تاريخ انتشار :دوشنبه 12 فوریه 2018.::. ساعت : 9:14 ق.ظ
فاقدديدگاه

۱۵ نکته برای افزایش اعتماد به نفس

به گزارش شهریمیز به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  فردی که عزت نفس دارد، رفتار احترام‌آمیزی با خود دارد؛ رفتاری که برای دیگران نیز احترام‌ برانگیز است. چنین فردی می‌تواند تفاوت‌های خود را با دیگران به خوبی بپذیرد و سازگارانه زیست کند. رعایت توصیه ‏های زیر می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای عزت نفس و پذیرش تفاوت‌های فردی باشد:

تفاوت‌ها و آدم‌ها

۱. به ظاهرتان توجه کنید:

آراستگی یکی از نخستین شاخصه‌‏های عزت‏ نفس است. اگر لباس‌تان را با ‏دقت انتخاب و ظاهرتان را به خوبی مرتب ‌کنید، در واقع، گام نخست را برداشته‏اید. خوب به‏ نظر رسیدن، می‌تواند مقدمه دستیابی به عزت ‏نفس باشد.

۲. رفتارهایتان را وارسی کنید:

فهرستی از رفتارهای مسوولانه خود تهیه کنید و هرازگاه به این فهرست مراجعه نمایید. آگاهی از اینکه رفتارهای شما مسوولانه‌اند یا نه، به شما کمک می‏کند رفتارهای خود را زیر نظر داشته باشید. این مهم است که خودتان به رفتار‌های مسوولانه‌تان امتیاز بدهید و رفتارهای غیرمسوولانه‌تان را تغییر دهید.

۳. استعداد خودتان را کشف کنید:

با خودتان دوست باشید و از سرگرمی‌های لذتبخش استفاده کنید. هر از گاه با خودتان خلوت کنید و افکار و احساسات خود را مورد بازبینی قرار دهید. کشف و پرورش یک استعداد نهفته یا پرداختن به یک سرگرمی جذاب می‌تواند زمینه‌ مناسبی باشد برای این‌ که احساس کنید شما منحصربه‏فردید!

۴. احساسات خود را روی کاغذ بیاورید:

نوشتن، راه خوبی برای مرور فراز و فرودهای زندگی است. نوشتن درباره احساسات‌تان به شما کمک می‌کند از احساسات ناخوشایندی مانند خشم، دلخوری و ناامیدی عبور کنید. مرور این دست‌نوشته‌ها می‏تواند به افزایش سطح خودآگاهی منجر شود.

بیشتربخوانید : با رعایت این نکات روح و روان خود را سم زدایی کنید

۵. قدر خانواده‌تان را بدانید:

بودن در کنار اعضای خانواده را یکی از اولویت‌هایتان بدانید. در خانواده‏های صمیمی و حمایتگر، همه اعضای خانواده، همدیگر را منحصر به فرد می‌دانند؛ مشوق همکدیگرند و اگر یکی از اعضای خانواده با شکستی مواجه شود، سایرین به او کمک می‏کنند احساس یاس و ناامیدی نکند.

۶. به دیگران کمک کنید:

همان‌قدر که دوست دارید دیگران به شما توجه کنید، خودتان به آنها توجه کنید. کمک کردن به دیگران باعث می‌شود احساس خودارزشمندی کنید.

۷. در بیان احساسات‌ خود صادق باشید:

بگذارید دیگران بدانند چه چیزی باعث می‌شود شما احساس رضایت کنید. کشف این مساله را به دیگران واگذار نکنید. صداقت در بیان احساسات و افکار، حائز اهمیت است.

۸. بازخورد بگیرید:

از دوستان و اعضای خانواده‌تان بخواهید نمونه‏هایی از رفتارهای شما را که گویای شخصیت‌تان بوده، بازگو کنند. این بازخورد می‏تواند به شما کمک کند به خودشناسی و خودکنترلی بیشتری برای انجام رفتارهای مسوولانه و پایبندی به ارزش‌های فردی خود دست یابید.

۹. ورزش کنید:

بیشتر ورزش کنید تا بیشتر احساس سلامت کنید. ورزش باعث ترشح بتااندورفین‏ها در جریان خون می‏شود. بتااندورفین‏ها موادی هستند که با ایجاد فعل‌ و انفعالاتی در مغز باعث احساس نشاط و سلامت می‌شوند.

۱۰. محیط اجتماعی-عاطفی مثبتی خلق کنید:

به دوستان و اعضای خانواده‌تان کمک کنید به اهداف‌شان دست پیدا کنند تا آنها نیز به همین ترتیب از شما حمایت کنند. درباره خلق محیط اجتماعی-عاطفی مثبت، در ادامه، توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

۱۱. از تحقیرکنندگان دوری کنید:

ارتباط با افرادی که تحقیرتان می‏کنند را کم یا قطع کنید. آثار مثبت و منفی روابط مختلف خود (مثلاً رابطه با همسالان، خانواده و دوستان خود) را ارزیابی و تامل کنید چگونه این روابط بر سلامت جسمانی و روانی شما تاثیر می‏گذارند. ارتباط با افرادی که به شما بی‌احترامی می‏کنند، باید به حداقل برسد یا قطع شود.

۱۲. خودگویه مثبت را فراموش نکنید:

وقتی با فرد یا افراد منفی‌باف در تعامل هستید، خودگویه‌های مثبت را از یاد نبرید. روابط خود با همسالان، خانواده و افراد منفی‌باف را بازبینی کنید. شاید نتوانید از ارتباط با بعضی افرادی که منفی‌باف‌اند یا تحقیرتان می‏کنند، دست بکشید. در این صورت، دست‌کم وانمود کنید پوششی زرهی دارید که شما را در مقابل منفی‌بافی‌‏های آنها حفظ می‏کند. با خودگویه‌های مثبت‌تان، منفی‌بافی‌های آنها را بی‌اثر کنید.

۱۳. به یک گروه حمایتی ملحق شوید:

اعضای چنین گروهی قادرند حمایت اجتماعی-عاطفی مناسبی برای شما فراهم کنند. شما با عضویت در این گروه می‏توانید حضور در یک محیط اجتماعی-عاطفی مثبت را تجربه کنید و نیازها، خواسته‏ها، احساسات و عواطف خود را در محیطی قابل‌اطمینان به زبان آورید.

۱۴. به دیگران حمایت اجتماعی-عاطفی بدهید:

با حمایت از همسالان، دوستان و اعضای خانواده‌تان زمینه‌ساز ارتقای محیط اجتماعی-عاطفی شوید. آنها را تشویق و ترغیب کنید خواسته‏ها، نیازها، احساسات و عواطف خود را بیان کنند تا بتوانند سلامت جسمانی، روانی و عاطفی خود را حفظ کنند و ارتقا بخشند.

۱۵. مهارت‏های مدیریت استرس را بیاموزید:

راهکارهای ساده‌ای مانند ورزش منظم،‌ خواب و استراحت کافی و تغذیه سالم می‌توانند در حفظ سلامت و مدیریت استرس به شما کمک کنند. بنویسید! نوشتن، راهکار سودمندی در بیان احساسات است و می‏تواند به شما کمک کند آسان‌تر از پس استرس‌هایتان برآیید. درباره استرس‌هایتان در یک دفترچه یادداشت، هر چه خواستید، بنویسید و اگر تمایل داشتید، محتوای آن دفترچه را با والدین، دوستان، معلم یا مشاور خود به اشتراک بگذارید. از گل و گیاه مراقبت کنید.

این کار می‌تواند شادی‌آور و رضایت‏بخش باشد و میزان استرس‌هایتان را کاهش دهد. شوخ‌طبع باشید! خندیدن می‌تواند راهکار مثبت و مناسبی در مدیریت استرس تلقی شود. خنده‌ای که از ته دل باشد، می‌تواند شما را آرام‌تر ‏کند و به کاهش ضربان قلب، فشار خون و انقباض عضلانی‌تان منجر شود. از تکنیک‌های تنفس استفاده کنید. تنفس عمیق و آرام می‏تواند به آرام‌سازی ذهنی و بدنی شما کمک کند و مرحله هشدار استرس (جنگ و گریز) را متوقف سازد.

منبع:هفته نامه سلامت

نظرات بسته شده است.