تاريخ انتشار :یکشنبه 25 فوریه 2018.::. ساعت : 7:53 ب.ظ
فاقدديدگاه

علم، به نوع تفکر و ایدوئولوژی وصل نمی‌شود؛ نمی‌توانیم بگوییم ریاضی اصوگرایان و ریاضی اصلاح‌طلبان / در مقطعی عده‌ای می‌گفتند هر چه داریم از حوزه داریم و به دانشگاه نیازی نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علم، به نوع تفکر و ایدوئولوژی وصل نمی‌شود / در مقطعی عده‌ای می‌گفتند هر چه داریم از حوزه داریم و به دانشگاه نیازی نداریم / خود پیامبر هم می‌گفت دانش را بیاموزید، حتی اگر در چین باشد

رئیس‌جمهور گفت: علم به نوع تفکر و ایدوئولوژی وصل نمی‌شود. در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصوگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان. علم مرز نمی‌شناسد

به گزارش شهریمیز به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی عنوان کرد: ایران کشوری است که دارای نقش ارزنده در دو مقطع تاریخ در علم و تمدن بشری بوده است؛ یک مقطع قبل از اسلام است. در دوره ایران باستان صاحب نظران، اندیشمندان، معماران و عالمانی فضا را درخور رقابت با تمدن‌های باستان ایران به عنوان کشوری بزرگ و دارای سخن و مراکز علمی و دانشوری می‌دانستند.

وی افزود: مقطع دوم بعد از اسلام است؛ اسلام آیینی است که پیروان خود را به علم و دانش نه تنها دعوت کرده بلکه مکتب و وحی خود را از خواندن آغاز کرده است؛ آیینی که به علم و دانش برتری داده در آن دورانی که باسواد بودن و علم امتیاز نبوده است در شبه جزیره عربستان افراد ثروتمند و بنام افتخار می‌کردند که علمی را نمی‌دانند.

رئیس‌جمهور گفت: اسلام آموخت که باید علم را از هر جایی بیاموزید. علم و دانش و هنر علم مرزی را نمی‌شناسد. آنها دوره‌ای را می‌خواستند علم سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بودند. علم به نوع تفکر و ایدوئولوژی وصل نمی‌شود. در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصوگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان. علم مرز نمی‌شناسد عده‌ای در کشور سال‌ها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟ پول‌های زیادی خرج شده است و وقت زیادی صرف شده است. جبر، جبر است. ریاضی هم ریاضی است. چه فرقی می‌کند مگر ایدئولوژی و تفکر اسلامی اثر می‌گذارد؟

روحانی تاکید کرد: برخی به مفهومی فکر می‌کنند که گویی باید علوم را دسته‌بندی کنند به عنوان علومی که ارتباط با دین دارند. حتی می‌خواهند علوم را به سنتی و جدید تقسیم‌بندی کنند. در مقطعی عده‌ای می‌خواستند علم جدید را نپذیرند و زمانی هم دانشگاه را نمی‌پذیرفتند می‌گفتند هر چه داریم ازحوزه داریم و به دانشگاه نیازی نداریم. عده ای می‌خواستند ثابت کنند اول همه علوم در اسلام بوده و آیه و حدیثی پیدا می‌کردند که حرف خود را ثابت کنند اما این حرف درست نیست، خود پیامبر هم می‌گفت دانش را بیاموزید، حتی اگر در چین باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به مقاومت برخی‌ها در مقابل دانش‌های جدید گفت: بعضی‌ها می‌گفتند پزشکی که متکی بر داروی شیمیایی باشد را ما قبول نداریم و ما پزشکی سنتی را قبول داریم. امروز این تفکرات در جامعه ما جایی ندارد. حکمت دانش و علم گشمده مومن است و هرجا باشد آن را پیدا می‌کند و می‌آورد.

وی با بیان این که یک سری تقسیم‌بندی‌هایی در زمینه علم اسلامی وجود دارد، عنوان کرد: با این تقسیم‌بندی‌ها دین عظمت پیدا نمی‌کند و اگر اتفاق هم نیفتد پائین نمی‌آید دین مسئولیت بلندی برای هدایت انسان در مسیر درستکاری دارد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بین آن‌هایی که با تفکر اسلامی و دینی دنبال علم هستند و کسانی که با تفکر مادی برای قدرت بیشتر، استعمار و استثمار به دنبال علم هستند، یک تفاوت وجود دارد. چگونه علم به ابزار سلطه‌جویی تبدیل شد؟ صنعت به دنبال مواد اولیه که باعث استثمار شد، در غرب به وجود آمد.

وی تاکید کرد: البته هر که داناتر است، تواناتر است علم توانمندی می‌آورد، بینش می‌آورد علم دین خاص به انسان می‌دهد. این که از علم برای سلطه‌طلبی و استعمار دیگران و استثمار دیگران استفاده کنیم کار اسلامی نیست.

روحانی با بیان این که علم اسلامی به این معنا است که علوم باید در خدمت انسان باشد، اظهار داشت: علم باید مشکلات بشر را رفع کند، علم با هدف خدمت، شناخت اخلاق، شناخت جهان و طبیعت، روابط صحیح در میان انسان‌ها و با هدف کمک به بشریت وکاهش رنج و درد بیمار است . علم بر مبنای خدمت است.

ادامه دارد…

نظرات بسته شده است.