تاريخ انتشار :سه‌شنبه 4 سپتامبر 2018.::. ساعت : 1:38 ق.ظ
فاقدديدگاه

آخرين وضعيت پزشک خانواده و پرونده الكترونيک سلامت

آخرين وضعيت پزشک خانواده و پرونده الكترونيک سلامتبه گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عليرضا رييسى معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبرى به مناسبت هفته دولت كه در محل اين معاونت در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبريك عيد سعيدغديرخم گفت: بهداشت در حوزه سلامت جنس منفاوتى دارد و بسيارى شاخص هاى بهداشتى را نمى شود يكساله ارزيابى كرد و گاهى براى بيان يك شاخص بهداشتى ١٠ تا ٢٠ سال زمان نياز است.

وى ادامه داد:به عنوان مثال آلودگى خاك آب و هوا ٢٠ سال طول مى كشد كه فلزات سنگين خودش را به شكل سم و در نتيجه آن سرطان نشان دهد، در حوزه بهداشت دهان و دندان ٢٠ سال بعد نتايج كارها مشخص مى شود و برخى حوزه ها پروژه اى است مانند ساخت يك بيمارستان يا توسعه تخت بيمارستانى كه پس از مدت مشخص نتايج مشخص مى شود.

رييسى اظهار كرد: عوامل اجتماعى موثر بر سلامت در بهداشت بسيار نقش دارد عوامل اجتماعى موثر بر سلامت ٢٠ تا ٢٥ درصد دست وزارت بهداشت است و يكى از كارهايى ما در حوزه بهداشت آن را بايد پيگيرى كنيم، بحث بيمارى هاى غيرواگير است، ٧٠ درصد عوامل مرگ و مير ايرانيان بيمارى هاى غيرواگير است و حوادث جاده اى، بيمارى قلبى، سبك زندگى و تغذيه نادرست مهمترين عامل مرگ و مير ناشى از بيمارى هاى غيرواگير است.

رييسى اظهار كرد: عوامل اجتماعى موثر بر سلامت در بهداشت بسيار نقش دارد عوامل اجتماعى موثر بر سلامت ٢٠ تا ٢٥ درصد دست وزارت بهداشت است و يكى از كارهايى ما در حوزه بهداشت آن را بايد پيگيرى كنيم، بحث بيمارى هاى غيرواگير است، ٧٠ درصد عوامل مرگ و مير ايرانيان بيمارى هاى غيرواگير است و حوادث جاده اى، بيمارى قلبى، سبك زندگى و تغذيه نادرست مهمترين عامل مرگ و مير ناشى از بيمارى هاى غيرواگير است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ساليانه جمعيت زيادى از كشور در جاده ها جان خود را از دست مى دهد و اين متوسط طول عمر ايرانى ها را كاهش مى دهد اگر سالانه مردم زيادى به دليل آلودگى هوا و كم تحركى جان خود را از دست مى دهند وزارت بهداشت فقط تا حدى مى تواند در كاهش اين عوامل نقش داشته باشد.

وى افزود: در استان يزد در رده هاى نخست مصرف فست فود هستند و آمار ابتلا به ديابت در اين استان بالاست، از كيفيت خودروها تا لوله كشى و شبكه آب رسانى و صنايع بر سلامت مردم تاثير گذارند، در حوزه بهداشت جنس بهداشت و سياستگذارى ها بايد متفاوت باشد و معاونت بهداشت بايد ريزفاكتورها را بشناسد و بعد از درجه بندى عوامل خطر مداخله كند.

رييسى با بيان اينكه تحولات بهداشت در كشور از ٤٠ سال پيش تاكنون پس از پيروزى انقلاب واقعا چشمگير است و از بهداشتيان در اين زمينه تشكر و قدرانى مى كنيم و اين موجب افتخار حوزه بهداشت و كشور است كه يك روستاى هزار نفرى نداريم كه يك خانه بهداشت در آن نباشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ٢٨ ميليون جمعيت كشور تحت پوشش شبكه كامل و گسترده بهداشت قرار دارند و در قالب شبكه خدمات پزشكى،مامايى و مراقبت هاى سلامت به مردم داده مى شود.

وى با بيان اينكه ٤١٠٥ مركز بهداشت در كشور داريم ، اظهار كرد: در مراكز روستايى و شهرى خدمت ارائه مى كند و ١٨ هزار خانه بهداشت در مناطق روستايى به مردم خدمت رسانى مى كنند.

رييسى عنوان كرد: در طول ۴۰ سال گذشته خدمات بهداشتى کامل شد، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مراکز بهداشت بازسازی و تجهیز شدند.

رئیسی در ادامه به فعالیت پزشکان خانواده و مراقبان سلامت در خانه هاى بهداشت اشاره كرد و گفت: اكنون به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقبت سلامت، به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت وجود دارد و براى نخستين بار کارشناسان تغذیه و سلامت روان نیز به شبکه بهداشت اضافه شدند.

رييسى به سه اولويت اصلى حوزه بهداشت در دولت دوازدهم اشاره كرد و افزود: ارتقاى كيفيت و كيفيت بخشى به بسته هاى خدمتى شبكه ها اولين اولويت ما بود و اين اولويت در قالب برنامه هاى مختلفى در سطح مديران ستادى در حال اجراست البته با توجه به اپيدميولوژى و آندميك بودن برخى بيمارى ها برنامه هاى ويژه ترى در برخى مناطق خاص داريم .

وى اولويت دوم بهداشت در دولت دوازدهم را بحث پزشك خانواده و نظام ارجاع و اولويت سوم ما پرونده الكترونيك سلامت دانست و گفت:
كشورى با٨٠ ميليون جمعيت مديريت كردن آن بدون پرونده الكترونيك سلامت بسيار دشوار است.

رييسى با اشاره به آخرين وضعيت پزشك خانواده و پرونده الكترونيك سلامت گفت: با اجراى پزشك خانواده كيفيت خدمت رسانى و منابع و مصارف ارتقا پيدا مى كند و در دنيا نيز به اين مهم تاكيد شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان كرد: “پزشكى خانواده” يعنى تيمى كه در قالب پزشكى خانواده به مردم خدمت رسانى مى كنند و يكى از اعضاى اين خانواده پزشك خانواده است و بسته هاى خدمتى به وسيله ايت تيم ارائه شود.

وى ادامه داد: دو طرح پايلوت در مازندران و فارس داشتيم كه معايب و مزايايى داشت، كارى كه ما انجام داديم اين بود كه ٢٨ ميليون نفر را در روستا و شهر تحت پوشش قرار داديم، در پزشك خانواده فارس و مازندران تمام پزشكان در مطب ها پزشكان خانواده بودند و در صورت نياز بيماران به كلينيك هاى ويژه و بيمارستان ها ارجاع داده مى شدند اما بازخورد بيمار پس از ارجاع به نظام وجود نداشت.

رييسى ادامه داد: ما١٢ گام اجرايى تعريف كرديم كه مبتى بر واقعيت هاى موجود در كشور و بر اساس اعتبارات برنامه بسته و طورى طراحى شده است كه اگر در هر گام متوقف شويم منابع را از دست نداده ايم و شكست نخورده ايم و فقط تا مرحله اى پيش رفته ايم.

در حال تكميل…

نظرات بسته شده است.