تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 28 ژوئن 2018.::. ساعت : 1:12 ب.ظ
فاقدديدگاه

مهمترین عامل درمان و پیشگیری از چاقی/ فقر حرکتی کودکان ایرانی را تهدید می‌کند

به گزارش شهریمیز به نقل از   حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری رئیس بخش گوارش بیمارستان کودکان مفید، گفت: آگاهی آحاد مردم جامعه و تغییر نگرش و اصلاح رفتارهای تغذیه ای، تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مطلوب و تشویق کودکان به داشتن تحرک و فعالیت جسمانی نیازمند مداخله رسانه ها، صداوسیما و شهرداری ها است عوامل  تهدیدکننده سلامت کودکان

وی با اشاره به معضل چاقی کودکان به عنوان یک بیماری جهانی و روند روبه رشد آن، اظهار داشت: تغذیه ناسالم، سبک زندگی غلط، کم تحرکی، عوامل ژنتیکی و در موارد نادری بیماری های خاص از جمله علل تاثیرگذار در بروز چاقی و بیماری های مربوط به آن است که سلامت کودکان را تهدید می‌کند.

این فوق تخصص گوارش اطفال در حاشیه نشست آموزشی با خانواده مراجعین کلینیک تخصصی چاقی در بیمارستان مفید، گفت: چاقی زمینه ساز بیماری‌هایی مانند دیابت زودرس، سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی و نیز، اختلالات عضلانی و اسکلتی است و اگر چنانچه در آینده برای درمان و پیشگیری از چاقی برنامه ای نداشته باشیم، چاقی به صورت تهدیدی جدی افزایش پیدا کرده و سلامت مردم را هدف قرار می دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: ارتقای شاخص های سلامت، یکی از ویژگی های جوامع توسعه یافته است و با توجه به اینکه ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم نقش مهمی در تغییر رفتار آنان و برخورداری از سبک زندگی سالم دارد، برنامه‌ای در دنیا و سازمان جهانی بهداشت مطرح است که براساس آن به چاقی پایان دهیم.

برنامه وزارت بهداشت برای مبارزه با چاقی کودکان

سیاری در ادامه به برنامه وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با چاقی و اضافه وزن در کشور، تحت عنوان برنامه ایران اکو اشاره کرد و بیان داشت: از مهمترین اهداف این طرح، پایان دادن به چاقی کودکان و نوجوانان است.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه دارای ابعاد مختلفی است که از جمله آنها می توان به پیشگیری، کنترل چاقی و معاینات و در گام بعد، مراقبت از افراد چاق که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند، اشاره کرد.

این فوق تخصص گوارش اطفال در بخش دیگری از سخنان خود، موضوع مداخلات جامع محور را به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در درمان و پیشگیری از چاقی مطرح کرد و یادآور شد: قسمتی از اصلاح عادات غذایی مربوط به افراد است. همچنین آگاهی آحاد مردم جامعه و تغییر نگرش و اصلاح رفتارهای تغذیه ای، تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مطلوب و تشویق کودکان به داشتن تحرک و فعالیت جسمانی نیازمند مداخله رسانه ها، صداوسیما و شهرداری ها است.

وی افزود: مداخلات جامع محور به معنی اجرای یک برنامه مدون ملی به منظور آگاهی مردم از نحوه ارائه امکانات ورزشی و درمانی موجود، بایدها و نبایدهای تغذیه ای، نحوه کنترل وزن، شناسایی و پیشگیری از بیماری های مربوط به چاقی، نحوه غربالگری و در ادامه مراقبت های پزشکی و… است.

راه اندازی کلینیک فوق تخصصی پیشگیری و درمان چاقی کودکان

سیاری در ادامه از راه اندازی کلینیک فوق تخصصی پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان در بیمارستان کودکان مفید خبر داد و گفت:درمان، پیشگیری و غربالگری در این مرکز به صورت رایگان انجام می شود و چنانچه کودکان بر اثر چاقی دچار اختلالاتی باشند، توسط تیمی از پزشکان متخصص غدد، ارتوپدی و فوق تخصص قلب و ریه کودکان، معاینات و خدمات لازم ارائه می شود.

وی تاکید کرد: الگوی پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان باید در قالب کلینیک های درمان چاقی در تمام شهرستان ها و سیستم های بهداشتی کشور اجرا شود و برای دستیابی به این مهم، نقش محوری رسانه ها و آموزش خانواده ها در راستای کنترل وزن و اصلاح عادات غذایی انکارناپذیر است.

افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان ایرانی

فرید ایمان زاده، رییس بیمارستان کودکان مفید نیز در این نشست، با اشاره به این مطلب که در دو دهه گذشته همزمان با کاهش بیش از ۵۰ درصدی سوء تغذیه (کم وزنی و کوتاه قدی) کودکان در کشور، شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان ایرانی نیز افزایش یافته است، اظهار داشت: امروزه چاقی نیز، یکی از مولفه های سوء تغذیه است و فست فودها به عنوان یکی از مهمترین عوامل چاقی تهدیدی برای سلامتی افراد و بروز بسیاری از بیماری های جدید به شمار می روند.

وی در ادامه به خانواده ها هشدار داد:پدیده فقرحرکتی(کم تحرکی)و چاقی دانش آموزان و کودکان ایرانی را تهدید می کند و خانواده ها باید نگاهی فرهنگی به این معضل داشته باشند، چراکه مصرف خوراکی های ناسالم و چرب، موجب بی میلی کودکان به غذاهای سالم و خانگی می شود.

دکتر عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز، در این مراسم با اشاره به اهمیت تغذیه به عنوان یکی از ارکان اصلی سلامت، تصریح کرد: سلامت همه انسان ها خصوصا کودکان در تغذیه خلاصه می شود. دوره کودکی از نظر تغذیه دوره مهمی است و باید به این مهم توجه داشت که هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با توجه به این امر تغذیه سالم دوران کودکی(به دلیل جهش رشد)نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی – عروقی و سرطان خواهد داشت و باید فرهنگ سازی را از دوران کودکی در خانواده ها آغاز کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان این مطلب که چاقی تاثیر مستقیم بر سلامت افراد دارد، گفت: در افراد بزرگسال، ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند و در کودکان و نوجوانان نیز چاقی دارای روند افزایشی است و متاسفانه این میزان در سال های اخیر به دو برابر رسیده و مشکل جدی برای سلامت عمومی محسوب می شود.

همچنین در پایان این نشست، دکتر النگ در این مراسم از ارائه خدمات کلینیک درمان چاقی بیمارستان مفید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه خدمات متخصصان غدد و گوارش، گروه ژنتیک، تغذیه بالینی و گروه مددکاری وهمچنین بخش جراحی این مرکز به بیماران خبر داد.

نظرات بسته شده است.