تاريخ انتشار :یکشنبه 25 فوریه 2018.::. ساعت : 7:56 ب.ظ
فاقدديدگاه

علت نیمی از ناباروری‌ها در مردان؟

دکتر جلیل حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصور نادرست جامعه درباره علت ناباروری درخانواده‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر هنوز هم در جامعه تصور می‌شود زن مسئول فرزنددار نشدن است؛ به همین دلیل در اولین قدم اگر زوجی صاحب فرزند نشود، زن به پزشک مراجعه می‌کند. گاهی نیز دیده می‌شود با وجود اینکه مرد مشکل باروری دارد، اما اقدام به طلاق و ازدواج مجدد می‌کند. در حالی‌که از نظر علمی ثابت شده است ۵۰ درصد علت ناباروری می‌تواند در نطفه مرد باشد و به همان علت صاحب فرزند نمی‌شوند.
وی ادامه داد: دلایل ناباروی در زنان و مردان تقریبا مشابه است، به جز اینکه در زنان معمولا اختلالات هورمونی غلبه و شیوع بیشتری دارد. در زمانی که خانواده با ناباروری روبرو است، زن و مرد باید همزمان برای بررسی و درمان به پزشک مراجعه کنند. نباید مشکل دیگری به مشکلات زنان اضافه کنیم و بگوییم آنها علت فرزنددار نشدن خانواده هستند.
رئیس مرکز درمان ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین اضافه کرد: ناباروری در مردان دلایل قابل پیشگیری و همچنین درمان‌های مختلفی دارد. پیشگیری از ناباروری در مردان بیشتر به مراقبت از عضو زایا اشاره می‌کند و در مواردی با جراحی قابل درمان است. درمان ناباروری در مردان نیز با توجه به عامل آن انتخاب می‌شود. اصلاح سبک زندگی، درمان‌های طبی و جراحی نیز جزو این درمان‌ها قرار دارند.
حسینی تاکید کرد: امروز درمان جراحی به کمک روش‌های کمک‌باروری آمده و تقریبا هیچ مردی نیست که نتوان ناباروری او را درمان کرد. هر نوع محیط گرمی که برای عضو زایای مرد ایجاد شود، می‌تواند در تولید نطفه اختلال ایجاد کند. اضافه وزن نیز باعث افزایش هورمون و اختلال در نطفه می‌شود؛ به همین دلیل کاهش وزن در این زمینه بسیار موثر است. استفاده از آنتی اکسیدان‌ها نیز می‌تواند در بهبود نطفه فرد کمک کننده باشد.
وی با اشاره به برگزاری کنگره سلامت مردان افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که در زمینه سلامت مردان انجام شده‌ است، در حال حاضر این گروه با برخی بیماری‌های خطرناک کم علامت مانند سرطان پروستات آشنا شده‌اند و می‌دانند باید به آن رسیدگی و برای آزمایش و معاینه به پزشک مراجعه کنند. لازم است که راه‌حل‌های بومی حل مشکلات سلامت مردان را به مسئولان پیشنهاد کرد. در این کنگره تلاش می‌شود بتوانیم اقداماتی برای تدوین سند جامع سلامت مردان انجام دهیم.
حسینی همچنین اضافه کرد: به جز سرطان پروستات سرطان مثانه و آندروپوز نیز باید به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که مردان ممکن است با آن روبرو شوند، مورد توجه قرار گیرد. وجود خون در ادرار نیز می‌تواند نشانه‌ای برای ابتلا به سرطان خون و مثانه باشد. آندروپوز در سنین بالا برای مردان ایجاد می‌شود و می‌تواند اختلالاتی برای آنها ایجاد کند. اگر این بیماری تشخیص داده نشود می‌تواند باعث از دست رفتن توانایی مردانه شود. علاوه بر آن گاهی در سنین پایین دیده می‌شود که عضو زایا در داخل شکم نوزاد پسر باقی مانده است. اگر این مشکل تا یک‌سالگی درمان نشود، فرد در بزرگسالی هیچ نطفه‌ای برای بچه‌دار شدن نخواهد داشت.

نظرات بسته شده است.