تاريخ انتشار :شنبه 23 ژوئن 2018.::. ساعت : 1:16 ب.ظ
فاقدديدگاه

پزشک خانوده باید جایگاهش را در جامعه پیدا کند/ پزشکان در خط اول درمان قرار دارند

پزشک خانوده باید جایگاهش را در جامعه پیدا کند/ پزشکان در خط اول درمان قرار دارندجعفر رجایی جراح عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: امروزه با توجه به رشد تکنولوژی‌ها وضعیت تشخیص بیماری و تجهیزات پزشکی در عرصه سلامت مطلوب است و بیمارستان‌ها آمادگی دارند پاسخگوی نیاز بیماران باشند.

وی افزود: در گذشته به این سطح از تکنولوژی دسترسی نداشتیم به همین دلیل شاهد امکانات مطلوبی از سوی پزشکان عمومی بودیم اما امروزه با توسعه تجهیزات پزشکی می‌بینیم که در برخی مواقع مشاوره‌های پزشکی و زمانی که پزشک  به بیمار اختصاص می‌دهد، محدود شده است.

وی اظهار کرد: یکی از توصیه‌های پزشکان در طرح تحول سلامت، بحث پزشک خانواده و نظام سطح بندی است که اگر محقق شود، بیمار در سیکل معیوب درمان قرار نمی‌گیرد و اقتصاد سلامت نیز به مرور زمان با چالش مواجه نمی‌شود.

رجایی اظهار کرد: اگر بحث پزشک خانواده با سرعت بیشتری در نظام سلامت جایگاه خود را پیدا کند، در کنار تجهیزات پزشکی به روز که جایگزین تکنیک‌های قدیمی شده است، می‌توانیم با بیمار ارتباط بیشتری داشته باشیم و تفکر جامعه را از تخصص‌گرایی و هزینه‌های گزاف دور کنیم.

وی گفت: نه تنها انجمن پزشکان عمومی بلکه بسیاری از متخصصان نیز بر این باورند که باید موضوع پزشک خانواده و نظام ارجاع با سرعت بیشتری جای خود را در طرح تحول پیدا کند و نباید صرفا به دلیل کاهش پرداختی از جیب مردم، سایر موارد طرح تحول را به فراموشی بسپاریم.

وی با اشاره به غیبت چندین هزار پزشک عمومی از صنف پزشکی، گفت: اگر جایگاه واقعی پزشکان عمومی در طرح تحول بازیابی شود و از سویی دیگر سیاست‌گذاری آموزش پزشکی در حوزه پذیرش دانشجوی پزشکی و تخصص‌ها مدیریت شود، می‌توانیم شاهد جریانات خوبی در نظام سلامت باشیم و از پتانسیل پزشکان عمومی در نظام سلامت بهره‌مند شویم.

امنیت شغلی پزشکان عمومی دچار چالش است

رجایی اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته، پرستاران نیز جایگاه حقیقی خود را می‌دانند و در تیم سلامت به خوبی نهادینه می‌شوند اما متأسفانه در کشور ما هنوز پزشکان عمومی به عنوان پزشک خانواده و در خط مقدم نظام سلامت شناخته نشده‌اند و امنیت شغلی آنها به واسطه تخصص‌گرایی طرح تحول در برخی موارد دچار چالش‌هایی شده است.

وی در ادامه گفت: یکی از اهداف نظام سلامت، توزیع عدالت در سلامت و پوشش حداکثری سلامت است که ما اعتقاد داریم با تبیین پزشک خانواده در طرح تحول می‌توان از پتانسیل چندین هزار پزشک عمومی بهره‌مند شد و با کاهش پرداختی‌ها شاهد دسترسی بیشتر مردم به خدمات بهداشتی و درمانی بود.

رجایی افزود: سطح بندی خدمات مبتنی‌بر پزشک خانواده و نظام ارجاع می‌تواند در نقش پیشگیری و ارتقاء سلامت نیز مؤثر واقع شود و اگر وزارت بهداشت در امر بهره‌مندی از توانایی پزشکان عمومی و طرح پزشک خانواده گام‌های جدی برداردف می‌توانیم شاهد ارتقاء اقتصاد سلامت و کاهش هزینه‌های درمان باشیم.

وی در پایان گفت: آگاه سازی جامعه از خدمات سلامت در قالب طرح پزشک خانواده امری امکان پذیر است و باید با تأکید همگانی نقش پزشک خانواده در اصلاح و بهبود شاخص‌های سلامت جامعه به فکر ارتقاء اقتصاد سلامت و ارائه هرچه بیشتر خدمات بهداشت و درمان به اقسار نقاط کشور باشیم.

نظرات بسته شده است.