تاريخ انتشار :شنبه 25 نوامبر 2017.::. ساعت : 11:38 ب.ظ
فاقدديدگاه

بندر خشک؛ طرحی برای خروج استان اردبیل از بن بست

این طرح که با هدف بازگشایی گمرک مرزی اصلاندوز و توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه مطرح شده هنوز به جز در پروتکل های رسمی شکلی عملی به خود نگرفته و مردم استان اردبیل بویژه مرزنشینان منطقه مغان نگران آن هستند که این طرح با گذر زمان اولویت عملیاتی خود را از دست داده و به بوته فراموشی سپرده شود.
طرح بندرخشک با توجه به نبود خط ریلی در استان اردبیل، شهر مرزی اصلاندوز از توابع پارس آباد مغان در شمال استان را به خط ریلی جمهوری آذربایجان و از این طریق به راه آهن سراسری روسیه و اروپا پیوند می دهد و بعنوان باراندازی برای صادرات محصولات تولیدی استان های شمال غرب کشور عمل می کند.
در تعریف بندر خشک آمده است: ‘بندر خشک پایانه ای ترکیبی در پس کرانه است که به بندری ساحلی متصل است. تجهیزات لازم و کـافـی بـرای مواجهه با تردد ناشی از چندین شیوه حمل ونقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی در آن در نظر گرفته شده اند و مشتریان می توانند کالاهایشان را با استفاده از این شیوه های مختلف به آن ارسال کنندو یا از آن تحویل گیرند.»
علاوه بر خدمات پایه ای که پایانه های سنتی کالا در پس کرانه ارائه می دهند، خدماتی نظیر انبارسازی کالا، نگهداری از کانتینرهای خالی، تعمیرات کانتینر، امور گمرکی و ترخیص و پشتیبانی کالا نیز در بنادر خشک ارائه می شوند.

** بندر خشک را ه نجات اقتصادی منطقه مرزی مغان است
شهروز نیرومند کارشناس اقتصاد در این باره به ایرنا گفت: احداث بندر خشک در اصلاندوز که درنزدیک به ۲ سال اخیر مطرح شده راه نجات منطقه مغان استف این طرح علاوه بر اشتغالزایی رونق اقتصادی استان اردبیل را نیز بدنبال خواهد داشت .
وی افزود: بندر خشک می تواند بعنوان مکلملی تاثیر گذار در کنار اجرای طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین عمل کند ، بندر خشک شاهرراه صادراتی استان های شمال غرب کشور بویژه استان اردبیل به بازارهای بزرگ قفقاز ، آسیای مرکزی ف روسیه و در نهعایت اروپا می باشد.
به گفته وی ، با به ثمر رسیدن طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین با صرف اعتباری نزدیک به یک میلیارد دلار میزان تولید محصولات کشاورزی استان اردبیل با افزایشی معادل یک میلیون تن مواجه خواهد بود و اگر برنامه ریزی مناسبی نیز برای توسعه صنایع تبدیلی در منطقه صورت گیرد به گذرگاهی برای خروج و صادرات این میزان محصول تولیدی نیاز است که بندر خشک یکی از مهمترین ابزارهای ان می باشد.
نیرومند اضافه کرد: منطقه مغان در شمال استان اردبیل یکی ار مناطق مستعد در بخش کشاورزی است که به انبار غله شمال غرب کشور مشهور بوده وهزاران تن محصول کشاورزی از جمله غلات ، دانه های روغنی ومحصولات دامی وباغی در آن تولید می شود، تولیداتی که در صورت برنامه ریزی و فراوری مناسب می تواند روانه بازارهای بزرگ کشورهای شمالی شده و ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد و بندر خشک یکی از مهمترین مقوله ها و زیرساخت ها برای عملی شدن این راهبرد اقتصادی می باشد.
او بیان کرد: یکی از کارکردهای بسیار مهم بنادر خشک در کنار افزایش توان صادراتی منطقه و کشور ایجاد فرصت های جدید اشتغال است چیزی که نیاز ضروری استان اردبیل بوده و به ایجاد توسعه ای پایدار کمک می کند.

** استاندار اردبیل: اجرای بندر خشک مورد انتظار مردم است
اکبر بهنام جو، که به تازگی استاندار دولت دوازدهم در اردبیل شده است نیز تاکید دارد که در مردم در باره بندر خشک انتظاراتی ایجاد شده و باید با مطالعه و بررسی دقیق این طرح به پیش برود.
وی با بیان اینکه استاندار پیشین اردبیل و میردان در این زمینه وقت گذاشته و زحمات زیادی کشیده اند افزود: اگر اراضی غیر دولتی در طراحی بندر خشک ارجحیت داشته باشد می بایست در مطالعه و ترسیم نقشه اجرایی گنجانده شود.
در این حال اکبر صمدی، فرماندار پارس آباد مغان نیز گفت که طرح بندر خشک در کمیسیون همکاری های مشترک دو کشور ایران و آذربایجان به تصویب رسیده و تشریفات قانونی را طی کرده است.
حجت الاسلام سید سعید رشادی امام جمعه پارس آباد هم در خطبه های نمازجمعه بر پیگیری طرح احداث بندر خشک در این منطقه تاکید کرد و گفت: بااحداث بندر خشک اصلاندوز، امکان صادرات محصولات و تولیدات کشاورزی و باغی منطقه به روسیه و دیگر کشورها فراهم می شود و ضروری است این طرح پیگیری شود .
وی افزود: این طرح حرکت خوبی است و به ایجاد فرصت های جدید شغلی و توسعه منطقه کمک می کند.
وی با بیان اینکه به علت بعد مسافت و هزینه ی بالا خریداران ، شرکت ها و سرمایه گذاران برای خرید و صدور محصولات این منطقه رغبت نشان نمی دهند، بیان کرد: با احداث بندر خشک، علاوه بر صادرات محصولات کشاورزی و باغی این شهرستان به روسیه و دیگر کشورها شاهد اشتغالزایی فراوان در استان خواهیم بود.
ارژنگ عزیزی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل هم در این باره گفت: این طرح مورد پیگیری مسئولان استانی است و شهروندان استان اردبیل نگران تاخیر در اجرای آن نباشند.
وی افزود:مهمترین اهداف راه اندازی بنادر خشک افزایش خدمات بندری در منطقه داخلی کشور؛ کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل ،افزایش کارایی حمل ونقل، بهبود وضعیت زیرساخت های مرتبط با حمل ونقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری مستقیم کشورهای خارجی است که این هدف با راه اندازی بندر خشک در پارس آباد ( بخش اصلاندوز) قابل تحقق است.
عزیزی افزود: در واقع ماهیت بندر خشک، کاهش هزینه حمل و نقل و ترانزیت کالاست، این مزیت ها وبسترها هم اکنون در منطقه مغان ودر بخش اصلاندوز وجود دارد چرا که این منطقه در ۱۶ کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان ودر نزدیکی خط ریلی این کشور واقع شده وعلاوه بر آن وجود کشت وصنعت مغان و فرودگاه از مزیت های مهم برای احداث بندر خشک در این منطقه است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل اضافه کرد: بندر خشک هم می تواند به صورت منفرد وهم داخل منطقه آزاد باشد که یکی از ویژگی های آن کاهش تراکم و بارترافیکی حمل ونقل ، اشتغالزایی وجابه جایی کالا از طریق خط ریلی است.

** نمایندگان استان اردبیل: پیگیر طرح احداث بندر خشک در مغان هستیم
صدیف بدری رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم در این باره به ایرنا گفت: ایجاد بندر خشک در مغان با توجه به موقعیت مرزی استان اردبیل روابط اقتصادی شمال کشور را توسعه می‌بخشد.
وی با اشاره به تصمیم مسئولان استان اردبیل برای راه‌اندازی بندر خشک افزود: برای توسعه تجارت خارجی اردبیل نیاز است خط ریلی در این منطقه ایجاد شود تا بتوان شاهد رونق وتوسعه اقصادی واشتغالزایی در منطقه باشیم .
بدری افزود: نمایندگان استان با راه‌اندازی بندر خشک در اصلاندوز موافق بوده وتحقق آن را پیگیری می کنند.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روابط خوب دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: با راه اندازی بندر خشک شاهد توسعه مراودات اقتصادی بین ۲ کشور خواهیم بود .
بدری افزود: با راه اندازی بندر خشک استان اردبیل بعنوان دروازه ورود به کشورهای حوزه قفقازمطرح شده و به یکی از مناطق مهم وتاثیر گذار در امور تجاری تبدیل خواهد شد.
اصلاندوز اردبیل به خط ریلی جمهوری آذربایجان متصل می‌شود.
شکور پورحسین نماینده پارس آباد و بیله سوار مغان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بهترین راه حل برای فعالیت دوباره گمرک اصلاندوز مغان اتصال آن به خط ریلی جمهوری آذربایجان است که در این رابطه توافق اولیه با جمهوری آذربایجان صورت گرفته است.
وی افزود:در صورت تحقق این توافق گمرک اصلاندوز با عنوان بندر خشک راه اندازی شده و ترانزیت کالا از طریق خط ریلی انجام خواهد گرفت که علاوه بر توسعه تجارت شاهد اشتغالزایی زیادی در منطقه خواهیم بود.
پور حسین بیان کرد:بنادر خشک، با ایجاد کارآفرینی بسیار بالا، واردات، صادرات و احداث بنگاههای صنعتی و تجاری در آنها به راحتی قابل شکل گیری است، این بنادر به طور مستقیم باعث توسعه شبکه حمل و نقل جاده ای، لجستیک ترکیبی و کانتینری شده و زمینه را برای ارتباط ریلی فراهم می سازند.
وی افزود:مهمترین تاثیر ایجاد بندر خشک کاهش ترافیک حمل ونقل جاده ای، توسعه حمل ونقل ریلی و افزایش اشتغال است که منجر به جذب سرمایه وتوسعه فضای کسب وکار، اشتغال وکارآفرینی در منطقه می شود.
به هر حال با توجه به انتظارات مردمی در ایجاد بندر خشک در منطقه مغان و تاکیدی که کارشناسان بر تاثیر ایجاد این بندر در توسعه اقتصادی منطقه دارند ضروری است که مسئولان استانی و کشوری گام های عملی برای اجرایی شدن هر چه زودتر این طرح ملی را بردارند.
گزارش : یعقوب شاددل / سیفعلی موسی زاده
/۶۰۱۶/۷۱۱۰

نظرات بسته شده است.