند که پنهان کردن اسباب بازی و یافتن مجدد آن، برای فعالیت مغز بسیار مفید است و این بازی به آنها کمک می‌کند که ایده‌های خود را بازگو کنند و خلاقیت خود را توسعه دهند. می‌توان بازی پنهان کردن اسباب‌بازی‌ها را از طریق گودال شن و ماسه هم انجام داد. کودکان خردسال علاقه ویژه‌ای به پنهان کردن اسباب‌بازی‌ها و اشیا داخل شن و ماسه به عنوان گنج و دور نگاه داشتن آنها از چشم بزرگ‌تر‌ها دارند.
مدیریت اضطراب جدایی
اضطراب جدایی می‌تواند برای کودکان بحران سنگینی باشد و بازی پنهان کردن اسباب بازی روش خوبی برای حل این چالش است. دکتر اوبراین در این زمینه می‌گوید:
مخفی کردن اسباب‌بازی‌ها یک راه عالی و سرگرم‌کننده برای کودکان است تا در حین انجام یک فعالیت جذاب، جدایی از پدر و مادر را تمرین کند. برای استحکام روابط و پیوند‌های خانوادگی سعی کنید بیشتر به روابط خواهر و برادری اهمیت دهید و خواهر و برادر‌ها را به انجام یک فعالیت یا بازی مشترک دعوت یا تشویق کنید. کودک خردسال به کمک این بازی، مهارت انجام کار گروهی را یاد می‌گیرد.
فعالیت‌های جسمانی
بازی پنهان کردن اسباب بازی یک راه عالی برای تشویق کودک به انجام کارهای روزانه و جسمانی است. دکتر اوبراین در این مورد اشاره می‌کند که کودکانی که تازه شروع به راه رفتن می‌کنند، پنهان کردن اسباب بازی به آن‌ها کمک می‌کند که بایستند، خودشان را به اشیا برسانند، اسباب و وسایل را جا به جا کنند تا اشیای گمشده را از بین وسایل پیدا کنند. از نظر دکتر اوبراین، چالش‌های شناختی راهکار بسیار عالی و مفیدی برای تحریک کودکان کم جنب و جوش است.
تقویت مهارت‌های کودک پیش‌ دبستانی
بازی پنهان کردن اسباب بازی و سایر اشیا با اندازه‌های مختلف، فرصت خوبی برای یادگیری کودکان پیش‌دبستانی است، زیرا انجام این بازی مستلزم مقایسه کردن است. آنها از خودشان می‌پرسند آیا می‌توان این شی بزرگ را پشت گلدان مخفی کرد؟ بنابراین در هر مورد آنها نقطه‌ها و مکان‌های مختلف را از هر نظر برای پنهان کردن بررسی می‌کنند تا از مخفی شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنند.
بازی کردن از نظر روانشناسی نقش مهمی در پرورش شخصیت و توانایی‌های کودک دارد. شما چه بازی‌هایی را در این زمینه پیشنهاد می‌کنید. لطفا دید‌گاه‌های خود را از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادران به اشتراک گذارید.

نظرات بسته شده است.