تاريخ انتشار :دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷.::. ساعت : ۱:۱۵ ق.ظ
فاقدديدگاه

رژیم غذایی مزاج سرد و‌ تر در تابستان

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ طب سنتی با تقسیم بندی مزاج افراد به ۴ دسته صفراوی، سوداوی، دموی یا بلغمی دستوراتی دارد که در صورت رعایت هر کدام از آن‌ها می‌توانیم سلامتی خود و دیگر اعضای خانواده را تضمین کنیم. نکات بسیار ساده، اما ریزی که شاید برخی از ما آن را ندانیم و یا ناخودآگاه آن‌ها را رعایت نکنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در هر قسمت به باید و نباید‌های تغذیه‌ای افراد بنا به نوع مزاجشان بپردازیم و رژیم‌های غذایی آن‌ها را بررسی کنیم.

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج بلغمی که خصوصیت آب دارد و سرد و‌تر است می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

رژیم غذایی مزاج سرد و‌ تر در تابستان

معرفی مزاج سرد و‌تر

مزاج بلغمی‌ها سرد و‌تر است.

پوست این افراد سرد و نرم بوده و مو‌ها صاف و کم‌پشت و ریزش و پیدایش موی سفید پیش از موعد در آن‌ها شایع است.

بیشتر بخوانید: چگونه مزاج سرد و تر را تشخیص بدهیم؟ 

غذا‌های سردی بخش همچون لبنیات، ترشی و سرکه بلغم را زیاد می‌کند و بهترین غذا برای این مزاج غذا‌های گرم است.

رژیم غذایی مزاج سرد و‌ تر در تابستان

این افراد در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

عطسه، سردرد، صرع، آسم، سینوزیت، التهاب و بزرگ شدن لوزه ها، ضعف هضم، شب ادراری، درد و التهاب مفصلی، ترشحات رقیق واژینال، تاخیر در قاعدگی

بیشتر بدانید: مزاج «بلغمی» یعنی چه؟  نکاتی که بلغمی‌ها باید رعایت کنند:

– سعی کنند روزی دو وعده غذا میل کنند، زیرا توانایی هضم دستگاه گوارش افراد بلغمی کم است.
– اگر در بین وعده‌های غذایی احساس گرسنگی کردند مقداری میوه یا سالاد متناسب با مزاج میل کنند.
– ورزش و فعالیت جسمی منظم توصیه می‌شود.
– راه رفتن به مدت ۱۰ – ۱۵ دقیقه پس از شام برایشان مفید است.
– حداقل ۸ ساعت خواب مناسب لازم دارند.
– سعی کنند قبل از طلوع آفتاب از خواب برخیزند تا از تولید بلغم اضافه جلوگیری شود.
– از هوا و محیط مرطوب و خواب و استراحت بیش از اندازه که موجب افزایش سردی و تری می‌شود پرهیز نمایند.
– پوشیدن لباس مناسب و گرمای کافی به خصوص در هوای مرطوب توصیه می‌شود.
– حمام گرم و خشک (سونای خشک) برای رفع بلغم مفید می‌باشد.
– خوابیدن در طی روز و هم چنین یک ساعت قبل از غروب برای آن‌ها بسیار مضر بوده و موجب افزایش بلغم گشته و سنگینی سر و التهاب سینوس‌ها و کند شدن رفتار‌های مغزی را موجب می‌شود.

رژیم غذایی مزاج سرد و‌ تر در تابستان خوراکی‌های مناسب برای مزاج سرد و‌تر

پرخوری، مصرف بیش از حد و بدون مصلح انواع فرآورده‌های لبنی، ترشی‌ها و سرکه، شور، ماش، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، سوپ جو، میوه‌های ترش و کال، نارنگی، کیوی، مرکبات، هندوانه، خیار و تخم آن، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، قارچ، گوشت گاو، انواع گوشت سفید، گوجه فرنگی، کدو خورشی، کاهو، اسفناج، غوره، سماق، انواع آلو، آلبالو و …

بیشتر بدانید: همه چیز در مورد طبع سرد و گرم بدن 

رژیم غذایی مزاج سرد و‌ تر در تابستان

از تمامی غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و‌تر (مخصوصا در هوای سرد) هستند، پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز حتما با مصلحات آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنید.

– آبگوشت، گوشت شتر، بره، کبوتر، سار، گنجشک، بوقلمون کباب شده، مرغ محلی
– میوه‌های رسیده و شیرین مانند: سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، نارگیل
– ادویه‌ها مانند: هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، فلفل سیاه و قرمز، آویشن، مقل ازرق، رازیانه، سیر، دانه خردل، موسیر
– ریشه‌ها مانند: چغندر، شلغم، هویج، کلم قمری، ترب سیاه و سفید
– تمامی سبزی‌های گرم مانند: ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه، ترخون، تره شوید، شنبلیله
– حبوبات مانند: نخود، گندم، لوبیا چیتی و لپه
– نوشیدنی‌های گرمی بخش مانند: دم کرده دارچین و مقداری زنجبیل، گل گاو زبان، اسطوخودوس
– بذر‌های ملین مانند: تخم ریحان، خاکشیر، مرو
– خشکبار مانند: بادام، گردو، فندق، پسته، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما یا انگور.

– در صورت استفاده از برنج، حبوبات و یا غلات بهتر است از ادویه‌های گرم مانند زیره سیاه، سبز، زنجبیل، دارچین، هل، زعفران و کمی زردچوبه استفاده کنید.

نظر خود را به ما بنویسید.


CAPTCHA Image
Reload Image
282