تاريخ انتشار :دوشنبه 8 اکتبر 2018.::. ساعت : 4:43 ب.ظ
فاقدديدگاه

خواص درمانی پیازچه اطلاع +موارد منع مصرف

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پیازچه یکی از اعضای خانواده سبزیجات است، معمولا در میان سبزی خوردن ما بر سرسفره به چشم می‌خورد و بعضا مورد بی مهری قرار می‌گیرد، اما خوب است بدانید این سبزی بانمک کلی خاصیت را در دل خود جای جا داده است.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز به معرفی خواص پیازچه و همچنین نحوه مصرف آن بپردازد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

معرفی پیازچه

پیازچه از سبزیجات تقریبا ثابت در در بین سبزی‌ خوردن است و به همراه پیاز، جزئی ثابت از مواد غذایی مورد نیاز روزانه محسوب می شود، در واقع کمتر غذایی هست که برای تهیه و خوش طمع شدن آن نیاز به پیاز و پیازچه نباشد.

پیازچه‌ها در واقع همان پیازی است که قبل از رسیدن کامل، برداشت شده است.

طعم پیازچه نسبت به پیاز ملایم‌تر و تراکم مواد مغذی در پیازچه‌ها بیشتر است.

خواص پیازچه بسیار شبیه به خواص پیاز و البته تا حدودی خواص تره است، همچنین خاصیت ضد میکروب، ضد سرطان، ضد چربی، ضد فشار خون و ضد التهاب دارد.

این مطلب را از دست ندهید: خواص بی نظیر پیازچه که کمتر کسی می داند

مصرف پیازچه تاثیری چشمگیر در جلوگیری و کاهش چربی، قند و فشار خون دارد و به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ موثر است.

گیاه شناسی پیازچه

پیازچه‌های واقعی، بومی سیبری هستند و غده تولید نمی‌کنند و قسمت خوراکی آن‌ها در برگ به ویژه قسمت سفید انتهایی برگ‌ها قرار گرفته است.

پیازچه‌ها، پیاز‌هایی جوان هستند که قبل از رسیدن برداشت شده اند و از نظر گیاه شناسی گیاهانی دائمی هستند یعنی چند فصل رشد مداوم می‌توانند زنده مانده و گل دهند.

ارزش غذایی پیازچه

پیازچه منبع بسیار خوب ویتامین ث، کروم، فیبر غذایی و منبع خوبی برای منگنز، مولیبدن، ویتامین ب. ۶، اسید فولیک، پتاسیم و فسفر است.

از دیگر مواد اصلی و موثر موجود در پیازچه ترکیبات سولفیدی شامل سیستئین، سولفوکسید و فلاونوئیدها، ساپونین‌ها و ایزوتیوسیانات‌ها است.

این مطلب را از دست ندهید: ریزش موی خود را با پیاز درمان کنید! / طرز تهیه شامپوی پیاز

جالب است بدانید مواد مغذی گیاهی در پیازچه ۱۰۰ برابر بیشتر از پیاز معمولی و کاملا رشد کرده است و بیشتر این مواد مغذی در قسمت سبز رنگ پیازچه (دم پیازچه) قرار دارد.

یک دنیا خاصیت برای مصرف پیازچه

پیازچه از بهترین سبزیجاتی است که در درمان مشکلات بدن به شما کمک می کند. این سبزی حاوی ویتامین‌های C,K,A,سولفور و دیگر املاح معدنی مفید برای بدن است و در تقویت استخوان ها، تقویت قلب، درمان بیماری‌های عفونی، مقابله با سرطان و تقویت بینایی به شما کمک کند.

این مطلب را از دست ندهید: تاثیر شگفت انگیز «پیازچه» بر سلامتی!

پوست شما برای جوان و زیبا ماندن به کلاژن نیاز دارد. مصرف پیازچه نه تنها به‌طور طبیعی تولید کلاژن بدن را تداوم می بخشد بلکه شادابی پوست شما را حفظ خواهد کرد.

پیازچه که گاهی به آن پیاز بهاری هم می‌گویند معمولا به‌عنوان تزئین غذا‌ها استفاده می‌شود.

برخی از مزایای واردکردن پیازچه به رژیم غذایی از این قرارند ۱-تقویت استخوان‌ها

پیازچه به‌دلیل داشتن ویتامین C و ویتامین K، برای تقویت استخوان‌ها عالی است.

بیشتر بدانید: با خواص پیاز بیشتر آشنا شوید

ویتامین C کلاژن تولید می‌کند که مسئول قدرت استخوان‌هاست و ویتامین K هم تراکم استخوان‌های شما را حفظ می‌کند.

۲-حفظ سلامت قلب

پیازچه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به بافت‌های سلولتان آسیب بزنند مبارزه می‌کند. پیازچه حاوی ویتامین C است که کلسترول و فشارخون شما را کنترل می‌کند و در نتیجه از ریسک بیماری‌های قلبی می‌کاهد.

۳-برطرف کردن عفونت‌ها

پیازچه به‌دلیل داشتن سولفور و ویتامین K، به جریان خونتان کمک کرده در نتیجه ویتامین B۱ بهتر جذب بدنتان می‌شود؛ بنابراین میزان استرستان کم شده و شما انرژی بیشتری داشته و کمتر احساس ضعف و خستگی خواهید کرد.

این مطلب را از دست ندهید: چرا در زمان پوست کندن پیاز گریه می کنید؟/ خاصیت بو کردن پیاز

ویتامین C موجود در پیازچه، از بافت‌های بدنتان در برابر آسیب‌های ناشی از میکروب‌ها محافظت کرده و در نتیجه کمتر بیمار خواهید شد.

افزودن پیازچه به وعده غذایی، بدون شک فواید بی‌شماری برای سلامت و زیبایی‌تان دارد.

۴-درمان طبیعی سرماخوردگی

پیازچه عاملی آنتی باکتریال و ضدویروس است که برای مبارزه با آنفلوآنزا، عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی‌ها بسیار عالی است، این سبزی باارزش به‌طور طبیعی، سیستم تنفسی را وادار می کند ترشحات را دفع کند.

۵-حفظ سلامت چشم‌ها

پیازچه غنی از کاروتنوئیدهایی، چون لوتئین است که باعث می‌شود برای حفظ سلامت چشم‌هایتان بسیار مفید باشد. همچنین پیازچه حاوی ویتامین A است که بینایی‌ را در سطح نرمالی نگه داشته و از چشم‌هایتان در برابر التهاب و تباهی لکه زرد محافظت می‌کند، بنابراین احتمال اینکه بینایی‌تان ضعیف شود کم خواهد شد.

۶-کاهش ریسک سرطان

آلیل سولفید یکی از ترکیبات سولفور موجود در پیازچه است که مستقیما مسئول کاهش احتمال ابتلا به سرطان کولون خواهد بود.

بیشتر بدانید: ۶ خاصیت پیاز که نمی‌دانستید

فلاوونوئید‌های پیازچه، با توقف آسیب‌های رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها، سرطان را از شما دور می‌کنند. غذا‌های ضد سرطانی، چون پیازچه همراه با رژیم غذایی سالم، بهترین راه پیشگیری از این بیماری است.

چگونه از پیازچه استفاده کنیم؟

پیازچه طعمی ملایم دارد و به عنوان یک سبزی چند منظوره در غذا‌های مختلف استفاده می شود.

هر دو قسمت حبابی شکل سفید رنگ و رشته‌های سبز رنگ پیازچه قابل مصرف می‌باشند.

پیازچه را می‌توان به صورت خام همراه با سبزی خوردن مصرف نمود یا این که آن را به صورت خام در کنار خوراک‌های مرغ و گوشت به صورت تزئین زیبایی قرار داد و البته همراه با غذا آن را خورد!

بیشتر بدانید: خواص اعجاب‌انگیز نهفته در حبه‌های سیر

همچنین، پیازچه‌های ریز و خرد شده را می‌توان درون سالادها، سُس‌ها و سوپ‌ها ریخت و یا این که آن را در غذا‌هایی مانند پیتزاها، ماکارونی‌ها و… استفاده کرد.

برخی افراد با پیازچه املت درست می‌کنند که بسیار خوشمزه است.

مضرات پیازچه (موارد احتیاطی و منع مصرف)

از مصرف پیازچه‌های پوست کنده و مانده خودداری کنید چرا که پیازچه نیز همانند پیاز میکروب‌های موجود در محیط را به سرعت جذب میکند.

افراد مبتلا به بیماری پفیگوس بهتر است از خوردن پیاز و پیازچه و هم خانواده‌های آن نظیر سیر، تره و تربچه خودداری کنند.

در مورد طبخ پیازچه توصیه می شود برای بهره گیری بیشتر از خواص پیازچه، از سرخ کردن زیاد آن پرهیز کنید.

به طور کلی پیاز و پیازچه، چون دارای طبع گرم است و زیاده روی در مصرف آن برای افراد با طبع گرم مضر است و موجب فراموشی و سردرد می‌شود.

 

نظرات بسته شده است.