تاريخ انتشار :دوشنبه 4 ژوئن 2018.::. ساعت : 1:13 ق.ظ
فاقدديدگاه

وضعیت تصادفات جاده‌ای در شمال اردبیل بحرانی است

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، عصر امروز جلسه شورای ترافیک استان با حضور مسئولان استانی و همچنین مسئولان شهرستان پارس‌آباد در این شهرستان برگزار شد که طی جلسه مسئولان ضمن گلایه شدید از آمار رو به رشد تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی و منتهی به شهرستان پارس‌آباد به ویژه محور سربند-پارس‌آباد نسبت به اقدام و پیشگیری از رشد آمار کنونی تصادفات فوتی و جرحی جاده
‌ای در شمال استان تاکید کردند.

طی این جلسه ضمن طرح آمار بالای تصادفات جاده‌ای در شمال استان به ویژه در حوزه استحفاظی شهرستان پارس‌آباد از نبود نظارت بر اجرا و عملیاتی کردن مصوبات جلسات شورای ترافیک شهرستان پارس‌آباد انتقاد شد که در این زمینه رئیس پلیس راه استان اردبیل به جد نسبت به پیگیری مصوبات شورای ترافیک شهرستان و استان تاکید کرد.

تصادفات جاده‌ای در شمال استان در حال تبدیل به وضعیت بحرانی است

رئیس پلیس راه استان اردبیل در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه طی سالهای گذشته به رغم کاهش آمار تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان در شمال استان با رشد تصادفات جاده‌های که اکثرا منجر به فوت می‌شوند، بودیم و هم‌اکنون آمارهای در دست از تصادفات جاده‌ای در شمال استان به ویژه در حوزه استحفاظی شهرستان پارس‌آباد واقعا نگران‌کننده است که باید گفت که این آمار از حالت عادی خارج و در شرف تبدیل به وضعیت بحرانی است.

سرهنگ سیدحجت فتاحی ضمن اشاره به برخی آمارهای در دست از تصادفات جاده‌ای در سطح استان اردبیل طی سالهای گذشته گفت: ما از سال 93 روند کاهش در آمار تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان را داشتیم که در سال 93 تعداد 188 نفر در کل جاده‌های استان فوتی داشتیم که این آمار در سال 94 به 159 نفر، در سال 95 به تعداد 145 نفر و نهایتا در سال 96 به 124 مورد نفر فوتی کاهش یافت.

وی تصریح کرد: در سال 96 از مجموع تعداد نفرات فوتی در تصادفات جاده‌ای استان 4 نفر در محور اردبیل-سراب، 47 نفر فوتی در محور اردبیل-مغان و 26 نفر فوتی در محور سربند- پارس آباد داشتیم که باز هم مجموع متوفی شهرستان پارس‌آباد در سال 96 تعداد 84 نفر بوده که این آمار معادل 68 درصد در سال 96 به تصادفات در پارس آباد اختصاص داشته است.

رئیس پلیس راه استان اردبیل ادامه داد: طی سالهای گذشته به ویژه از سال 94 تا به 97 با کاهش آمار تصادفات جاده‌ای فوتی و جرحی در سطح استان مواجه بودیم که این امر خوشحال‌کننده است اما در نقطه مقابل یعنی در شمال استان در عین ناباوری باید بگوییم که طی این سالها نه تنها آمار تصادفات در محور اردبیل-مغان و سربند- پارس‌آباد کاهش نیافته بلکه شاهد افزایش این آمار در محورهای مواصلاتی مذکور بودیم.

فتاحی بر درخشش استان اردبیل در بحث کاهش پیوسته تصادفات جاده‌ای طی سالهای گذشته در بین سایر استانهای کشور افزود: استان اردبیل در طول 4 سال گذشته جزو استانهای بسیار موفق در بحث کاهش تصافدات جاده‌ای بوده که در سایر استانها متاسفانه طبق آمارهای در دست افزایش تصادفات را داشتیم داشتیم و باید گفت که استان اردبیل جزو معدود استانهایی است که از حالت سینوسی کاهش تصادفات جاده‌ای خارج و به حالت پیوسته وارد شده است.

70 درصد تصادفات استان به پارس‌آباد اختصاص دارد

فرماندار شهرستان پارس‌آباد نیز در این جلسه اظهار داشت: به دنبال افزایش آمار تصادفات جاده‌ای در شهرستان پارس‌آباد لازم شد تا جلسه‌ای برگزار کنیم تا راهکارهایی برای کاهش این آمارهای در دست اندیشیده شود که باید بدانیم هم‌اکنون بحث تصادفات در جاده اردبیل-مغان جزو اولویتهای اصلی شهرستان می‌باشد که در سفر ریاست جمهوری به استان نیز این مهم به کرات مورد تاکید مسئولان استانی و شهرستانی بود تا با اختصاص بودجه‌های لازم نسبت به زیرسازی محور اردبیل-پارس‌آباد اقدام شود تا بدین ترتیب شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم.

علی اعلایی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به استان اردبیل مشکلات و پروژه‌های زیادی به منظور تخصیص اعتبارات از ردیف بودجه دولتی به ایشان ابلاغ شد که ما از سهم شهرستان پارس‌آباد فقط به همین جاده و محور پارس‌آباد-اردبیل اکتفا کرده و به خود ایشان نیز اعلام کردیم که حدود 150 کیلومتر از محور سربند تا سه راهی مشگین‌شهر  به 600 میلیارد تومان اعتبار به منظور زیرسازی ، پلهای مسیر و آسفالت نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون جاده اردبیل-پارس‌آباد پاسخگوی حجم مسافران و خودروها نیست ، افزود: باید با ارائه راهکارهایی عملیاتی در چنین جلساتی نسبت به افزایش ظرفیت محور مذکور اقدام شود که در این زمینه حمایت مسئولان دولتی و استانی شرط لازم می‌باشد.

فرماندار پارس‌آباد افزایش آمار تصادفات جاده‌ای در شمال استان به ویژه در محور سربند-پارس‌آباد را مسئله‌ای جدی و نگران کننده دانست و اظهار کرد: باید دولت نسبت به تخصیص اعتبار 600 میلیارد تومانی به این محور اهتمام داشته باشد چرا که هم‌اکنون آمار تصادفات در این محور برخلاف سایر محورهای مواصلاتی استان که با کاهش آمار تصادفات مواجه بودند، روز به روز رو به افزایش گذاشته است و واقعا این مهم یک مسئله جدی و ملزوم به اهتمام ویژه است.

کاهش نقاط حادثه‌خیز استان از 105 نقطه به 25 مورد 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل نیز در پایان این جلسه اظهار داشت: بحث نقاط حادثه‌خیز در یک محور شاید بتواند یکی از اصلی‌ترین علل تصادفات جاده‌ای باشد که عواملی همانند سهل‌انگاری رانندگان و سایر شرایط موجود در ردیفهای بعدی عوامل تصادفات جاده‌ای قرار دارند که در زمینه نقاط حادثه‌خیز در سطح استان اردبیل خوشبختانه راهداری استان به کمک سایر دستگاههای اجرایی توانسته‌ایم این نقاط را از 105 مورد به تنها 25 مورد کاهش دهیم که هم‌اکنون از مجموع 25 نقطه حادثه‌خیز استان 6 مورد در دست بررسی و ارزیابی است تا بعد از مراحل ارزیابی و کارشناسی نسبت به حذف این نقاط اقدام شود.

علی رحمتی تصریح کرد: خوشبختانه در بحث کاهش آمار تصادفات جاده‌ای استان اردبیل در طول سالهای گذشته توانسته به نوعی عمل کند که امروز در جایگاه سومی کشوری در بحث کاهش آمار تصادفات در محورهای مواصلاتی بایستد که در این راستا تلاش راهداران، پلیس راه و سایر دستگاهها قابل تقدیر و قدردانی است اما در کنار این موفقیت بزرگ یک سری مشکلات در شمال استان هست که باید این مشکلات به صورت جدی پیگیری شود.

وی ادامه داد: کاهش تلفات جاده‌ای در سطح استان اردبیل طی هفت سال گذشته یعنی در بازه زمانی سال 90 تا 97 به قدری محسوس بوده است که ما از تعداد فوتی 240 نفر در سال 89-90 به 124 نفر فوتی در سال 96 رسیدیم که مجموعا 48.3 درصد در هفت سال  گذشته با کاهش آمار تصادفات جاده‌ای منجر به فوت روبه‌رو بودیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اظهار کرد: اما بحث افزایش آمار تصادفات جاده‌ای در شمال استان برخلاف سایر مناطق امری بس نگران‌کننده است که باید مصوبات چنین جلساتی به جد مورد پیگیذری عزیزان قرار گیرد تا بتوانیم شهرستان پارس‌آباد را نیز هم‌سوی با سایر شهرستان استان کرده و در بحث کاهش آمار تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی نام شهرستان پارس‌آباد را نیز با فراخ خیال بیاوریم.

نظرات بسته شده است.