تاريخ انتشار :جمعه 26 اکتبر 2018.::. ساعت : 11:35 ب.ظ
فاقدديدگاه

معجزه درمان آب گرم «متعلق»

آب گرم 'متعلق' در آذربایجان شرقی این روزها بیشتر پاتوق افرادی است که از درد مفاصل و بیماری های پوستی رنج می برند، اگر عده ای از معجزه درمان بزرگترین مجتمع آب درمانی کشور بی خبرند به این محل در کلیبر سربزنند.

ه گزارش شهریمیز، شهرت این آب گرم در کشور در پیچ و خم مسیرهای سخت گذر این چشمه ناپیداست و در بیشتر اوقات مردم مناطق شمال غرب کشور به ویژه ارسباران برای درمان بیماری های پوستی، مفصلی، رماتیسمی و عضلانی، سنگ کلیه و ناراحتی های معده به این مجتمع آب درمانی می شتابند.

متعلق که در زبان محلی ‘متاللی’ خوانده می شود، روستایی تاریخی با ۴۰ خانوار در دامنه های جنوبی کوه قره داغ شهرستان کلیبر/ بخش آبش احمد/ بوده که شهرتش را مدیون چشمه ای با خواص درمانی اعجاب انگیز است.

دمای آب این مجتمع مدرن در مظهر چشمه ۶۸ درجه سانتیگراد بوده و یکی از اصلی ترین مزیت آن آبتنی در ۲ فضای سرپوشیده مجزا با سقف متحرک است.

یکی از ساکنان بومی منطقه اعتقاد راسخ دارد آب این چشمه درمان دردهای مفصلی است و از روزگار قدیم بسیاری از مردم ارسباران به این چشمه آب درمانی خو گرفته اند.

عادل بهبودی افزود: مردم محلی معتقدند آب لغزنده این چشمه تاثیر خوبی روی پوست انسان دارد و به همین خاطر آب برخی از دوش های این مجتمع (در هنگام خروج ) از آب چشمه تامین می شود.

وی گفت: آبتنی زیر باران و برف پاییزی و زمستانی در آب گرم ‘متعلق’ جذابیت کم نظیری بوده و در فصل های بهار و تابستان نیز مناظر اطراف این مجتمع جاذبه ای مضاعف برای گردشگران منطقه است.

رئیس شبکه بهداشتی و درمانی کلیبر نیز با اشاره به نظارت های مستمر بهداشتی در این مجتمع آب درمانی گفت: این مجتمع به لحاظ بهداشتی یکی از بهترین و تمیزترین آب گرم های کشور است.

اکبر منتظمی افزود: آب این چشمه با ترکیب های معدنی منحصر به فرد در درمان برخی از بیماری های مفصلی و پوستی بی تاثیر نیست.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلیبر گفت: این چشمه دایمی آب گرم مربوط به دوران ‘پلیوسن میانی’ است و قدمتی در حدود سه و نیم میلیون ساله دارد.

کیومرث کریمی افزود: این مجتمع در داخل منطقه نمونه گردشگری متعلق واقع بوده و بیش از ۲۵ واحد مهمانسرا و غذاخوری سنتی با بیش از ۵۰ سال قدمت در این منطقه فعال است.

وی اظهار کرد: سیاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این منطقه نمونه گردشگری تامین و بهسازی اقامتگاه های سنتی است و در همین راستا سرمایه گذاری برای احداث ۲ کمپ گردشگری و سفره خانه های سنتی در این منطقه آغاز شده است.

وی گفت: قلعه تاریخی قلعه کندی و زیارتگاه امامزاده شاه قاسم (ع) که دارای شجره نامه و از اولاد حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است، در نزدیکی این منطقه واقع و مکمل گردشگری برای آبگرم متعلق است.

وی افزود: مسیرهای دسترسی به این منطقه چه از مسیر تبریز – اهر – هوراند – آبش احمد و چه از مسیر اهر- کلیبر – آبش احمد در فصل های بهار و تابستان نمایشگاهی از جلوه های طبیعی است.
به گفته وی محورهای اصلاندوز – خداآفرین – آبش احمد یا مشگین شهر – گرمی – پل آزادگان – آبش احمد از دیگر مسیرهای دسترسی به این مجتمع آبدرمانی است.

وی افزود: آب و هوای ییلاقی و پوشش جنگلی، این آب گرم را به رویای بهشتی گردشگران منطقه ارسباران تبدیل کرده و زیرساخت های گردشگری منطقه را در مسیر توسعه قرار داده است.

رسول اسدالهی، بخشدار بخش آبش احمد کلیبر گفت: این بخش به واسطه ظرفیت های کم نظیر گردشگری همچون آب گرم متعلق، زیارتگاه امامزاده قاسم / برادر امام رضا (ع)/، طبیعت بکر و آبگرم ‘ یل سویی’ در حال توسعه است.

این مجتمع در زمینی به وسعت ۱۲ هزار و ۷۸۰ متر مربع شامل جکوزی، رستوران، بوفه، کافی شاپ، سالن‌های ورزشی، بدنسازی، فضای بازی کودکان، رختکن‌های مجهز، پارکینگ، نمازخانه و واحدهای تجاری است.

بر اساس آزمایش های صورت گرفته از سوی سرمایه گذاران این مجتمع آب چشمه دارای ۱۳ نوع ماده معدنی از جمله گلیسیرین، فسفر، گوگرد، سدیم و نیترات سدیم است.

تاسیسات آب درمانی این مجتمع در تیرماه ۱۳۹۲ شمسی با سرمایه گذاری ۴۲۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی /شرکت آذر سئلین ارس/ راه اندازی شد.

ساکنان بومی منطقه از دیرباز رایگان از آب این چشمه برای استحمام استفاده کرده اند و تا حدود ۲ دهه قبل، کمتر خانه ای در روستاهای اطراف این آب گرم دارای حمام بود اما در زمان حاضر به واسطه پرداخت هزینه می توانند با خیالی آسوده از وضعیت بهداشتی این آب گرم، به آبتنی بپردازند.

شهرستان کلیبر با حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت در حدود ۱۶۰ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد و دره های سرسبز در میان کوه های سر به فلک کشیده و جنگل های ارسباران است.

برچسب‌ها:, , ,

نظرات بسته شده است.