تاريخ انتشار :شنبه 10 مارس 2018.::. ساعت : 9:28 ق.ظ
فاقدديدگاه

با کمردردهای هنگام خانه‌تکانی چه کنیم؟

عضو برد سلامت در بلایای وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: خانه‌تکانی یکی از سنت‌های زیبای ما ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است به یک دردسر تمام‌عیار تبدیل شود؛ دردسری که سلامت تمام اعضای خانواده، به‌خصوص خانم‌ها را تهدید می‌کند. کتف‌درد، گردن‌درد، کمردرد، مسمومیت، سوزش و خارش پوست دست از رایج‌ترین عوارض خانه‌تکانی‌های نادرست و نامطمئن است.
شوینده‌ها را باهم مخلوط نکنیدوی افزود: اغلب افراد برای شستشوی سرویس‌های بهداشتی از مواد شیمیایی نظیر انواع سفیدکننده و جوهرنمک استفاده می‌کنند، اما باید توجه کرد از آنجایی که استفاده از این مواد بیشتر در فضاهای بسته و کوچک اتفاق می‌افتد، احتمال آسیب به ریه افراد زیاد است. بنابراین توصیه می‌شود هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی، حتما از ماسک استفاده کرده، هواکش را روشن و پنجره‌ها را باز کنید. همچنین از مخلوط کردن مواد شوینده با یکدیگر به شدت خودداری کنید. باید بدانید که بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس بسیار خطرناک است؛ خصوصا برای چشم، پوست و ریه. بر این اساس توصیه می‌شود از ترکیب این دو ماده و سایر شوینده‌ها با یکدیگر جدا خودداری کنید.
معصومی با بیان اینکه از طرفی کاربرد زیاد مواد شوینده و پاک‌کننده از جمله جرم‌گیرها و سفیدکننده‌ها در منازل، موجب انتشار برخی ذرات شیمیایی خطرناک در توالت، حمام و آشپزخانه می‌شود، ادامه داد: از طرفی استفاده مداوم از این مواد به همراه آب گرم نیز اثر منفی آن را دوچندان می‌کند.  باید بدانیم که این مواد شیمیایی دارای اثرات سوء متعددی از جمله سوزش چشم و آلرژی‌های مختلف هستند.
مسمومان ریویی چه کنند؟عضو برد سلامت در بلایای وزارت بهداشت با اشاره به احتمال بروز مسمومیت در زمان خانه‌تکانی به دلیل استفاده از مواد شوینده و شیمیایی، گفت: بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته، استفاده از هوای آزاد و تماس با اورژانس جهت تجویز اکسیژن و مصرف داروهای ضدالتهابی است.
شایع‌ترین علل برق‌گرفتگی در زمان خانه‌تکانیمعصومی افزود: آمارهای موجود نشان می‌دهد که شستشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی، کلید، پریز و… جزء علل شایع برق گرفتگی در روزهای پایانی سال است. بنابراین برق وسیله برقی را قطع و سپس آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که نباید لوازم برقی با آب تماس داشته باشند و از ریختن آب روی کلید، پریز و سیم برق هم اکیدا باید پرهیز کرد.
با کمردردهای هنگام خانه‌تکانی چه کنیم؟وی تاکید کرد: کمردرد یکی دیگر از شکایت‌های رایج در زمان خانه‌تکانی است. هنگام بلند کردن اجسام از روی زمین یا موقع جابه‌جا کردن آنها، پشت‌تان را صاف نگه‌ دارید و قوز نکنید. زانوهایتان را خم کنید و برای تحمل وزن جسم به عضلات پای خودتان تکیه کنید. همیشه موقع بلند کردن اجسام سنگین، اول پاهایتان را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید و بعد جسم مورد نظر را بلند کنید. همچنین برای جابه‌جایی باری با وزنِ بیشتر از ۲۰ کیلوگرم، ترجیحا از یک یا دو نفر کمک بخواهید.
وی با بیان اینکه شکستگی­‌ها و در رفتگی‌ها از دیگر مصدومیت­‌های شایع در خانه­‌تکانی است، گفت: بنابراین توصیه می­‌شود در صورت استفاده از نردبان یا چهارپایه از سطح اتکای آن با زمین کاملا مطمئن شده و از نردبان‌های دو طرفه و استاندارد استفاده کنید. موقع پاک کردن شیشه‌ها و پنجره‌های منزل، بسیار احتیاط کنید و از رفتن روی نرده‌ها یا قرنیزهای آن، خودداری کنید.
راهکارهای محافظت از چشم‌ها حین نظافتمعصومی با بیان اینکه در زمان تمیز کردن خانه سعی کنید تا جایی که ممکن است از تماس مستقیم دست‌ها با انواع شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها خودداری کنید، افزود: البته در هنگام نظافت خانه ممکن است مقداری ماده شوینده وارد چشم شود و یا گازهای متصاعد شده از این مواد باعث ایجاد سوزش، قرمزی، التهاب و تاری دید در کوتاه مدت شوند. بنابراین لازم است افراد در صورت امکان از عینک‌های ایمنی استفاده کنند.  در صورتی که ماده‌ای وارد چشم‌هایتان شد یا در اثر گازهای منتشر شده در هوا عوارضی همچون سوزش و قرمزی در چشم‌ها ایجاد شد، باید بلافاصله صورت و چشم‌ها را با آب معمولی شسته و آلودگی‌ها را از روی سطح صورت، پلک‌ها و چشم‌هایتان پاک کنید.
وی همچنین اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که برای از بین بردن لکه‌های لباس از مایعات قابل اشتعال مانند بنزین و تینر به خصوص در محیط بسته استفاده نکنید. زیرا علاوه بر خطر انفجار و اشتعال، استنشاق بخار این گونه مایعات باعث کاهش هوشیاری و گاه بیهوش شدن فرد خواهد شد.ایسنا

نظرات بسته شده است.