تاريخ انتشار :چهارشنبه 5 سپتامبر 2018.::. ساعت : 12:21 ق.ظ
فاقدديدگاه

مهمترين علائم اختلالات مفصل گيجگاهي فكي

مهمترين علائم اختلالات مفصل گيجگاهي فكي  كدامند؟

 

دكتر ساره فرهادي ؛

عضو هيات علمي دانشگاه ، دندانپزشک،  متخصص آسيب شناسي دهان و فك و صورت و درمانگر اختلالات مفصل گیجگاهی-فکی

 

        University professor, Dentist, Oral & Maxillofacial Pathologist,

        Expert in Tempromandibular Disorders

                                 

 

مفاصل  گيجگاهي-فكي  دردو طرف صورت و در ناحیه ی جلوی گوشها واقع شدند و مسئول حرکات فک پایین هنگام باز و بسته کردن دهان می باشند. ( شکل1)

شکل1: موقعیت مفصل گیجگاهی-فکی

 

اختلال مفصل  گيجگاهي-فكي  به دنبال عملكرد نادرست اين مفصل ايجاد مي شود. اين علائم اغلب  در اثر عدم رابطه صحيح دندانهاي فك بالا و پايين با يكديگر و یا فشار دادن دندانها بصورت غیر ارادی ( دندان قروچه) ايجاد مي شود كه باعث فشار بيش از حد و نامتعادل به دو مفصل فك پايين شده و به مرور علائم ذیل را بروز مي دهد.

علائمي از جمله  سردرد ، درد ناحيه مفصل فك و صداهاي مفصل فك از جمله موارد مهم مرتبط با اين اختلال مي باشند. در برخي بيماران تمام يا بخشي از علائم مذكور بروز مي يابند و با مرور زمان تشديد خواهند شد.

اغلب بيماران سابقه سردرد را گزارش مي دهند كه گاهي شبيه ميگرن بوده و با مسكنهاي معمول نيز بهبود نمي يابد. همانطور که ذکر شد، از علائم ديگر مي توان به درد در ناحيه ي مفصل فك پايين، صداي اين مفصل در هنگام باز و بسته كردن دهان، محدوديت در بازكردم دهان، علائم بينايي مثل تاربيني، دوبيني و اشك ريزش ، علائم شنوايي مثل احساس پُري و صداي باد و سوت و وز وز در گوش نيز اشاره كرد. به علاوه با شيوع كمتر، برخي از اين بيماران از كتف درد و شانه درد نيز رنج مي برند همينطور حالت تهوع و سرگيجه نيز در گروهي از بيماران گزارش شده است.

در زمان حضور اين علائم،  ساير بيماريها كه اين علائم مشابه را بروز مي دهند نيز بايد در نظر گرفته شده ، بررسي و از چرخه تشخيصي خارج گردند. چنانچه شواهد كافي در معاينات فكي مبني بر اختلال مفصل گيجگاهي فكي در معاينات موجود باشد درمان آغاز مي گردد.  درمان اختلالات مفصل فكي گيجگاهي شامل استفاده از بايت گارد، ( شکلهای 2و3) تنظيم و تصحيح رابطه دندانهاي فك بالا و پايين و در نهايت استفاده از تمرينات مخصوص فك جهت اموزش و تقويت عضلات فك مي باشد.

شکلهای 2و3: بایت گارد

نظرات بسته شده است.