تاريخ انتشار :جمعه 15 ژوئن 2018.::. ساعت : 1:11 ق.ظ
فاقدديدگاه

زنان سالمند از مردان بیشتر هستند

به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا محمدحسین نخعی روز چهارشنبه در نشست شورای ساماندهی سالمندان خراسان جنوبی افزود: امید به زندگی در مردان عموما کمتر از زنان است و تعداد بیشتری از زنان در دوران سالمندی فاقد همسر بوده و تنهایی را بیشتر از مردان تجربه می کنند.
وی اظهار داشت: نمودار مقایسه رشد سالمندی در ایران و جهان و مناطق توسعه نشان می دهد رشد سالمندی در ایران سریعتر از کشورهای جهان اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به نسبت سالمندان مونث به کل سالمندان استان گفت: در روند سالخورده شدن جمعیت وضعیت 2 جنس با همدیگر تفاوت دارد.
کارشناس سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: با عنایت به افزایش جمعیت سالمندان نباید اندازه گیری سلامت و ارزیابی مداخلات بهداشتی آنها فقط به شاخص های تغییر در فراوانی و شدت بیماری محدود شود.
وی گفت: سازمان جهانی بهداشت سال 1948 مطرح کرد نیازهای خاص سالمندان فقط نبود بیماری نیست بلکه مبنی بر ابعاد وسیع آن به شکل رفاه کامل جسمانی، روحی و اجتماعی است و وضعیت سلامت سالمندان به طور کامل در نظر گرفته شود.
وی اظهار داشت: علت توجه همه جانبه به سالمندان این است که این افراد دارای مشکلات عدیده سلامتی بوده، عمده ترین مصرف کننده خدمات بهداشتی درمانی هستند و به دنبال این افزایش جمعیت انتظار می رود که اکثر تخت های بخش های داخلی جراحی توسط سالمندان اشغال شود.
نخعی با بیان اینکه جمعیت سالمند استان سال گذشته 10.4 اعلام شد گفت: سال گذشته 67 هزار و 750 نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای 33 هزار و 785 سالمند استان برگزار شد.
وی ادامه داد: 38 درصد سالمندان شامل 30 هزار و 152 سالمند توسط مراقب سلامت و بهورز در سطح شبکه های بهداشت و 25 درصد شامل 19 هزار و 908 نفر توسط پزشک در سطح شبکه های بهداشت مورد مراقبت قرار می گیرند.
وی مراجعه ناکافی سالمندان به پایگاه های سلامت و مراکز شهری با توجه به ارایه مراقبت، اشتغال سالمندان و نداشتن وقت برای شرکت در کلاس های شیوه زندگی سالم را از جمله مشکلات موجود در حوزه سالمندی استان برشمرد.
این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی گفت: آموزش و توانمند سازی پرسنل ارائه خدمت با برگزاری 22 کارگاه آموزشی ویژه بهورزان، مراقبین سلامت، پزشکان عمومی و دانشجویان جدید الورود در سال جاری پیش بینی شده است.
وی از برگزاری کارگاه منطقه ای طب سالمندی ویژه مدیران گروه و کارشناسان سالمندان خبر داد و گفت: این کارگاه سال جاری با حضور 10 دانشگاه مجاور در بیرجند برگزار خواهد شد.
نخعی اجرای طرح تحقیقاتی بررسی شیوع سندرم های شناختی سالمندی در بیرجند، آموزش و توانمند سازی سالمندان در زمینه شیوه زندگی سالم در سالمندی، تامین مکمل های مورد نیازبه طور رایگان برای تمامی سالمندان و برگزاری مراسم بزرگداشت هفته سالمندان در تمامی شهرستان ها را از دیگر برنامه های سال جاری در استان اعلام کرد.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: براساس ارزیابی نظام نامه نظارتی دبیرخانه شورای عالی سالمندان، دبیرخانه شورای سالمندان استان در 6 ماهه دوم پارسال موفق به کسب رتبه عالی شد.
علی عرب نژاد گفت: در حال حاضر 12 هزار و 519 نفر سالمند از خدمات بهزیستی استان برخوردار می شوند که از این تعداد یکهزار و 592 نفر مستمری ماهیانه دریافت می کنند.
وی بیان کرد: در حال حاضر 862 نفر از سالمندان زیر پوشش این نهاد از خدمات بیمه درمانی برخوردار هستند
وی اظهار داشت: پرداخت کمک هزینه ترخیص از مراکز سالمندان، پرداخت یارانه به مراکز شبانه روزی سالمندان، پرداخت مستمری ماهیانه بر اساس بعد خانوار، پرداخت شهریه دانشگاه و کمک هزینه تحصیلی به فرزندان خانواده زنان سالمند سرپرست خانواده، پرداخت کمک هزینه حرفه آموزی و سرمایه کار برای اشتغال فرزندان زنان سرپرست خانواده و معرفی برای تخفیف هزینه های انشعابات آب و برق و گاز از دیگر حمایت های بهزیستی از جامعه سالمندان است.
نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 نشان می ‏دهد جمعیت استان مرزی خراسان جنوبی 768 هزار و 898 نفر است که 389 هزار و 917 نفر مرد و مابقی زن هستند و 90 هزار و 484 نفر سالمند بالای 60 سال محسوب می شوند.
جمعیت مردان بالای 60 سال 82.4 درصد و زنان بالای 60 سال 93.6 درصد است.
7557*3028

نظرات بسته شده است.