تاريخ انتشار :سه‌شنبه 31 جولای 2018.::. ساعت : 11:32 ب.ظ
فاقدديدگاه

اجازه نمی‌دهیم در حوزه سلامت آسیبی به مردم وارد شود/ ادعای آمریکا درباره تحریم دارو و تجهیزات پزشکی دروغ است

اجازه نمی‌دهیم در حوزه سلامت آسیبی به مردم وارد شود/ ادعای آمریکا درباره تحریم دارو و تجهیزات پزشکی دروغ استقاضی زاده هاشمی گفت: ادعاهای آمریکا و برخی کشورهای همراه آن، که کالاهای اساسی از جمله دارو و تجهیزات پزشکی، مشمول تحریم نمی شود، دروغ و بی اساس است.

به گزارش شهریمیز به نقل از   حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، گفت: نقش سفیران جمهوری اسلامی ایران در شرایط آینده کشور، بسیار مهم است و می توانند مدافع حقوق مردم در عرصه بین المللی باشند چون وقتی تحریم های بانکی رخ دهد، ادعاهای آمریکا و برخی کشورهای همراه آن، که کالاهای اساسی از جمله دارو و تجهیزات پزشکی، مشمول تحریم نمی شود، دروغ و بی اساس است.

وی گفت: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد آسیبی به مردم در حوزه سلامت وارد شود و دستگاه دیپلماسی نیز می تواند چهره کریه مدعیان حقوق بشر و دفاع از مردم را به جهانیان معرفی کند چون در شرایط تحریم، مردم دچار آسیب می شوند، آمریکایی ها بیشتر روی ترساندن مردم ایران و کشورهایی که به دنبال ایجاد ارتباط، حمایت و خرید یا فروش خدمات و کالاهای خود به ایران هستند، حساب باز کرده اند و باید مراقب باشیم که در جامعه اضطراب ایجاد نشود و بستر و زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور را نیز فراهم کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: قطعا یکی از برنامه های آمریکا، افزایش فشار به ایران در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی است بنابراین باید آمادگی لازم برای مقابله با چنین شرایطی را داشته باشیم و توقعات را به گونه ای مدیریت کنیم که بتوانیم پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد، گفت: سفیران جمهوری اسلامی ایران در شرایط آینده کشور نقش مهمی دارند و امیدواریم که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیز برای تامین نقدینگی به منظور تامین دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه به ما کمک کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به کیفیت مناسب داروها و تجهیزات پزشکی ساخت داخل، گفت: هدف ما در این دو حوزه ابتدا، تامین نیاز کشور و سپس صادرات است و برای صادرات و بازاریابی محصولات ایرانی، سفرا و نمایندگی های ایران در خارج از کشور می توانند کمک زیادی کنند.

تسهیلات وزارت بهداشت برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور

هاشمی توسعه گردشگری سلامت را یکی از حوزه های همکاری مهم دستگاه دیپلماسی و حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: وظیفه ذاتی وزارت بهداشت فراهم کردن امکانات مانند فضای فیزیکی، نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی و تربیت نیروی انسانی است و ساختاری برای سامان بخشیدن و تقویت گردشگری سلامت در کشور وجود ندارد البته چندسال پیش کمیته ای متشکل از چندین وزارتخانه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شد که تا کنون نتوانسته موفقیت چندانی داشته باشد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در حوزه دانشجویی دیگر هیئت های ارزیاب دانشگاه های خارجی را اعزام نمی کند بلکه ملاک ما، رتبه بندی بین المللی است و البته این لیست قابل تغییر است و ممکن است یک دانشگاه که وضعیت پزشکی آن ضعیف اما رتبه بندی مناسبی دارد، مورد تایید وزارت بهداشت نباشد.

هاشمی تاکید کرد: متاسفانه برخی از کشورهایی که به مقصد خانواده ها و دانشجویان ایرانی تبدیل شده، دارای دانشگاه هایی با رتبه بندی بیشتر از چند هزار هستند و باید در این مورد اطلاع رسانی بیشتری شود که دانشجویان و خانواده ها به این کشورها سفر نکنند البته برخی دلال ها در این زمینه، هزینه زیادی می کنند تا ایرانیان را جذب کنند.

وزیر بهداشت به مشکلات ارزی پیش آمده در کشور اشاره کرد و گفت: ممکن است تامین ارز دانشجویی برای برخی خانواده ها در این شرایط دشوار باشد بنابراین وزارت بهداشت در این زمینه تسهیلات خاصی در نظر گرفته و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرده تا دانشجویانی که به تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور می پردازند بتوانند با گذراندن 36 واحد درسی و پس از یک سال تا یک و نیم سال، به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور منتقل شوند.

وی در خصوص تسهیلات وزارت بهداشت برای بازگشت ایرنیان عضو هیات علمی دانشگاه های خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی داخل، گفت: افرادی که در 5 سال گذشته عضو هیات علمی دانشگاه های خارجی بوده اند می توانند برای فعالیت در دانشگاه های علوم پزشکی به کشور بازگردند در حالی که در دوران گذشته، چنین شرایطی وجود نداشت.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حوزه اجتماعی و به گواه دیگران، مهمترین اقدام دولت، اجرای طرح تحول سلامت بود و وضعیت بسیاری از شاخص ها از جمله پرداختی از جیب مردم، سطح پوشش بیمه و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، بهبود یافته است. در حال حاضر بیش از 90 درصد از مردم ایران تحت پوشش بیمه و 40 میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان هستند و رقم پرداختی حق بیمه در کشور، 7 درصد از حقوق است که با بسیاری از کشورهای دیگر، قابل مقایسه نیست.

وجود بیش از 900 بیمارستان در کشور

وی اضافه کرد: در قالب طرح تحول سلامت، به ازای هر 2500 نفر یک مراقب سلامت به کار گرفته شد، به ازای هر 1000 نفر یک خانه بهداشت، به ازای هر 12500 نفر یک پایگاه سلامت، به ازای هر 40 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت در کشور وجود دارد یا راه اندازی شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود بیش از 900 بیمارستان در کشور، یادآور شد: مردم ساکن در مناطق شهری و روستایی در زمان بستری در بیمارستانهای دولتی به ترتیب 10 و 5 درصد از هزینه ها را پرداخت می کنند و دسترسی مردم با توزیع بیش از 12 هزار پزشک متخصص و ساخت 24 هزار تخت بیمارستانی، افزایش قابل توجهی یافته است.

هاشمی قضاوت ها و گزارش های سازمان جهانی بهداشت در مورد وضعیت ایران در حوزه سلامت را گویای این حقیقت دانست و افزود: ایران جزء 10 کشور پیشرو در زمینه مبارزه با بیماری های غیرواگیر است و رییس جمهور، شهریورماه گزارش اقدامات ایران در این حوزه را در سازمان ملل، ارائه می دهد.

وزیر بهداشت در پایان گفت: خوشبختانه همانگونه که در حوزه علم در منطقه، در رتبه بندی های بین المللی، رتبه اول را داریم، وضعیت و جایگاه کشور از نظر شاخص های بهداشتی و درمانی از جمله مرگ نوزادان، کودکان و مادران باردار، مناسب است که البته این جایگاه مناسب، مرهون تلاش های همه دولت ها و وزرای بهداشت ادوار مختلف است.

نظرات بسته شده است.