تاريخ انتشار :یکشنبه 19 نوامبر 2017.::. ساعت : 1:10 ق.ظ
فاقدديدگاه

میوه صداقت صادق

زیباکلام به تنهایی طی 48 ساعت توانست بیش از یک میلیارد تومان کمک مردمی جمع کند که این آمار هم حیرت انگیز است هم قابل تامل

آفتاب یزد – گروه سیاسی: همچون دیگر هنگامه های وقوع حوادث طبیعی، در جریان زلزله سهمگینی که یکشنبه شبِ هفته گذشته مناطق غربی این سامان را در نوردید، نهاد ها و ارگان های دولتی از طریق سازمان هلال احمر، برای جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی، فراخوان دادند و با اعلام شماره حساب 99999 و ایجاد سامانه ها و کدهایی چون #۷۲۴* ،اقدام به دریافت این کمک ها کردند. در خلال این اقدامات دولتی و رسمی، شبکه های اجتماعی همچون سایر بزنگاه های حساس و حیاتی، در مخابره اخبار غرب کشور و از آن مهم تر جمع آوری کمک های نقدی از ارگان های دولتی و پایگاه های اطلاع رسانی رسمی چون صدا و سیما، سبقت گرفتند
و میلیون ها فرسخ جلو افتادند. به طوری که سلبریتی ها اعم از سیاست پیشگان و هنرمندان و ورزشکاران، بازیگران نقش اول و گردانندگان اصلی فضای مجازی در این برهه بودند و توانستند در همان روزهای نخست کمک‌های نقدی میلیاردی! را جمع آوری و روانه غرب کشور کنند. از جمله صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی که در گفتگو با «آفتاب یزد» اذعان می کند
که از جمع آوری مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان ظرف 72 ساعت در بهت و حیرت فرو رفته است و در شگفتی به سر می‌برد.
این در حالی است که هنوز سازمان های دولتی با بهره گیری از تریبون سراسری صدا و سیما و تبلیغات وسیع برای دعوت مردم به امدادرسانی های نقدی ، نتوانسته‌اند به نسبت مبالغ جمع آوری شده توسط چهره هایی چون صادق زیبا کلام از جهان سیاست و علی دایی از دنیای ورزش دست یابند.
چرایی این اتفاق در هاله ای از ابهام قرار دارد. اینکه مردم، سلبریتی ها و شخصیت هایی را مورد وثوق خود قرار می دهند که فاقد پست و مناصب هستند و ترجیح‌شان بر آن است تا برای کمک رسانی به هموطنان‌شان، از پل چهره های سرشناس جامعه عبور کنند که تنها راه ارتباطی شان با بطن جامعه ، شبکه های مجازی است تا به مسئولان اعتماد نمایند که تمامی وسایل ارتباط جمعی را در اختیار دارند و تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان کشور هستند.
امدادرسانی شگفت انگیز«نمی‌دونم چی بنویسم چون از خستگی دارم از حال میرم. لیلا فریاد کشید و گفت بابا مردم گل کاشتن. نمی‌فهمیدم‌ چی میگه. بعد درحالی‌که مرا می‌بوسید گفت «بابا! مردم بیش از یک میلیارد تومان ظرف ۴۸ساعت به حسابتان پول ریخته‌اند.»» این گزاره متنی است که روز 5شنبه صادق زیبا کلام در صفحه اینستاگرام خود به رشته تحریر درآورده بود. زیبا کلام از شب چهارشنبه از طریق همین شبکه اجتماعی، اقدام به ارائه شماره حسابی برای دریافت کمک های نقدی به زلزله زدگان
منطقه کرمانشاه می کند و تنها طی 48 ساعت بیش از 1 میلیارد تومان وجه نقد دریافت می نماید. او در این باره به «آفتاب یزد» می‌گوید: «من خودم هم در بهت و حیرت فرو رفته‌ام.
سه شنبه شب که اعلام جمع آوری کمک های نقدی برای زلزله زدگان کردیم، من فکر کردم که شاید در حدود 7الی 10 میلیون مبلغی جمع آوری شود و اجناسی چون شیر خشک و کنسروجات بتوان برای مردم تهیه کرد. چون در همان روز 3شنبه
گروهی از همکاران دردانشگاه اقدام به جمع آوری پول کرده بودند، من هم به فکر این کار افتادم . منتها در همان شب سه شنبه در ساعت اول بیش از 10 میلیون تومان پول جمع آوری شد. به موجب این اتفاق تا ساعت 2 بامداد بیدار ماندم و جمع مبالغ به 70 میلیون رسیده بود و صبح چهارشنبه بیش از 200 میلیون تومان شده بود.» او ادامه می دهد: «منتها 5 شنبه شب که همراه با دو دخترم در منطقه کرمانشاه حضور داشتم دخترانم خبردادند که مبالغ واریزی از 1 میلیارد تومان هم بیشتر شده است و اکنون ( عصر جمعه) که با شما صحبت می کنم بیش از 1میلیارد و 200 میلیون تومان شده است. من خود در حال فکر کردن به یک برنامه بلند مدت هستم که با این مبلغی که جمع آوری شده و اعتمادی که مردم به من کرده اند یک اقدام جدی برای زلزله زده‌ها انجام دهم . اول می خواستم کانکس تهیه کنم اما برخی می گفتند کانکس قابل استفاده نیست و باید ساختمان های از پیش ساخته شده 2 الی3 اتاق خوابه ایجاد کردو عده ای می گویند فرهنگ مردم با خانه های از پیش ساخته شده سنخیتی ندارد و بهتر است در روستا ها خانه های کوچ دو سه اتاق خوابه حیاط دار ایجاد کرد. گروهی هم معتقدند که با این پول مدرسه یا خانه بهداشت ساخته شود یا لوله کشی ها ترمیم گردد و آب شرب تهیه شود. فعلا درحال تصمیم گیری در اینباره هستیم.»
در دنیای ورزش علی دایی، فوتبالیست سرشناس کشورمان نیز از روز سه شنبه برای کمک به حادثه دیدگان استان کرمانشاه در پستی در صفحه اینستاگرام خود شماره تلفن و شماره حسابی را اعلام کرد اما یک روز بعد به دلیل حجم مبالغ دریافتی اظهار داشت که مردم تنها به ارائه کمک های غیر نقدی بپردازند.

در کنار زیباکلام و علی دایی سایر سلبریتی‌ها‌ نیز اقدام به دریافت کمک‌ها‌ی نقدی و غیرنقدی مردم کرده و توانسته‌اند تنها با استفاده از شبکه‌ها‌ی اجتماعی به شکلی گسترده به امدادرسانی حادثه‌دیدگان بپردازند.

چرایی اقدام شخصی مردم؟!
علاوه بر اعتماد به سلبریتی‌ها‌، خود مردم نیز کمر راست کرده اند و با وسایل نقلیه شخصی عازم مناطق غربی کشور شده اند. ازدحام خودروهای شخصی به اندازه‌ای بوده است که روز گذشته راه‌ها‌ی منتهی به استان کرمانشاه به وسیله پلیس راهور بسته شد.
برای یافتن این پرسش مهم که چرا مردم سلبریتی‌ها‌ی سیاسی، فرهنگی و ورزشی را امین خود می‌پندارند علی‌رغم همراهی با نظام و انقلاب، مسئولان را آنچنان مورد توجه خود قرار نمی‌دهند یا آنکه خود به شکلی شخصی اقدام به امدادرسانی می‌کنند، به سراغ صادق زیباکلام رفتیم.
او که در حال بازگشت از نواحی زلزله زده ازگله، دشت ذهاب و ثلاث باباجانی به سوی جوانرود و کرمانشاه بود، در گفتگویی تلفنی، به «آفتاب یزد» گفت: «کمی احساس پشیمانی می‌کنم از اعلام این فراخوان چراکه مسئولیت بسیار سنگینی به گردنم افتاده است به واسطه اعتمادی که مردم به من کرده‌اند. از همین رو نمی‌توانم بگویم که این مبلغ را به نهادهای دولتی ارائه می‌دهم. منتها من اگر جای مسئولین بودم، واقعا این سوال را خیلی جدی با خودم مطرح می‌کردم که چرا شخصیتی چون علی دایی یا صادق زیباکلام این چنین مورد وثوق مردم قرار می‌گیرند.»
وی افزود: «خب ما در دوران جنگ 8 ساله شاهد آن بودیم که مردم چگونه به مساجد و نهادهای دولتی اعتماد می‌کردند. اما هم اکنون شاهد آن هستیم که مردم از تهران آب معدنی، شیر خشک، لوازم بهداشتی را خود جمع آوری می‌کنند و به مناطق زلزله زده می‌آورند به جای آن که اجناس و اقلام را تماماً به هلال احمر و … ارائه دهند. برخلاف آنچه در دوران جنگ با عراق شاهد آن بودیم، مردم خود با اتومبیل‌ها‌ی شخصی، کامیون و وانت در منطقه حضور یافته اند. در این مدتی که من در اینجا بوده ام خیابان‌ها‌ پر شده است از وسایل نقلیه شخصی و کامیون. خود این اتفاق آشفتگی و بهم ریختگی فراوانی را ایجاد کرده است. الان آنقدر میزان آب معدنی‌ها‌ی ارسال شده زیاد است که می‌توان به آبیاری زمین پرداخت! برخی اقلام مصرفی در اینجا اشباع شده است.»

فساد اقتصادی بی اعتمادی می‌آورد
این استاد دانشگاه ادامه داد: «متاسفانه مسئله عدم اعتماد این چنین تبعاتی هم دربردارد که در مدیریت بحران به آن نابسامانی و آشفتگی می‌گویند. علت چیست؟ مسئولین باید صورت‌مسئله را بپذیرند. وقتی که مردم ظرف یک‌دهه گذشته شاهد این حجم از مفاسد بوده‌اند که در حال انجام گرفتن از سوی برخی مسئولین بوده است، نمی‌توانند آن اطمینان و باوری که در گذشته داشتند را همچنان نسبت به مسئولین‌شان داشته باشند. شما فقط بشمارید طی یک دهه گذشته چه تعداد پرونده‌ها‌ی مفاسد اقتصادی در جامعه ما مطرح شده است. آمار بگیرید ببینید در طول این سال‌ها‌ شکاف طبقاتی و نابرابری در جامعه به چه سطحی رسیده است.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: «مردم احساس می‌کنند مسئولین به فکرشان نیستند و تنها به عنوان ابزارهای تبلیغاتی از آن‌ها‌ بهره می‌جویند(!) و در بزنگاه‌های انتخاباتی یادی از مردم می‌کنند. وگرنه این مردم همان مردمی هستند که در دهه 60 اگر برای جبهه‌ها‌ کمکی لازم می‌شد به دولت کمک‌هایشان را می‌رساندند. در آن زمان به طور مثال وقتی در جبهه نیاز به تخم مرغ بود…
اگر کسی 5 عدد از این کالا را در اختیار داشت، همان 5 عدد را به دولت می‌داد تا به رزمندگان برساند؛ نمی‌گفت 3 عدد را برای خود نگاه می‌دارم و دوتای دیگر را می‌بخشم.»

در دنیا چه خبر است؟
نکنه جالب توجه آن جایی است که خود مسئولین نیز به عدم اعتماد مردم به مسئولان کشور اذعان کرده اند. تاجایی که غلامعلی جعفرازده ایمن آبادی نماینده مردم رشت روزگذشته دراین‌باره گفته است: « چقدر دردناک است که پس از 39سال، مردم می‌گویند ما خودمان می‌خواهیم کمک‌ها‌ی خود را به مناطق زلزله زده منتقل کنیم و اعتماد نداریم. من خود شاهد بودم که در رشت کمک‌ها‌یی از سوی مردم برای زلزله‌زدگان تهیه شد و وقتی به مردم گفتم آنها را به فلان سازمان دهند تا بدست زلزله زدگان برساند با کمال تعجب متاسفانه مردم در پاسخ گفتند ما اعتماد نداریم و این کمک‌ها‌ را بدست زلزله‌زدگان نخواهند رساند.»
اعتماد به چهره‌های سرشناس و مطرح، اتفاقی است فراگیر که در سراسر این کره خاکی وجود دارد اما بی اعتمادی به مسئولین چندان در دنیا مرسوم نیست. شفافیت در سیستم‌های اقتصادی در کشورهای جهان اول موجب شده است تا هنگام وقوع بلایای طبیعی، سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس اقدام به اعلام پایگاه‌ها‌ی کمک رسانی دولتی کنند و تریبون باشند برای دولت کشورشان.

نظرات بسته شده است.