تاريخ انتشار :دوشنبه 4 ژوئن 2018.::. ساعت : 1:13 ق.ظ
فاقدديدگاه

جمعیت آهوی مغان امسال به 70 راس افزایش می یابد

علی علایی روز یکشنبه در جمع کارکنان محیط زیست افزود: سایت آهوی مغان در کنار تامین محیطی امن برای تکثیر جمعیت این گونه جانوری ظرفیت بزرگی نیز برای توسعه گردشگری پارس آباد می باشد.
وی با اشاره به امر خطیر محیط بانی، این شغل را از فعالیت های ارزشمند موثر در حیات انسانی و محیط پیرامون ذکر و آن را به عنوان ثروت بزرگ برای آیندگان دانست.
او بر حفظ ، حراست و احیا تالاب ها و مناطق حفاظت شده ، حل مشکلات چندین ساله پسماند و آلودگی های زیست محیطی ونیز جلوگیری از شکار غیر مجاز گونه های نادر حیوانی تاکید کرد.
به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا ، در سال 1351 تعداد 250 راس آهو در دشت مغان سرشماری شد، اوایل سال 1357 جمعیت آن به 25 راس و در سال 1358 به 6راس رسید و در بهار 1359 تلاش کارشناسان و محیط بانان به نتیجه نرسیده و هیچ اثری از آهوی مغان در منطقه مشاهده نشد و از آن پس این گونه در لیست گونه های منقرض شده استان قرار گرفت.
با حذف آهوی جلگه مغان از چرخه طبیعی منطقه و بر هم خوردن اکوسیستم طبیعی و از دست دادن یک گونه جانوری زیبا نگرانی اهالی منطقه و دوستداران طبیعت بیشترشد و احیای نسل آن به مطالبه عمومی مردم تبدیل گشت.
اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سال 1389 با به ثبت رساندن منطقه حفاظت شده مغان و با فنس کشی محدوده ای به مساحت حدود 40 هکتار در داخل این منطقه در نزدیکی روستای ‘ علملو ‘ شهرستان پارس آباد نسبت به انتقال تعدادی آهو از دشت سهرین استان زنجان اقدام و به صورت نیمه طبیعی درصدد احیای آهوی دشت مغان شد.
در همان سال در مجموع 6 راس آهو به سایت احیا و تکثیر مغان انتقال داده شد و پس از چند سال اکنون تعداد آنها به 38 تا 40راس رسیده که از نظر ترکیب جمعیتی نصف آن نر و نصف دیگرماده است.
منطقه حفاظت شده سایت آهوی مغان جز یکی از بهترین سایت های سازگار با محیط زیست جهت احیای این گونه در کشور است.
6016

نظرات بسته شده است.