تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 13 سپتامبر 2018.::. ساعت : 12:33 ق.ظ
فاقدديدگاه

از راه‌آهن تا بندرخشک/مهم‌ترین معضل پیش پای اقتصاد استان چیست؟

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ به جهت یافتن پاسخی مناسب برای یک سری سوالات بی‌جواب در خصوص مطالبات عمومی استان گفت‌وگویی با صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، ‌نیر، ‌نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی داشتیم که پرداختن به آخرین وضعیت راه‌آهن اردبیل تا تعلیق بندرخشک اصلاندوز از اصلی‌ترین محور این گفت‌وگو بود.

در ابتدای بحث کمی در مورد آخرین وضعیت راه‌آهن اردبیل توضیح دهید.

پروژه راه آهن اردبیل_میانه از اولویت های ماست که باید تعیین تکلیف شود و به سرانجام واصل آید و نهایتا با تمام اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای استان ما به شبکه ریلی کشور متصل شود؛ در واقع این موضوع همه آن چیزی است که مردم استان از ما نمایندگان و ما نیز از مسئولان دولتی انتظار داریم چرا که راه‌آهن اردبیل به سبب دیرکرد در طول سالهای اخیر سبب نگرانی مردم منطقه شده و هم‌اکنون باید دولت توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشد که خوشبختانه هم اینچنین است.

به طوری که وقتی اعتبارات راه ریلی سایر استان های کشور چند برابر اعتبار اختصاص یافته به راه‌آهن اردبیل بود اما هم‌اکنون شاهد هستیم که اعتبارات سالیانه راه ریلی استانها به مراتب کمتر از اعتبارات مصوب دولت برای پروژه ریلی اردبیل است.

خوشبختانه هم‌اکنون تمامی قطعات راه‌آهن اردبیل دارای پیمانکار بوده و به نوعی مجموع این بخشها فعال و در حال اجرا و ساخت می‌باشد که در این زمینه افزایش اعتبارات دولتی و استفاده از فاینانس داخلی برای تکمیل پروژه به صورت موازی دنبال می‌شد و علاوه بر اعتبارات مناسب دولتی مبلغ 750 میلیارد تومان از محل فاینانس داخلی توسط بانک ملی به پروژه اختصاص می‌یابد .

در این زمینه تلاشها و اقدامات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و وزارت راه و شهرسازی نیز خالی از لطف نبوده و همگام با نمایندگان مردم اردبیل در راستای تلاش برای تخصیص اعتبارات بیشتر به این پروژه ریلی حرکت کردند.

یک اقدام اساسی که در خصوص راه‌آهن اردبیل_میانه ما در حال‌حاضر پیگیر هستیم این بوده که تمام سعی ما بر این است تا این پروژه تا موعد مقرر به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد که پیش‌بینی می‌شود تا ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل از اوایل سال آینده آغاز شده و طبق برآوردهای انجام شده انتظار می‌رود تا این پروژه مهم منطقه که جزو یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه نیز می‌باشد تا سال 99 به صورت اکمل از پیمانکاران پروژه تحویل گرفته شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

منطقه آزاد اردبیل در حال‌حاضر در چه وضعیتی است؟

همانطور که شاهد بودید برای تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل در طول سال های گذشته پیگیری و دوندگی‌های بسیاری هم از سوی مسئولان استانی و هم از سوی مجمع نمایندگان استان و خوشبختانه این همه تلاشها هفته گذشته به ثمر نشسته و توانستیم تا با اهتمام و پیگیری کلیات این منطقه را به تایید نهایی مجلس برسانیم.

بعد از تصویب کلیات منطقه آزاد تجاری اردبیل که قبلا انجام شده بود چند روز گذشته جزئیات و ماده واحده ایجاد منطقه آزاد اردبیل نیز به تصویب نهایی مجلس رسید تا شاهد ایجاد این منطقه در استان اردبیل و رشد و توسعه هر چه بیشتر در استان باشیم که پس از پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که از سوی مجمع نمایندگان استان و مسئولان استانی انجام شد و با جلب نظر و رای نمایندگان مخالف ایجاد منطقه آزاد در اردبیل، در نهایت کلیات ایجاد این منطقه هفته گذشته در صحن مجلس بررسی و تصویب شد و جزئیات آن نیز متعاقبا به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی رسید.

تبعا برای رشد و توسعه یک منطقه باید زیرساخت هایی در آن نقطه فراهم آید که به عقیده من به منظور توسعه باید بتوانیم در یک منطقه شرایط ویژه اقتصادی و تجارت اصولی را فراهم سازیم که خوشبختانه مشکل منطقه آزاد تجاری اردبیل رفو شد و در صدد هستیم تا پیگیر مشکلات منطقه ویژه اقتصادی نمین نیز باشیم.

منطقه آزاد در اردبیل نقطه عطفی برای استان و رشد و توسعه هرچه بیشتر و بهتر بوده و زمینه‌ساز توسعه و عمران هر چه بیشتر در استان خواهد بود که امیدواریم از این فرصت به نحوی شایسته در راستای پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر استان استفاده شود.

مشکل استقرار گمرک در منطقه ویژه اقتصادی نمین برطرف شد؟

منطقه ویژه اقتصادی نمین در واقع یک فرصتی است که سالهاست به دلیل برخی مشکلات خرد و کلان در حالت تعلیق به سر می‌برد و به همان وضعیت استفاده نشده باقی مانده است.

اگر چه دولت اخیرا برای رونق و از سر گیری دوباره فعالیت این منطقه اقتصادی یک تکانی به خود داد اما باید بدانیم که اصلی‌ترین مشکل این منطقه نبود سرمایه‌گذار می‌باشد که در حال‌حاضر این منطقه با سرمایه‌گذاری شرکت شاهد یک توفیقی به دست آورده و یک سری کارهایی هم با سرمایه این شرکت خصوصی انجام شده است اما باید دانست که سرمایه‌گذاری‌های ناچیز مسبب رونق‌های اقتصادی کلان نخواهد بود.

در خصوص استقرار گمرک در منطقه ویژه اقتصادی نمین نیز باید بگویم که قرار بر این بود تا شهریور امسال گمرکی در این منطقه احداث و مستقر شود و به دنبال این موضوع یک سری سرمایه‌گذارهایی آغاز به کار کنند که حتی طی سال گذشته کارخانه تولید کریستال در این منطقه اقدام به فعالیت کرد و اقدامات تا مرحله کلنگ‌زنی نیز پیش رفت اما متاسفانه در ادامه به دلیل یک سری مشکلات این موضوع نیز حداقل در حال‌حاضر در حالت تعلیق به سر می‌برد.

حضور سرمایه‌گذاران موفق در یک منطقه طبیعتا زمینه‌ساز حضور سرمایه‌گذاران دیگر در استان خواهد بود که در این زمینه شخص استاندار بعد از آغاز به کار در استان اردبیل فعالیتهای خوبی در این زمینه انجام داده است که امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته بتوانیم این منطقه را نیز همچون منطقه آزاد تجاری اردبیل فعال کنیم.

تکلیف بندرخشک اصلاندوز چه شد؟ با توجه به اینکه در یک مقطع زمانی اخبار امیدوارکننده‌ ای در مورد بندرخشک اصلاندوز و راه‌اندازی راه ترانزیتی در استان منتشر شده و دهن به دهن چرخید اما سرانجام این همه حرف در حد همان “حرف” باقی ماند. در این خصوص چه نظری دارید؟

احداث و راه‌اندازی بندرخشک در منطقه مغان و اصلاندوز فقط یک حرف بود که گفته شد و گذشت و در عمل چیزی نبود که به عقیده ما در حال‌حاضر مهمتر از بندرخشک بحث راه‌آهن اردبیل و رونق و بهبود وضعیت بزرگراههای استان است.

گرچه در پشت احداث بندرخشک در اصلاندوز یک سری اهدافی هم دنبال می‌شد اما همانطور که گفتم هم‌اکنون موضوعی که در سطح استان برای ما از اهمیت بالایی در عرصه اقتصادی مهم بوده و می‌تواند توسعه استان را به دنبال داشته باشد بحث راه‌آهن و اتمام این پروژه و همچنین توجه به بزرگراههای استان می‌باشد.

در خصوص بندرخشک در اردبیل به غیر از اصلاندوز باید دید که سایر شهرهای ما نیز از استفاده ترانزیتی بی‌بهره هستند و مجمع نمایندگان با این موضوع موافق نیستند.

در نقطه مقابل ما باید بجای بندرخشک ذهن و اهداف خود را به سمت سایر پروژه‌های پتانسیل‌دار استان معطوف سازیم به طول مثال ما می‌توانیم بجای بندرخشک اصلاندوز بر روی گمرک بیله‌سوار تمرکز کرده و در صدد رونق و توسعه آن تلاش کنیم.

به طور مثال باید یک سری زیرساختهایی در این گمرک فراهم گردد که همه اینها نیازمند توجه و تمرکز و البته برنامه‌ریزی مدون است؛ که در این زمینه ما می‌توانیم با خرید و نصب دستگاه های بزرگ ایکس ری گمرک بیله‌سوار را رونق‌تر سازیم و در کنار این موضوع بر روی ترخیص کالا و ماشین از این گمرک تمرکز کرده و برنامه‌ریزی داشته باشیم و بتوانیم نهایتا تردد مسافران از این گمرک را تسهیل بخشیم.

در میان تمام مطالبات عمومی مردم استان اردبیل بالاخره تکلیف کشت و صنعت مغان چه می‌شود؟

بحث کشت و صنعت مغان به عنوان یک اصل مهم در توسعه صنعتی و موضوعات روز استان در حال‌حاضر مطرح می‌باشد و با استناد بر اصل 44 قانون اساسی و قوانین مربوطه مبنی بر این که شرکت‌های دولتی و ضرر ده باید به بخش خصوصی واگذار شود باید بعد از گذراندن یک سری پروسه‌های قانونی، قیمت‌گذاری آگهی و فراخوان و طی مراحل قانونی این مهم را نیز به نتیجه برسانیم.

که در همین رابطه موضوعی که در این زمینه برای ما مهم است احقاق حقوق مردمی است که زمین آن‌ها در این منطقه قرار دارد که حتما باید دولت و شرکت یا فردی که اقدام به خریداری می‌کند تا ریال آخر آن را به آن افراد پرداخت کند و به هیچ وجه نباید ریالی از حقوق عشایر و کشاورزان و کسانی که حقی دارند پامال شود.

زمزمه‌هایی از ارزان‌فروشی اراضی کشت و صنعت مغان وجود دارد در این زمینه چه جوابی دارید؟

بحث ارزان‌فروشی یا گران‌فروشی بحثی نیست که بتوان مستقیما در این موضوع وارد شد اما در این مورد یک مسئله بسیار مهم برای ما این است که اهلیت خریدار کشت و صنعت مغان برای ما کاملا مشخص باشد چرا که این شرکت باید برای رشد اقتصاد و اشتغال کشور و اشتغال‌زایی برای استان مورد توجه واقع شود.

البته مذاکراتی برای مبلغ‌گذاری شرکت کشت و صنعت مغان برای انجام کارهای توسعه مغان اعم از راه‌آهن و بزرگراه صورت گرفته تا در نهایت مبلغ فروش برای توسعه زیرساخت منطقه مغان هزینه شود.

به عنوان سخنگوی کمیسیون عمران مجلس وضعیت پروژه‌های عمرانی کشور را چطور می‌بینید؟

وضعیت کلی پروژه‌های عمرانی در کشور را اگر بخواهم توصیف کنم باید بگوییم که در حال‌حاضر پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در سطح کشور وجود دارد که همه این پروژه‌ها نیازمند تخصیص اعتبار و نهایت تکمیل و بهره‌برداری هستند.

در حال‌حاضر بیش از 70 هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در سطح کشور وجود دارد که رویکرد دولت برای اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها واگذاری بسیاری از اینها به بخش خصوصی و اتمام آنها نهایتا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

این تعداد پروژه با چه میزان اعتبار به پایان می‌رسد؟

طبق برآورد و مطالعات صورت گرفته در این خصوص حدود 600 هزار میلیارد تومان برای تکمیل مجموع پروژه‌های نیمه تمام عمرانی کشور اعتبار نیاز است که به طور میانگین اگر هر سال اعتبار 30 هزار میلیارد تومانی از سوی دولت به این پروژه‌ها اختصاص یابد در واقع حدود 20 سال زمان می‌برد تا این پروژه‌ها به صورت اکمل به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اما جای امیدواری هست که در سال 97 یک تمهیدی از سوی دولت برای این موضوع اندیشیده شد تا برخی از این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود که اهم این پروژه‌ها در واقع طرح‌ها و پروژه‌هایی با توجیه اقتصادی بالاست که به بخش خصوصی واگذار شده است.

به عقیده شما اصلی‌ترین مشکل استان در عرصه اقتصادی چیست؟

اصلی‌ترین مشکل و کمبود استان اردبیل در حال‌حاضر نبود زیرساختهایی در یک سری عرصه‌ها است که در این زمینه باید مسئولان مجدانه پیگیر حل و فصل این مشکلات باشند.

چرا که ما وقتی به شمال استان نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که زیرساخت راه ما در این نقطه از استان با کمبودهایی مواجه هست همچنین در بسیاری دیگر از نقاط استان که ما باید به فکر تقویت و ارتقای سطح راه‌های ارتباطی و مواصلاتی استان باشیم و سعی بر این داشته باشیم تا مرکز استان را با فراهم‌سازی برخی زیرساختها تقویت کنیم.

 

گفتگو از نوشین سلامت

نظرات بسته شده است.