تاريخ انتشار :چهارشنبه 16 می 2018.::. ساعت : 7:06 ب.ظ
فاقدديدگاه

فعالیت گمرک بیله سوار مغان شبانه روزی شد

به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا، بهمن حسین زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداراردبیل در نشست با مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه گمرک جمهوری آذربایجان در بیله سوار مغان با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید مقام های دو کشور ۱۱بار در خصوص همکاری ومسایل مختلف با همدیگر نشست داشته اند، اظهار کرد: توسعه اقتصادی و تجاری در جهت تامین رفاه و تسهیل مراودات مردم دو کشور است.
وی با اشاره به اینکه توسعه استان اردبیل در گرو توسعه مبادلات مرزی است، افزود: مرز استان از امن ترین مناطق مرزی کشور است و پایانه مرزی بیله سوار به لحاظ امکانات و کیفیت مناسب بوده و قابلیت ترانزیت روزانه ۵۰۰دستگاه خودرو و پنج هزار مسافر را دارد.
وی تشریح کرد: بهبود کیفیت و زمان فعالیت گمرک بیله سوار موجب ترغیب و تشویق سرمایه گذاران و ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان خواهد شد و دولت گام های مثبت و ویژه ای در راستای توسعه مرزی در استان اردبیل برداشته است.
معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل گفت: یکی از مزیت های نسبی استان اردبیل امکان ایجاد بستر مناسب تجارت با کشورهای حوزه قفقاز و نیز cis است که می تواند عامل مهم رشد و توسعه اقتصادی استان و رفع مشکلاتی مانند بیکاری باشد.
وی به عوامل توسعه مراودات درمرز دو کشور اشاره کرد واعلام معافیت سوخت برای ناوگان ایرانی ، روان سازی صادرات از مرز و تخصیص کالا در گمرک بیله سوار، اعلام معافیت جریمه تناژبا سقف ۴۰تن برای کامیون های ایرانی و کاهش هزینه بار به کشور ثالث از مرز بیله سوار و همچنین روان سازی و امکان بارگیری از مرز جمهوری آذربایجان به کشورهای همسایه را از مباحث مهم و قابل حل عنوان و خواستار رفع این موانع از طریق جمهوری آذربایجان شد.
حسین زاده همچنین خواستار روان سازی صدور ویزا در مرز برای مسافران در حداکثر یک ماه شد وبیان کرد: در مرحله بعدی حذف رواید برای مسافران ایرانی انجام گیرد.
وی عنوان کرد: صادرات از گمرک بیله سوار در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی۱۵۰درصد و به لحاظ وزنی۱۳۷درصد افزایش داشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری اردبیل با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر یک میلیون مسافر از گمرک بیله سوار تردد کرده اند افزود: آمار تردد نسبت به سال ۹۵ افزایش ۲۰درصد و صادرات چمدانی درسال ۹۶ بیش از ۳۲ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۵ افزایش ۱۴۴درصدی داشته است.
وی با اشاره به اینکه نزدیکترین مسیر به مرکز جمهوری آذربایجان،گمرک و مرز بیله سوار است اظهار داشت: توسعه فاز دوم محوطه پایانه مرزی بیله سوار،اجرای زیر ساختهای خط ریلی در منطقه و اتصال آن به جمهوری آذربایجان و کشورهای cis ، ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان، تکمیل و توسعه کشت محصولات صادرات محور در اراضی پایاب سد خداآفرین در حوزه شهرستان بیله سوار می تواند در رونق اقتصادی منطقه و اشتغال منطقه نقش مهمی ایفاء کند.
اقبال بابایف مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه گمرک آذربایجان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در طول تاریخ روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی ایران و آذربایجان همیشه خوب بوده گفت: ایران برای آذری ها به ‘جاده امید’ معروف است.
وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور خواستار توسعه صنعت گردشگری و توریسم بین دو کشور شد و عنوان کرد: آمارها در حوزه گردشگری دو کشور قابل قبول نیست و باید ظرفیت هایی فراهم شود تا این آمارها به چندین میلیون نفر گردشگر در سال افزایش یابد.
شهرستان بیله سوار در ۱۶۵ کیلومتری شمال اردبیل در جوار جمهوری آذربایجان قرار دارد. تنها گمرک فعال استان در این شهرستان واقع است.
۳۰۰۶/۶۰۱۶

نظرات بسته شده است.