تاريخ انتشار :یکشنبه 24 دسامبر 2017.::. ساعت : 8:45 ب.ظ
فاقدديدگاه

تدبیرهایی برای اشاعه ورزش همگانی

به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا،برپایی همایش های پیاده روی با جوایز ،تشویق بانوان برای رونق ورزش های همگانی در خانواده، اختصاص اعتبار از محل ارزش افزوده مالیات از جمله اقداماتی است که در سال های اخیر برای توسعه ورزش های همگانی انجام شده است.
منظور از ورزش همگانی پرداختن عامه مردم به ورزش حتی در زمانی کوتاه با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد است.
ورزش همگانی شامل رشته‌هایی پیاده روی، دوچرخه سواری، کوه‌پیمایی، دوی عمومی و ورزش‌های بومی و محلی می شود.
از آنجا که کم تحرکی و اضافه وزن که باعث بیماری هایی از جمله قلبی ،عروقی و سرطان می شود عزم همگانی برای نهادینه شدن ورزش های همگانی مورد توجه قرار گرفته است.

** برنامه های فرهنگی
رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی ایران که روز جمعه گذشته با هدف شرکت در همایش بزرگ پیاده روی خانواده به گچساران سفر کرد، گفت: انتخاب سفیران ورزش همگانی از میان مسئولان حامی ورزش، اجرای طرح همیاران ورزش در میان نوجوانان در استان ها از برنامه های تشویقی و فرهنگ سازی برای توسعه ورزش های همگانی در کشور است.
علی مجدآرا با اشاره به زندگی مدرن امروزی و کم تحریکی بخش عمده ای از افراد جامعه بیان کرد: برای کاهش معضل افزایش وزن که منجر به بیماری های مختلفی می شود توسعه ورزش های همگانی مورد توجه مسئولان است.

** استقبال بیشتر بانوان از ورزش های همگانی
مجدآرا افزود:۲۱ درصد مردم کشور در ورزش‌های همگانی شرکت می‌کنند که از این میزان دوسوم را بانوان تشکیل می‌دهد و بر اساس سند توسعه ورزش‌های همگانی این میزان تا سال ۱۴۰۴ به افزون بر ۵۰ درصد خواهد رسید.
مجد آرا افزود: هر هفته در یکی از استان‌های کشور همایش بزرگ پیاده روی به صورت پخش مستقیم از شبکه سوم سیما برگزار می‌شود.
وی اظهار داشت: هفته گذشته در وزارت ورزش و جوانان، انجمنی تحت عنوان انجمن ‘مادران’ تصویب و راه‌اندازی شد.
مجدآرا ابراز کرد: در کشورهای خارجی مرسوم است فرزندی که به دنیا می‌آید علاوه بر کارت واکسینه یک کارت سواد حرکتی برای آموزش کودکان سه تا ۶ سال به مادران داده می‌شود و این وظیفه بر عهده مادران گذاشته شده است.

** چشم انداز آینده ورزش های همگانی
رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی ایران گفت: ۶ طرح در زمینه سند تحول و توسعه ورزش‌های همگانی در کشور در حال انجام است.
مجدآرا گفت: تاکنون سند تحول و تعالی ورزش‌های همگانی در قالب ۲ جلد کتاب با هفت هزار نفر ساعت کار از سوی متخصصان تهیه و تدوین شده و برای اجرا به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.
وی با اشاره به تدوین سند توسعه راهبردی ورزش گفت: فدراسیون ورزش‌های همگانی این سند توسعه محور را در حوزه ورزش تدوین کرده است.
مجدآرا ابراز کرد: شعار امسال فدراسیون ورزش‌های همگانی، «مادران عمود خیمه ورزش‌های همگانی کشور» است.
وی افزود: توسعه فرهنگ ورزش همگانی در روستاها، آموزش و پرورش و سایر نقاط محروم رویکردی است که در اجرایی شدن برنامه‌های این شورای راهبردی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود که پیش بینی های لازم در برنامه ششم توسعه برای تأمین امکانات، تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز رشته‌های مختلف ورزش همگانی در کشور انجام شده است.

** میزان بودجه ورزش های همگانی
رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی ایران گفت: سالانه به‌طور متوسط بیش از یکهزارو ۸۰۰ میلیارد ریال به بخش ورزش‌های همگانی کشور اختصاص می‌یابد.
مجدآرا افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، ۲۷ صدم مالیات برارزش افزوده به امر ورزش‌های همگانی اختصاص دارد.
وی بیان کرد: با تخصیص این میزان اعتبار به توسعه ورزش همگانی و روستایی شاهد رشد، پویایی، سلامت جامعه و کشف استعدادهای مختلف ورزشی در سطح کشور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه، آموزش است گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی جزو اولویت‌های مهم فدراسیون در گسترش ورزش‌های همگانی در میان اقشار مختلف مردم جامعه است.
مجد آرا با بیان اینکه سند تحول ورزش‌های همگانی به تائید اعضای شورای عالی ورزش کشور نیز رسیده است ابراز امیدواری کرد با همکاری و پیگیری هیات های استانی در همه مناطق اجرایی شود.
وی ادامه داد: نسخه ای از سند تدوین شده برای اجرای کامل به اداره‌های کل ورزش و جوانان استان‌ها ارسال شده و باید برای اجرایی شدن آن همه دستگاه‌های مرتبط در مناطق اقدام کنند.
مجد آرا افزود: در قالب این سند شرح وظایف هر کدام از دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور برای توسعه روز افزون ورزش‌های همگانی مشخص شده است
مجدآرا ادامه داد: برای گسترش ورزش‌های همگانی در بیش از ۶۰ رشته تاکنون ۵۲ طرح تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است که باید با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی شود.
وی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی جزء اولویت‌های فدراسیون در گسترش ورزش‌های همگانی در میان اقشار مختلف مردم کشور است.

**ضرورت توسعه ورزش های همگانی
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری در توسعه ورزش های همگانی به کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند.
غلام رضا تاجگردون گفت: رونق ورزش های همگانی مستلزم ایجاد زیرساخت ها از سوی دولت، فرهنگ سازی رسانه های ارتباط جمعی و مشارکت مردم می تواند منجر به افزایش سرانه سلامت مردم شود.
وی بیان کرد:برای توسعه ورزش و به خصوص ورزش‌های همگانی با همکاری بخش‌های مختلف تاکنون اقدام‌های شایسته‌ای در این شهرستان انجام شده است.
وی تصریح کرد: ۲۰ میلیارد ریال امسال برای اجرای همایش‌های پیاده روی عمومی و خانوادگی به ساخت طرح جاده سلامت شهرستان گچساران اختصاص یافت.
تاجگردون ابراز کرد: این طرح مسیر ۶ کیلومتری باغ فردوس تا حرم امامزاده اسماعیل (ع) را به هم متصل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه شهرستان گچساران با ۱۸ تیم در لیگ های مختلف کشوری قطب اصلی ورزش کهگیلویه و بویراحمد است تصریح کرد: ادامه موفقیت های ورزش قهرمانی در این شهرستان نیازمند رونق ورزش های همگانی برای شناسایی استعدادهای جدید است.
** برنامه های اجرا شده در کهگیلویه و بویراحمد
رئیس هیأت ورزش‌های همگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹ ماه سال جاری ۱۱۳ همایش پیاده روی خانواده و ۱۳۰ رقابت ورزشی به همت این هیأت در نقاط مختلف استان برگزار شده است.
محمدعلی رهامی اظهار داشت:در صورت حمایت‌های هر چه بیشتر متولیان امر و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد رویدادهای مهم دیگری در عرصه ورزش همگانی تا پایان سال جاری در این استان برگزار می‌شود.
رهامی بیان کرد: تهیه سند تحول ورزش همگانی کهگیلویه و بویراحمد با جدیت توسط کارشناسان هیأت ورزش‌های همگانی این استان در حال پیگیری است.

** چشم انداز آینده در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد که ۲ همایش بزرگ پیاده روی با جوایز ارزنده نظیر همایش پیاده روی گچساران تا پایان سال در شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود.
محمد تقی علوی با اشاره به استقبال پرشور ۳۰ هزار نفری مردم شهر دوگنبدان در پیاده روی بزرگ روز جمعه اول دی ماه امسال تصریح کرد: این امربیانگر افزایش توجه مردم به مقوله ارتباط ورزش وسلامت است.
وی بیان کرد: ترویج فرهنگ ورزش همگانی در اولویت امور ورزش این اداره کل است.
علوی ابراز داشت: از سیاست‌های اداره‌کل ورزش و جوانان گسترس ورزش همگانی در سطح جامعه است که امیدوارم مسئولان استان و شهرستان‌ها در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.
کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵۰ هزار ورزشکار ساماندهی شده مرد و زن در رشته‌های مختلف دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی

نظرات بسته شده است.