تاريخ انتشار :دوشنبه 27 آگوست 2018.::. ساعت : 12:06 ق.ظ
فاقدديدگاه

توصیه های بهداشتی در سفر

حیدری مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتیدر گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، یکی از عوامل مهم سلامت خانواده ها در سفر را انتخاب آگاهانه مواد غذایی سالم و بهداشتی در جهت کاهش خطرات بیماری‌های قابل‌انتقال به‌وسیله مواد غذایی ذکر کرد و گفت : در حین سفر نباید با یک انتخاب ناآگاهانه در غذا خوردن، لذت سفر را با بیماری به کام خود و همراهان‌مان تلخ کنیم.

وی گفت : در طول سفر سعی کنید از خوردن سالادها و سبزی‌های خام، گوشت ( مرغ و ماهی ) نیم پز ، غذاهای دوباره گرم شده ( به‌خصوص ماهی، گوشت و برنج ) ، محصولات لبنی غیرپاستوریزه ( شیر، پنیر، بستنی و … ) ، غذاهای نگه‌داری شده در دمای اتاق و مواد غذایی که در معرض حشرات قرار گرفته ، پرهیز کنید.

وی افزود : مصرف لبنیات غیرپاستوریزه می‌تواند یکی از علل بیماری‌های گوارشی و بیماری‌هایی مانند تب مالت باشد بنابر این قبل از استفاده از شیرهای محلی مطمئن شوید که آن‌ها به مدت 20 دقیقه جوشانده شده‌اند و سعی کنید ضمن استفاده از شیر و ماست پاستوریزه (شیر کارخانه‌ای) به تاریخ انقضای محصولات لبنی دقت کنید و از خوردن پنیر و کره محلی غیرپاستوریزه خودداری کنید.

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه مواد غذایی کنسرو شده کاملاً سالم نیستند گفت: قبل از استفاده 20 دقیقه آن‌ها را بجوشانید و به علایمی مانند کنسروهای بادکرده، زنگ‌زده، سوراخ شده و کنسروهایی که مواد داخل آن بوی نامطبوع دارند توجه داشته باشید.

وی با تاکید بر اینکه مصرف غذاهای آبکی (انواع خورش‌ها) را محدود کنید گفت: میکرب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر دارند بنابر این غذاها آبکی سریع‌تر فاسد می‌شوند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی درادامه توصیه کرد: سعی کنید در سفر از میوه های پوست دار استفاده کنید و قبل از مصرف به دقت آنها را بشویید ، همچنین از پرخوری و مصرف خوراکی‌های نا آشنا پرهیز کنید .

حیدری گفت: بهتر است هنگام سفر همراه با غذایی که میل می‌کنید از ماست (کم‌چرب و پاستوریزه)، لیموترش و یا آب‌لیمو استفاده کنید و حتی‌الامکان مقداری مواد غذایی خشک (بیسکویت، آجیل، کنسرو و …)، لیمو یا آب‌لیمو به‌همراه داشته باشید.

وی با اشاره به آب به عنوان بیشترین و ضروری‌ترین نوشیدنی که در سفر مصرف می شود افزود : نوشیدن آب غیربهداشتی یکی از عوامل اصلی بیماری‌های دستگاه گوارش در مسافران است بنابراین در مواردی که دسترسی به آب بهداشتی و سالم امکان‌پذیر نیست باید از آب جوشیده و یا بطری‌های آب‌معدنی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از کم‌آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب (ترجیحاً آب‌بسته بندی) همراه داشته باشید افزود: ، بطری‌های آب‌ سالم بسته بندی شده ، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های پاستوریزه می‌تواند بدون خطر باشد .

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی درادامه توصیه کرد: از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند خودداری کنید ، از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یک‌بارمصرف شفاف خودداری کنید و برای مسواک زدن از آب سالم مانند آب بسته بندی شده و یا آب جوشیده استفاده کنید.

نظرات بسته شده است.