تاريخ انتشار :سه‌شنبه 12 ژوئن 2018.::. ساعت : 9:00 ب.ظ
فاقدديدگاه

مزارع نایلونی؛ زندگی پلاستیکی

زباله های پلاستیکی امروزه نه تنها آرام و بی سر و صدا بخش گسترده ای از محیط زندگی شهری و روستایی را در چنبره خود گرفته بلکه دورترین مناطق جهان از اعماق دریاها گرفته تا ارتفاعات بسیار بلند نیز از هجوم آن در امان نمانده اند.
محققان با هشدار به تولید انبوه پلاستیک و نایلون و مخاطرات شدید زیست محیطی آن می گویند : تجزیه مواد پلاستیکی در طبیعت دست کم به 400 سال زمان نیاز دارد و رها سازی آن در طبیعت به صورت ویرانگرانه و تدریجی محیط زیست را آلوده و نابود می سازد.
امروز حجم گسترده استفاده از نایلون و مواد پلاستیکی آثار مخرب خود را بیشتر از هر چیز در مزارع ، باغ ، جنگل و مراتع نشان می دهد، کمتر زمین کشاورزی حتی در دوردست ترین منطقه استان اردبیل را می توان مشاهده کرد که از هجوم نایلون های دستی بی بهره مانده باشد.
هر ساله هجوم این نایلون ها بر اثر وزش باد علاوه بر ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت کشاورزان خسارت های قابل توجهی نیز به خاک های حاصلخیز منطقه وارد می سازد.
به گفته برخی از کشاورزان اردبیلی، پراکنده شدن مواد پلاستیکی و نایلونی نه تنها موجب ایجاد مزاحمت در شخم زنی زمین های کشاورزی می شود بلکه در مسیر رشد و نمو محصولات نیز ایجاد اختلال می کند.
این آسیب ها در حالی است که در سال های اخیر علاوه بر باد خود روستاییان نیز انبوه مواد نایلونی و پلاستیکی را وارد مزارع خود کرده و آن را در طبیعت رها می کنند.
انباشت مواد نایلونی در سال های اخیر در مزارع منطقه مغان بعنوان مهمترین کانون کشاورزی استان اردبیل به دغدغه ای زیست محیطی تبدیل شده و حتی پای قوه قضاییه را نیز برای مقابله با این آلودگی باز کرده است.
به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا، در سال های اخیر کشت زیر نایلونی برای تولید محصولات جالیزی در شمال استان بویژه شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان رواج یافته و این امر موجب بروز آلودگی های زیست محیطی در منطقه شده است.
به گفته مسئول محیط زیست بیله سوار مغان، برخی از کشاورزان که اقدام به کشت جالیزی زیر نایلونی می کنند به تعهدات خود در قبال جمع‌آوری پسماندهای پلاستیکی اقدام نکرده و آن را در مزارع و طبیعت رها می کنند.
برزگر گفت: ضایعات و پسماندهای پلاستیکی مورد استفاده در مزارع کشت جالیزی زیرنایلونی پس از برداشت محصول، در طبیعت رها شده و به دلیل مدت زیاد ماندگاری، موجب آلودگی شدید محیط زیست شده و اثرات منفی جبران ناپذیری بر حاصلخیزی خاک می‌گذارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم از صدور اخطاریه زیست محیطی و معرفی تعدادی از دهیاران و بخشداران این استان به مراجع قضایی در سال گذشته به همین دلیل خبر داد.
محمد خداپرست گفت: این اداره کل در زمینه برخورد با آلودگی‌ های ناشی از رهاسازی پسماندهای نایلونی در مزارع و کشتزارهای جالیزی منطقه مغان با ۲۸ نفر از زارعان به دلیل عدم جمع‌ آوری نایلون ‌های مورد استفاده از سطح مزارع در شهرهای بیله‌ سوار، جعفرآباد و پارس‌ آباد برخورد قانونی کرد.
در این حال به گفته کارشناسان ، با اینکه مصرف نایلون و مواد پلاستیکی و نقش منفی آن در آلودگی زیست محیطی مورد توجه جدی افکار عمومی جهان شده است اما این مهم هنوز در ایران در کانون توجه مردم و حتی مسئولان قرار نگرفته است.
امروزه همچنان مصرف مواد پلاستیکی بویژه نایلون های دستی به جزیی از زندگی هر ایرانی تبدیل شده و برای جزیی ترین خرید نیز از کیسه های موسوم به فریزر و انواع و اقسام نایلون ها استفاده می شود.
تصور مغازه های بدون کیسه های پلاستیکی و نایلونی، منازل مسکونی و یخچال های بدون کیسه های فریزر برای خانوارهای ایرانی بسی دشوار می باشد و این در حالی است که هنوز استفاده از پاکت های کاغذی برای خرید در اذهان نسل میانسال به طور کامل زدوده نشده است.
در حالی که در دنیا بشدت بر دوری از استفاده از نایلون و مواد پلاستیکی تبلیغ شده و حتی در برخی کشورهای آسیایی هم استفاده از آن ممنوع اعلام شده اما در ایران هر روز بر دامنه تولید و عرضه و نیز متنوع سازی آنها افزوده می شود.
محمد خداپرست مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل گفت: ایران جزو پنج کشور پر مصرف کیسه های پلاستیکی در دنیا است.
وی با بیان اینکه آلودگی ناشی از استفاده از کیسه های پلاستیکی باعث تلف شدن سالانه یک میلیون قطعه پرنده و یکصد هزار پستاندار در دنیا می شود، افزود: علاوه بر آن استفاده از کیسه های پلاستیکی باعث انواع بیماری ها مانند سرطان و مسمومیت می شود وبرای همین استفاده از کیسه های پلاستیکی در بسیاری از کشورها از جمله بنگلادش و فرانسه جرم محسوب می شود.
وی تاکید کرد که برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست باید با فرهنگ سازی، استفاده از کیسه های پلاستیکی کاهش یافته و استفاده از کیسه های پارچه ای و کاغذی در جامعه نهادینه شود.
به گفته وی، اگر به طور متوسط هر خانواده در روز یک عدد کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کند در طول سال 816 میلیون کیسه پلاستیکی در کشور کمتر مصرف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه امسال شعار هفته محیط زیست ‘غلبه بر آلودگی پلاستیکی’ نامگذاری شده است افزود: اقدام ها برای ترویج استفاده از کیسه های پارچه ای و کاغذی به جای نایلون های دستی شروع شده است .
وی اضافه کرد: راه اندازی کمپین ‘نه به کیسه ‌های پلاستیکی’ ، هماهنگی های با فروشگاههای زنجیره ای معتبر برای توزیع کیسه های پارچه ای و کاغذی در بین شهروندان از جمله اقدامات در هفته محیط زیست از سوی این اداره کل بود.
کارشناسان معتقدند که اولین گام در ایران در این زمینه می بایست در زمینه آگاه سازی عمومی در باره زیان های استفاده از نایلون و وسایل پلاستیکی باشد ضمن اینکه می بایست بتدریج کیسه های کاغذی و یا پارچه ای نیز ویژه خرید مایحتاج در کشور تولید و در فروشگاهای بزرگ و مغازه ها توزیع گردد.
به گفته آنها، ترویج فرهنگ جایگزینی پاکت های کاغذی به جای نایلونی در ابتدا مستلزم اقدام های تشویقی و ترغیبی و در مرحله بعد اقدامن های سلبی می باشد ضمن اینکه دولت نیز می بایست خط تولید ابزارها و ظروف پلاستیکی و نایلون را محدود کرده و مواد و کیسه های تجزیه پذیر را جایگزین انها سازد.
مدیریت پسماندها با توجه به تولید زیاد زباله بوِیژه از نوع پلاستیکی آن نیز می بایست مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته و برای حفظ و حراست از محیط زیست اقدام های اساسی صورت گیرد.
6016

نظرات بسته شده است.