تاريخ انتشار :جمعه 10 نوامبر 2017.::. ساعت : 12:22 ق.ظ
فاقدديدگاه

پیشگیری از سرطان را به کوچکترها بیاموزیم

‘سرطان علاوه بر هزینه، درد دارد’، به عبارت دیگر صرف نظر از هزینه های سنگینی که درمان سرطان بر مبتلایان و نظام سلامت کشور تحمیل می کند، امروزه خانواده های بسیاری از آلام جسمی و روحی ناشی از ابتلا و مسیر دشوار و طولانی درمان احتمالی آن رنج می برند.
دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت آمار مرگ بر اثر این بیماری را در سال ۱۳۹۴ حدود ۴۹ هزار نفر اعلام کرد؛ اما با توجه به عوامل مختلفی از جمله روند پیری جمعیت کشورمان و صنعتی شدن بیشتر زندگی، انتظار می رود که این آمار طی یک دهه آینده افزایش یابد؛ چشم اندازی که اهمیت آموزش راه های پیشگیری را از جمله از طریق پیروی از سبک زندگی سالم برجسته می کند.
در این خصوص دکتر علی متولی زاده اردکانی عضو هیات مدیره انجمن سرطان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مطالعات در دنیا نشان داده که ۴۰ تا ۴۵ درصد سرطان ها با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.
وی افزود: ارائه آموزش های لازم برای پیشگیری از سرطان کلیدی است و باید روی آن تکیه شود. اگر دانش آموزان به ویژه دختران از سنین پایین راه های موثر را از جمله از طریق سبک زندگی سالم، تغذیه، روانشناسی، ژنتیک، ورزش و خودآزمایی فرابگیرند، می توانیم امیدوار باشیم که به دلیل نقش آنها در خانواده، چشم انداز گسترش دامنه ابتلا به سرطان در جامعه تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.

***۹۰ درصد سرطان ها در مرحله اول قابل پیشگیری است
وی با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان نیز توضیح داد: غیر از این اگر سرطان در مرحله اول تشخیص داده شود بیش از ۹۰ درصد قابل درمان است. مشکل این است که در ایران بعضی دردها جدی گرفته نمی شود؛ مثلا برخی از زنان دردهایی دارند که ناشی از مراحل اولیه سرطان تخمدان است ولی آن را جدی نمی گیرند و به مرحله ای می رسد که در بدن پراکنده شده است.
نویسنده کتاب «پیشگیری و تشخیص سرطان های پستان و تخمدان» گفت: مردم باید آموزش ببینند که نسبت به تغییرات اولیه در خون، ادرار و نوع غذا خوردن یا از دست دادن زیاد وزن حساس شوند و اجازه ندهند این بیماری پیشرفت کند.
متولی زاده گفت: برنامه ای در مشهد در قالب برنامه های مرکز پیشگیری سرطان آوای مهر نسترن آغاز شده که در ۱۰۰ مدرسه دخترانه در مورد تشخیص و خودآزمایی برای سرطان های سینه و تخمدان به دختران آموزش داده می شود.
دبیر علمی سومین سمپوزیوم بین المللی سرطان نسترن افزود: راه دیگر آموزش، کمک به مربیان بهداشت مدارس است و آنها هم می توانند آموزش ببینند و این آموزش را به دانش آموزان ارائه دهند تا خانواده ها نیز از طریق فرزندان خود مطلع شوند.

***پیشگیری و تشخیص زودهنگام، زیربنای نظام های سلامت دنیا
این متخصص ژنتیک و فوق دکتری زیست فناوری افزود: نظام های سلامت در دنیا بر اساس پیشگیری و تشخیص زودهنگام بنا شده اند اما در ایران نه تنها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بلکه انجمن های تخصصی مانند انجمن سرطان هم بیشتر دنبال راه های درمان هستند.
متولی زاده افزود: در حال حاضر درمان سرطان هزینه های زیادی را بر خانواده ها تحمیل می کند در حالی که می دانیم سرطان در مراحل دو و سه به علت متاستاز و پخش شدن در بدن تقریبا علاج ناپذیر است و فرد بعد از مدتی فوت می کند، اما هزینه زیادی به خانواده و نظام سلامت تحمیل می کند. بنابراین آموزش پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان و تغییر سبک زندگی از بهترین راه ها برای مبارزه با سرطان در کشور است.
علمی**۹۱۵۷**۱۴۴۰
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

نظرات بسته شده است.