تاريخ انتشار :یکشنبه 27 می 2018.::. ساعت : 11:15 ق.ظ
فاقدديدگاه

پرورش شتر دوکوهانه در بیله سوار مغان حمایت می شود

به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا ، حسن قبادی روز یکشنبه در بازدید از مرکز پرورش شتر دوکوهانه و قوچ مغان جعفرآباد افزود: شتر دو کوهانه به عنوان گونه ای منحصر بفرد و کمیاب که از زمان های دور توسط عشایر شاهسون در استان اردبیل پرورش یافته، به دلیل ویژگی های بارزی از جمله مقاومت به سرما و قدرت راهپیمایی بیشتر در مناطق کوهستانی به عنوان حیوانی بارکش در کوچ ایلات مورد استفاده قرار گرفته و با تغییر سبک زندگی عشایر در سال های اخیر در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
او گفت: با توجه به اینکه ایران به عنوان مرکز ذخیره گاه ژنتیکی شتر دوکوهانه در خاورمیانه شناخته شده ، مرکز حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه بخش جعفرآباد به عنوان مرکز هدف برای بررسی و برنامه ریزی و پشتیبانی فائو (سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد) انتخاب شده است.
وی اظهار کرد: 151 نفر شتر دوکوهانه در استان اردبیل وجود دارد که از این تعداد 24 شتر دوکوهانه در مرکز حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه بخش جعفرآباد نگهداری می شود.
وی گفت: در سال ‌های اخیر تعدادی از شترهای دوکوهانه استان با اهداف تحقیقاتی به استان ‌های سمنان ، یزد و آذربایجان ‌شرقی منتقل شده و برای توسعه به نقاط مختلف کشور تکثیر می شود.
فرماندار بیله سوار همچنین در بازدید از مرکز پرورش قوچ و گوسفند مغانی در بخش جعفرآباد شهرستان بیله سوار گفت: بیش از یک هزار قوچ و گوسفند مغانی نژاد گوشتی در بخش جعفرآباد پرورش و نگهداری می شود که سالانه 200راس قوچ و گوسفند مغانه اصیل به آن اضافه می شود.
قبادی اظهار کرد: افزایش درصد دوقلو زایی و افزایش بهروری و میزان گوشت قرمز این نژاد از جمله محاسن این نژاد از حیوان نسبت به بقیه نژادها است.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
6018/ 1257

نظرات بسته شده است.