تاريخ انتشار :سه‌شنبه 4 سپتامبر 2018.::. ساعت : 1:36 ق.ظ
فاقدديدگاه

با این اهداف هرگز ازدواج نکنید!

 

وب‌سایت سلامت نیوز: برخی از افراد ازدواج را وسیله‌ای می‌دانند برای رسیدن به اهدافی که در ذهن دارند؛ اهدافی غیر از هدف‌های زناشویی. ازدواج با هدف‌ های اشتباه فرد را بعد از ازدواج دچار سرخوردگی و احساس شکست در زندگی مشترک خواهد کرد. می‌توانید برخی از این اهداف انحرافی در ازدواج را در ادامه این مقاله بخوانید.

ازدواج به خاطر ثروت

به گزارش شهریمیز به نقل از سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ ، ثروت گول زننده است و این امر بسیاری را در ازدواج دچار مصیبت کرده است. برخی از افراد عوامل دیگر را نادیده گرفته و فقط به خاطر ثروت طرف مقابل با او ازدواج می‌کنند و بعد به دلیل عدم توافق در زمینه‌های مختلف اخلاقی، فرهنگی و… ناسازگاری شروع می‌شود و در نهایت به طلاق می‌انجامد یا در مصیبت و گرفتاری روزگار می‌گذرانند.

ازدواج به خاطر عناوین علمی

بعضی از دختران تحت تأثیر عنوان‌هایی چون دکتر و مهندس شیفته ازدواج با مردی می‌شوند و دیگر عوامل را نادیده می‌گیرند و پس از ازدواج که ارزش عنوان در نظرشان کم شد، ناهماهنگی‌های اخلاقی، فرهنگی یا اختلاف سنی نمایان شده و زندگی روی ناخوشایند خود را نشان می‌دهد.

با این اهداف هرگز ازدواج نکنید!

ازدواج به خاطر عناوین شغلی و سیاسی

افرادی هستند که عناوین شغلی و سیاسی برای آنان مهم است و طالب شهرت و قدرت هستند. اینگونه افراد ممکن است بخواهند این نیاز خود را از طریق ازدواج برطرف کنند و عمر خود را با کسب عناوین شغلی و سیاسی همسر خود معامله کنند. در این ازدواج‌ها پس از مدتی اختلاف و ناراحتی شروع می‌شود و سرانجام کار جز تحمل وضع نامطلوب یا طلاق و جدایی نخواهد بود.

ازدواج به خاطر زیبایی

از دیگر ازدواج با هدف های اشتباه ازدواج تحت تاثیر زیبایی است. زیبایی و قامت خوش نعمتی است که خداوند عطا فرموده و باید قدر و ارزش آن را دانست ولی این نعمت نباید در ازدواج جای سایر عوامل دیرپا اعم از عوامل اخلاقی، فرهنگی و نظایر آن را بگیرد. زیبایی عاملی است که می‌تواند به سرعت آسیب ببیند در نتیجه ازدواج به خاطر ظاهر بسیار آسیب پذیر است. مسئله دیگری که کنار زیبایی ظاهری در ازدواج مطرح می‌شود از خود راضی بودن و مغرور بودن برخی از زیبارویان است که گاه برای همسرانشان غیرقابل تحمل می‌شود.

ازدواج به خاطر جلب رضایت

بعضی از ازدواج‌ها به منظور جلب رضایت والدین انجام می‌شود. برای مثال مادری پسرش را تحت فشار می‌گذارد که با دختر برادرش ازدواج کند و می‌گوید که اگر با او ازدواج نکند شیرش را بر او حلال نخواهد کرد. نمونه‌های زیادی از این قبیل وجود دارد که هدف زناشوئی جلب رضایت دیگران است و نتیجه آن بدبختی و فلاکت در زندگی مشترک خواهد بود.

ازدواج به خاطر هنر و ورزش

بعضی از دختران یا پسران شیفته هنر و ورزش می‌شوند. گاه این شیفتگی در حدی است که به ازدواج منتهی می‌شود. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از ازدواج با ورزشکاران، ستارگان سینما یا شاعران و نقاش‌ها. این‌گونه ازدواج‌ها به سرعت به سردی میگراید. با اینکه عشق به هنر ممکن است باقی بماند ولی چون ازدواج هدف‌های دیگری دارد که در زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است لذا نرسیدن به این اهداف زندگی زناشویی را به طرف ناسازگاری سوق می‌دهد یا گرمی و لذت این پیوند را کم خواهد کرد.

ازدواج با عقاید مذهبی خاص

برخی از افراد مومن شرط ازدواج خود را سید بودن و زناشویی با اولاد پیغمبر قرار می‌دهند ولی اینکه این سید چه خصوصیاتی داشته باشد برای آنها مهم نیست. گاهی نیز پدرانی که بیش از چهار دختر دارند معتقدند که دختر پنجم را به عنوان خمس باید به سید بدهند. بهتر است در ازدواج عوامل اثر گذار در زندگی زناشویی نیز مورد عنایت قرار گیرد تا در زندگی با ناسازگاری‌های بعدی مواجه نگردند. دخیل کردن اعتقادات مذهبی این چنینی در ازدواج می‌تواند اثرات منفی در زندگی بگذارد.

ازدواج‌های مصلحتی

یک نوع ازدواج با هدف های اشتباه ازدواج‌های مصلحتی است که به خاطر مصالحی غیر از مصالح دختر و پسر انجام می‌شود. در چنین ازدواج‌هایی سعادت و خوشبختی وجود ندارد و رابطه قلبی بین زوج‌های جوان برقرار نمی‌شود. یکی از این مصالح می‌تواند برقراری صلح و آشتی بین اقوام مختلف و فامیل باشد.

ازدواج به خاطر شهرت و پیشرفت

افرادی که برای آنان پیشرفت‌های اجتماعی و شهرت و عنوان مهمتر از زندگی زناشویی بانشاط و شاد است، ازدواج را نردبان ترقی خود قرار می‌دهند. این افراد با خانواده‌هایی که از نظر اجتماعی و سیاسی شاخص و برجسته هستند بدون در نظر گرفتن سایر شرایط ازدواج می‌کنند. چه بسا که آن خانواده موقعیت کنونی خود را پس از مدتی از دست بدهد و یا پیشرفت‌هایی که مورد نظر فرد بوده انجام نشود. در این صورت احتمالاً حاصل این ازدواج ناسازگاری و از هم گسیختگی خانواده خواهد بود.

ازدواج به خاطر ترحم

ازدواجی که تحت تاثیر عواطف و ترحم انجام شود درصد موفقیتش بسیار کم است چرا که احساس ترحم و عواطف ثبات نداشته و نیازهای دیگر زناشویی که به طور قوی ظاهر گشت، عواطف را زیر پا می‌گذارد و موجب تزلزل در روابط زن و شوهر خواهد شد.

با این اهداف هرگز ازدواج نکنید!

ازدواج به خاطر فرار از خانواده اصلی

مواردی است که دختر یا پسر در خانواده اصلی با مشکلاتی مواجه هستند. تعارض والدین، تحقیر و توهین از سوی والدین، وجود ناپدری و نامادری و اعتیاد پدر یا مادر، آزارهای جسمانی، روانی و احتمالاً جنسی و… موجب می‌شود که فرد به هر ازدواجی رو آورد تا خود را از محیط خانواده دور کند. چنین ازدواج‌هایی اکثرا ناموفق بوده و از چاله به چاه افتادن است.

ازدواج به خاطر ارضای نیازهای جنسی

برخی برای رفع نیاز جنسی در ازدواج عجله می‌کنند. مواردی است که سائق‌های جنسی فرصت مطالعه کافی در زمینه‌های مختلف به دختر یا پسر را نمی‌دهد و احساس بر عقل غلبه می‌کند و ازدواج صورت می‌گیرد که پس از رفع نیازهای جنسی یا کمرنگ شدن نقش ظواهر، ناسازگاری و تنش آغاز می‌گردد.

ازدواج برای جبران شکست عشقی

از دیگر انواع ازدواج با هدف های اشتباه این است که فرد برای التیام و فراموشی شکست عشقی ازدواج کند. این چنین ازدواجی احتمالاً به شکست دیگری خواهد انجامید که پایانش نامعلوم است.

ازدواج به علت فشار خانواده یا اجتماع

برخی از خانواده‌ها برابر عرف و فرهنگ خود برای ازدواج به فرزندان خود فشار وارد می‌کنند. در این موارد از سوی جامعه به خصوص در مورد دختران چنین فشاری وجود دارد. در برابر چنین فشارهایی چنانچه ازدواج با عجله و بدون توجه به عوامل موثر در ازدواج انجام گیرد. هرگونه عجله و شتابزدگی در امر ازدواج پیامدهای ناگواری دارد که نتیجه اش مواجه شدن با یک زندگی ناشاد و گذراندن با تنش و ناسازگاری است.

هدف از ازدواج در اسلام

در جهان بینی اسلام ازدواج با هدف های اشتباه نادرست بوده و مهمترین اهداف اصلی ازدواج و تشکیل خانواده به شرح زیر است:

پاسخ به ندای غریزه و فطرت ایجاد کانون آرامش برای زن و مرد داشتن فرزند و تربیت کودکان صالح حفظ عفت و پاکدامنی دوستی محبت و عشق اجرای سنت رسول خدا تامین سلامت جسم و روان و برقراری تعادل در وجود آدمی کمک به تعادل و رشد یکدیگر

با توجه به موارد مذکور می‌توان گفت در ازدواج هدف ارضای نیازهای روانی و جسمانی و آرامش و فراهم ساختن امکانات رشد و تعالی مرد و زن است. زندگی مشترک باید بر اساس محبت، همکاری، تفاهم، گذشت و فداکاری متقابل زن و شوهر استوار باشد و ازدواج با هدف های اشتباه زندگی را به طرف نابسامانی سوق خواهد داد.

نظرات بسته شده است.