تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 9 آگوست 2018.::. ساعت : 1:27 ب.ظ
فاقدديدگاه

مناقصه شروع عملیات احداث واحدهای مجهز گلخانه‌ای در دشت مغان آغاز شد

 به گزارش شهریمیز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، علی اشرف  منصوری پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیر جهاد کشاورزی گرمی اظهار داشت: درصورت واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی  میزان یک هزار و 600 هکتار از اراضی به گسترش شرکت شهرکهای کشاورزی اختصاص می‌یابد.  

وی افزود: در فاز نخست این طرح برای احداث شهرک گلخانه‌ای در سطح یک هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است که در نوع خود بزرگترین شرکت شهرکهای گلخانه‌ای کشور محسوب می‌شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرکهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: مناقصه شروع عملیات احداث واحد های مجهز گلخانه‌ای در دشت مغان انجام گرفته و به زودی پیمانکار واجد شرایط عملیات اجرایی زیر ساختهای این واحدها را آغاز خواهد کرد.

اشرف منصوری تصریح کرد: دشت مغان در اردبیل استعداد بسیار بالایی در گسترش صنعت تولید محصولات گلخانه‌ ای را دارد زیرا هم از خاک مناسب و مستعد کشاورزی برخوردار است و هم اینکه شرایط آب و هوایی بسیار مساعد امکان پرورش و تولید بسیاری از محصولات گلخانه‌ای را در این موقعیت جغرافیایی فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: هیچ گونه مشکلی در تامین آب مورد نیاز این واحد ها و جود ندارد و از ویژگیهای مهمی که استان اردبیل در تولید محصولات گلخانه‌ای دارد هم مرزبودن آن با کشور جمهوری آذربایجان و بازار بزرگ کشور روسیه است که از هرلحاظ سرمایه‌گذاری در این بخش را سودده  و مطمئن می‌کند.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرکهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در تولیدات گلخانه‌ای  از سرمایه‌گذاران در این پروژه مهم ملی خواست فرصت را مغتنم شمرده و سرمایه خود را در این بخش که سوددهی بالا و اشتغال قابل توجهی را بهمراه دارد مشارکت کنند.

فاز دوم پروژه سد گیلارلوی گرمی دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گرمی نیز در این دیدار ضمن اشاره به این که عملیات اجرایی فاز دوم شبکه واگذاری پایاب سد گیلارلو در مرحله پایانی است بیان کرد: بهره برداری از فاز نخست پروژه اراضی آبیاری تحت فشار پایاب سد گیلارلو در سطح 400 هکتار آغاز شده است و برای تکمیل این مرحله از طرح 10 و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

عظیم احمدی افزود: عملیات اجرایی فاز دوم این طرح نیز با پیشرفت فیزیکی 85 درصد در دهه مبارکه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و هزینه‌ای که برای تکمیل فاز دوم این مرحله از طرف هزینه خواهد شد 5 و نیم میلیارد تومان است.

وی گفت: عملیات کشت در اراضی تحت پوشش این طرح با نظارت مستقیم کارشناسان ترویج و زراعت این مدیریت صورت می‌گیرد و الگوی کشت آن گندم ، جو ، کلزا ، نخود و سیر است.

احمدی بیان کرد: قبل از اجرای این طرح میزان محصول گندمی که از آن در واحد سطح برداشت می‌شد بیش از 1.5 تن نبود در حالی که متوسط تولید پس از اجرای طرح به بیش از 4.5 تن در هکتار رسیده است که این به معنای تولید ثروت و افزایش سه برابری درآمد زارعین و بهره برداران است.

وی افزود : مدت زمان بازگشت سرمایه در اجرای این طرح فقط 6 سال است و میزان اشتغالی که این طرح پس از بهره‌برداری کامل خواهد داشت 270 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر به صورت غیر مستقیم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گرمی در خصوص اجرای سیستم های نوین آبیاری بارانی در سطح خرد توسط خود زارعین نیز افزود: دولت 85 درصد هزینه های مربوط به اجرای سیستم های نوین آبیاری بارانی را خود می‌پردازد و تنها بهره‌بردار با 15 درصد آورده شخصی می تواند زمین زراعی خود را به سیستم های نوین آبیاری مجهز کند.

نظرات بسته شده است.