تاريخ انتشار :دوشنبه 5 نوامبر 2018.::. ساعت : 10:46 ب.ظ
فاقدديدگاه

اروپا به دنبال سازوکاری برای مقابله با تحریم‌‎های ترامپ|نیویورک‌تایمز: شکاف اروپا و امریکا بر سر ایران جدی است

"استفانو استفانیانی" از مشاوران و دیپلمات‌های سابق ایتالیایی در بروکسل می‌گوید مقام‌های اروپایی تنها 40 درصد خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز پیش‌رو درباره ایران دارند. او می‌گوید شکاف میان اروپا و امریکا بر سر ایران جدی است و اروپایی‌ها به طور فعالانه علیه امریکا کار می‌کنند و در کنار روسیه، چین و ایران قرار گرفته‌اند، این فشار بزرگی بر روابط ترنس اتلانتیک است.
روزنامه “نیویورک تایمز” با اشاره به عزم جدی اروپایی‌ها برای مقابله با رویکرد خصمانه ترامپ در قبال ایران می‌نویسد: “همزمان با آغاز دور دوم تحریم‌های امریکا علیه ایران، مقام‌های اروپایی کماکان مصمم به پیدا کردن سازوکارهای تازه برای مقابله با این تحریم‌ها هستند.
به گزارش آفتاب‎‎نیوز؛ نیویورک تایمز نوشته است: تحریم‌ها سبب شده‌اند تا امریکا با متحدان اروپایی خود دچار اختلاف‌نظر جدی شود. اروپایی‌ها حفظ برجام را برای منافع ملی دولت‌های خود ضروری می‌داند و می‌گویند که قصد محافظت از آن را دارند. با این حال، تا به امروز علیرغم عزمی که داشته‌اند موفق به مدیریت سازوکاری موثر برای مقابله با تحریم‌های امریکا نشده‌اند. موضع اتحادیه اروپا از آنجایی پیچیده‌تر می‌شود که اخیرا دولت دانمارک اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده است. دولت فرانسه نیز اتهام مشابهی را مطرح کرده است”.
اروپایی‌ها به دنبال سازوکاری برای مقابله با تحریم‌‎های ترامپ|نیویورک‌تایمز: شکاف میان اروپا و امریکا بر سر ایران جدی است
این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که علیرغم تعهد کشورهای اروپایی به خصوص بریتانیا، آلمان و فرانسه به حفظ برجام، آنان در ایجاد سازوکار پرداخت جایگزین برای رویارویی با سیستم بانکی تحت سلطه امریکا و اجازه دادن به ایران برای ادامه فروش نفت و خرید کالا با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.
“نیویورک تایمز” می‌افزاید: “تاکنون هیچ کشور اروپایی‌ای از ترس مجازات‌های احتمالی ناشی از نقض تحریم امریکا جرات نکرده تا میزبان این سازوکار برای اجرا باشد. مقام‌های اروپایی می‌گویند در واقع‌بینانه‌ترین حالت تنها قادر به حفظ ۲۰ تا ۳۰ درصد از حجم تجارت موجود با ایران هستند چرا که شرکت‌های بزرگ اروپایی که با امریکا در ارتباط هستند یا از بازار ایران خارج شده‌اند یا در حال خروج هستند.
“استفانو استفانیانی” از مشاوران و دیپلمات‌های سابق ایتالیایی در بروکسل می‌گوید مقام‌های اروپایی تنها ۴۰ درصد خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز پیش‌رو درباره ایران دارند. او می‌گوید شکاف میان اروپا و امریکا بر سر ایران جدی است و اروپایی‌ها به طور فعالانه علیه امریکا کار می‌کنند و در کنار روسیه، چین و ایران قرار گرفته‌اند، این فشار بزرگی بر روابط ترنس اتلانتیک است. نکته دیگر آن است که علیرغم وجود اتحاد میان دولت‌های اروپایی، نگرانی از این موضوع وجود دارد که بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا به واشنگتن نزدیک‌تر شود”.
“الی گرانمایه” کارشناس شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید که ایران مایل به باقی‌ماندن در برجام است. او می گوید: “ایران برای پنج تا شش ماه دیگر هم صبر خواهد کرد اما موضوع اصلی خیابان‌هاست”.  “نیویورک تایمز” در ادامه اشاره می‌کند که پمپئو وزیر خارجه امریکا می‌گوید که امریکا با تحریم ایران قصد دارد آن کشور را وادار به عقب‌نشینی از منطقه کند. “علی واعظ” از گروه بین المللی بحران در پروژه ایران اما می‌گوید بین تحریم‌ها و سیاستگذاری‌های ایران از نظر تاریخی رابطه کمی وجود داشته است. او می‌گوید تهران برای مقابله با تهدیدات متوجه امنیت ملی خود تصمیمات لازم را با دید امنیتی اتخاذ می‌کند. او تحریم‌ها علیه ایران را غیرمنطقی می‌داند. او در گزارش تازه خود نوشته است که تحریم‌ها و سیاست تهاجمی ترامپ اتفاقا حوزه نفوذ ایران در منطقه و انگیزه آن کشور برای حضور در منطقه را افزایش می‌دهد.
این روزنامه در پایان می‌نویسد در عین حال مقام‌های ایرانی و اروپایی به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا و مهمتر از آن به انتخابات ریاست جمهوری بعدی امریکا چشم دوخته‌اند و امیدوارند که ترامپ مجددا پیروز نشود.

نظرات بسته شده است.