تاريخ انتشار :شنبه 4 نوامبر 2017.::. ساعت : 11:07 ب.ظ
فاقدديدگاه

آمارهای نرخ بیکاری در استان اردبیل قابل قبول نیست

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، محمد فیضی عصر امروز در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان اردبیل اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه‌های استان اردبیل آمار بالای بیکاری در این استان بوده که برای رفع این مشکل اراده جمعی نیاز است و آمارهای ارائه شد در رابطه با نرخ بیکاری در استان قابل قبول نبوده چرا که نرخ بیکاری در این استان بیشتر از میانگین کشوری است و پایین‌ بودن از میانگین کشوری درست نیست.

وی افزود: در سطح استان اردبیل کارگاه‌های زیادی به صورت نیمه‌فعال و راکد بوده که تمامی اینها دارای گره‌های اقتصادی بوده و باید تلاش کنیم یک بازنگری اساسی در رابطه با حل مشکلات این کارگاه‌های تولیدی در استان انجام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تمامی نقاط دنیا حرکتی که در ارتباط با ایجاد اشتغال انجام می‌شود در حوزه خدمات آی‌.تی، آی.سی.تی و فناوری اطلاعات است چرا که در این حوزه‌ها ظرفیت برای اشتغال بیشتر بوده و این موضوع نیز باید مورد توجه مدیران و مسئولان استان باشد.

فیضی بیان کرد: باید سند توسعه اشتغال پایدار برای استان اردبیل تهیه شود و در این ارتباط نیز باید پروژه‌های خرد و کلان برای هدایت سرمایه‌گذاران در استان اردبیل ایجاد کنیم تا از ظرفیت بخش خصوصی در راستای اشتغال استفاده شود.

نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل باید از ارائه آمارهای کاذب و بزرگ‌نمایی در حوزه اشتغال استان اردبیل پرهیز کنند و باید بتوانیم با تلاش و جذب مشارکت‌های دولتی و بخش خصوصی آمار بیکاری در استان را کاهش دهیم.

۶۵ هزار بیکار در استان اردبیل وجود دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز گفت: براساس آخرین آمارها در حال حاضر ۶۵ هزار و ۴۰۰ نفر بیکار در سطح استان اردبیل وجود دارد.

قاسم رحیمی اظهار داشت: براساس آخرین آمار سرشماری در سال گذشته جمعیت فعال استان اردبیل ۴۱۸ هزار نفر بوده که از این تعداد ۳۵۲ هزار نفر شاغل و بیش از ۶۵ هزا رو ۴۰۰ نفر نیز بیکار هستند.

وی بیان کرد: در ارتباط به آمارهای اشتغال بیش از ۶۰۰ هزار نفر نیز نیروی غیرفعال در سطح استان اردبیل وجود دارد که این آمار به کسانی که نیاز به اشتغال ندارند، بازنشستگان و دانشجویان اختصاص دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل افزود: میانگین کشوری بیکاری در تابستان امسال ۱۱.۷ درصد و در استان اردبیل ۹.۹ درصد بوده و آمار بیکاری در استان براساس آخرین آمار نسبت به میانگین کشوری کاهش یافته است.

رحیمی گفت: متقاضیان کار ثبت‌نام شده از طریق مراکز کاریابی نیز بر حسب وضعیت سواد در سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۰۹ نفر بوده است که ۸۱۶ نفر بیسواد بوده و بالاترین بیکاران نیز در مقطع تحصلی لیسانس و بالاتر بوده است.

وی تصریح کرد: ۱۷۸ هزار نفر در سطح استان اردبیل بیمه‌شده اصلی داریم که با حساب تبعه آنها حدود ۵۰۰ هزار نفر در استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اظهار کرد: ۲۱ هزار و ۵۹۵ کارگاه نیز در سطح استان اردبیل فعال است که آمارهای اشتغال در این کارگاه‌ها نیز براساس افراد بیمه‌شده آنها به صورت رسمی محاسبه می‌شود.

احداث کارخانه فراوری سیب‌زمینی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در اردبیل 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد: در راستای اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی برای امسال ۱۲ پروژه ملی در قالب ۳۸ طرح و ۶ پروژه استانی در قالب ۱۸ طرح برای سازمان جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده و با تمامی ظرفیت این پروژه‌ها اجرایی می‌شود.

عدیل سروی افزود: ۷۷۸ هزار هکتار مساحت اراضی کشاورزی استان اردبیل است که ۵۱۵ هکتار به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار به صورت آبی بوده و ۳۸ هزار هکتار نیز اراضی باغات استان اردبیل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در تولید حداقل ۱۲ محصول مهم و استراتژیک استان اردبیل رتبه زیر هفت کشور را دارد و در تولید بذر نیز رتبه نخست کشوری به استان اردبیل اختصاص یافته است.

سروی بیان کرد: مجموع تولیدات محصولات کشاورزی استان در سال گذشته ۴.۵ میلیون تن بوده است که چهار درصد کل محصولات کشاورزی کشور در استان اردبیل تولید می‌شود و امسال نیز ۶۲۰ هزار تن گندم در سطح استان اردبیل تولید شده است.

وی اظهار کرد: در بحث فراوری سیب‌زمینی نیز که یکی از محصولات استراتژیک استان اردبیل است کارخانه به ظرفیت ۶۰ هزار تن به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر نیز یک کارخانه دیگر با مشارکت بخش خصوصی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن احداث می‌شود که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال ۷۳۰ هزار تن سیب‌زمینی در ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی استان اردبیل تولید شده و براساس تعهدات نیز تا پایان امسال ۱۲ هزار تن پنبه در استان تولید می‌شود.

سروی تصریح کرد: دو هزار و ۶۰۰ هکتار تعهد امسال سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با توسعه آبیاری نوین و قطره‌ای بوده که تا پایان امسال عملیاتی می‌شود.

 

نظرات بسته شده است.