تاريخ انتشار :جمعه 3 نوامبر 2017.::. ساعت : 1:09 ق.ظ
فاقدديدگاه

وقتی هیچ کس علت بی‌کیفیتی نان را گردن نمی‌گیرد

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با توجه به اینکه سرانه مصرف نان در بین آحاد مختلف مردم حدودا معادل ۱۱۵ کیلوگرم در سال می‌باشد و از سویی دیگر اهمیت این نوع خوراک در سبد غذایی روزانه مردم دقت و نظارت بر پخت، نگهداری و نحوه عرضه را می‌طلبد در این میان چه کسی مسئول بی‌کیفیتی نان عرضه شده در استان اردبیل است؟

نان به انواع و رقم های مختلف به عنوان جزء انفکاک‌ناپذیر محصولات خوراکی مصرفی مردم در طول روز است و نمی‌توان عدم کیفیت و تلاش برای بهبود کیفیت آن را پشت گوش انداخت چرا که در صورت کهالت باید دانست که بی‌توجهی به این موضوع مستقیما سلامت مردم را نشانه می‌رود.

شاید روزانه همه ما شاید بروز تخلفات مختلفی در بازار نان در سراسر کشور و به ویژه در استان خودمان باشیم که در این زمینه باید با نهایت تاسف گفت که مشکلات بازار نان در اردبیل تنها به یکی دو سال قبل بازنمی‌گردد و از سالهای دور مردم این شهر با عمده مشکلاتی در حوزه نان از جمله بی‌کیفیتی، کم‌فروشی، گران فروشی و سایر مشکلات روبه‌رو و بودند و انگار این رشته همچنان سر دراز دارد.

فرصت‌طلبی برخی نانوایان در کاهش وزن چانه‌های نان و گران فروختن آن در برخی مواقع در این اواخر خشم مردم استان را برانگیخته است.

سونیا موسوی دیوره‌لو، به عنوان یکی از شهروندانی که روزانه مصرف بالای نان را دارد در خصوص مشکلات بازار امروز نان در استان اردبیل به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه مشکلات حوزه نان به دیروز یا پریروز برنمی‌گردد و ما از سال های بسیار دور هم شاهد بی‌کیفیتی های آشکار در پخت نان در سطح استان بودیم.

وی تصریح کرد: گاها پس از خرید نان و در صورت نیاز نگه داشتن آن برای روزهای آتی ما با صحنه‌هایی مواجه می‌شویم که واقعا در این مواقع نمی‌توان با هیچ معیاری بی‌کیفیتی نان را سنجید، سوای این موضوع که دیگر آن نان خریداری شده قابل خوردن هم نیست.

این بانوی اردبیلی با ابراز گلایه شدید از پشت گوش انداختن‌های مسئولان استان هم گفت: با اینکه اصلا دوست ندارم برخی جملات را به زبان بیاورم اما باید بگویم که مسئولان ما به هیچ طریقی اهل کار نیستند چرا که اگر عکس این بود در تمام این سالها شاید اندکی به فکر سلامت تغذیه مردم بودند.

موسوی ادامه داد: متاسفانه بی‌کیفیتی در پخت نان بیشتر در حاشیه شهر اردبیل و در مناطق فقیرنشین مشاهده می‌شود و اگر مسئولان واقعا پای کار هستند می‌توانند با سر زدن به این مناطق اوضاع نان پخته و عرضه شده در این محلات را شاهد بوده و بلکه به فکر چاره باشند.

ابراهیم دعائی، یکی دیگر از شهروندان گلایه‌مند استان بود که علل بسیاری برای بی‌کیفیتی نان عرضه شده در استان اردبیل برشمرد اما اصلی‌ترین علت آن را نبود نظارت و بازرسی دقیق از سوی مسئولان دانست.

وی گفت: اگر قرار باشد ما با دادن پول زیاد نان بی کیفیت را خریداری کنیم، ترجیح می‌دهیم تا حداقل بخش اعظمی از مصرف روزانه نان را از سبد غذای روزانه خود حذف کنیم تا بدین صورت هم در درآمد خانواده صرفه‌جویی کرده‌ایم و هم متضمن سلامتی خود هستیم.

بخش اعظمی از مشکل کیفیت نان در اردبیل برطرف شده است

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گفت: خوشبختانه در حال‌حاضر بخش عمده‌ای از مشکلات نان در استان اردبیل برطرف شده است و ما سعی داریم تا استفاده از جوش شیرین در پخت نان در نانوایی‌های اردبیل که شاید یکی از اصلی‌ترین علل بی‌کیفیتی نان عرضه شده در بازار استان باشد را به حداقل میزان برسانیم.

آرش سیادتی با بیان اینکه این روزها نانوایان معمولا بی کیفیتی نان را گردن بی کیفیتی آرد می اندازند، افزود: یکسان سازی استانداردها در نانواییها به دلیل تخلفات متعدد از جمله اقداماتی است که منجر به کاهش تخلفات این صنف خواهد شد.

وی ادامه داد: حرفه آموزی و حرفه‌ای عمل کردن در حوزه پخت نان در استان اردبیل می‌تواند کمک شایانی به بهبود کیفیت نان عرضه شده در این استان داشته باشد که متاسفانه با افزایش تقاضا برای عرضه در بازار نان شاهد فعالیت برخی نانواهای آماتور و مبتدی در برخی از مناطق استان هستیم.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: سیاست گذاری بهبود امنیت غذایی و همچنین استقرار سند ملی تغذیه از جمله وظایفی است که ما بر عهده داریم و یقینا حوزه پخت و بازار نان نیز در این حیطه ورود پیدا می‌کند چرا که بیش از ۶۰ درصد خوراک مصرفی روزانه مردم نان و غلات می‌باشند.

حذف ۹۸ درصدی جوش شیرین در پخت نان

معاون برنامه‌ریزی، اداره مالی فرمانداری اردبیل گفت: خوشبختانه در حال‌حاضر ۹۸ درصد استفاده از جوش شیرین در نانواییهای سطح استان اردبیل حذف شده که این امر در بازدیدها و نظارتهای دقیق و مداوم قابل رویت است.

حسین وطن‌دوست با تاکید بر رعایت کیفیت سبوس‌ در کلیه واحدهای نان‌پزی شهر و استان اردبیل گفت: هم‌اکنون در تمامی سهمیه‌پزهای استان کیفیت سبوس نان به طور کلی رعایت می‌شود و با مخالفان و متخلفان در این حوزه به شدت برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: کارخانه‌هایی که در تولید آرد کیفیت مطلوب را رعایت نمی‌کنند با آنها برخورد شدید صورت می‌گیرد که اخیرا سهمیه چند واحد کارخانه تولید آرد به دلیل عدم رعایت کیفیت در تولید و عرضه آرد و غلات ساقط شد.

این مدیر مسئول همچنین خاطرنشان کرد: ما به صورت دوره‌ای هر چند وقت یکبار آرد و گندم تولیدی در سطح استان را برای اطمینان از سلامت آن و به منظور بهبود تغذیه عموم شهروندان تحت آزمایشهای مختلفی قرار می‌دهیم که در همین زمینه کمیته اکیپ نظارت آرد و نان به صورت مستقیم نظارت دارد.

وطن‌دوست ادامه داد: طی چند ماه آینده نیز سبوس‌گیری در برخی واحدهای نانوایی داشتیم که در این زمینه طبق ارزیابی‌های اخیر ۱۸ درصد سبوس‌گیری از واحدهای بربری‌پز، ۱۵ درصد نان لواش و ۱۲ درصد از نانوایی‌های سنگک‌پز مرحله سبوس‌گیری را داشتیم که هشدارهای لازم جهت بهبود کیفیت نان تولیدی و عرضه شده به مردم در این زمینه به فعالان حوزه آرد و نان داده شده است.

تنها ۵ صنعتی‌پز سهم کل نانوایی‌های اردبیل

فرماندار اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طی سالهای اخیر تلاش بر این بوده تا نانواییهای استان به سمت صنعتی پیش روند که در همین راستا در حال‌حاضر ما در کل استان اردبیل پنج باب نانوایی صنعتی داریم که چهار باب آن در شهر اردبیل واقع است.

جواد زنجانی با اشاره به اهمیت افزایش تعداد نانواییهای چندمنظوره در سطح استان افزود: در حالت کلی ۳۹ باب نانوایی چندمنظوره و دو منظوره در سطح استان فعال هستند که صدور مجوز برای احداث چند باب دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به تعداد نانوایی‌های سنتی‌پز در سطح استان نیز بیان داشت: ما در حوزه نانوایی‌های سنتی‌پز دو دسته نانوایی داریم که هم‌اکنون ۳۵۰ باب نانوایی سنتی آزادپز و مجموعا ۶۲۹ واحد نانوایی سنتی سهمیه‌پز داریم.

فرماندار اردبیل یادآور شد: از مجموع ۶۲۹ واحد نانوایی سنتی سهمیه‌پز در سطح استان ۳۶۰ واحد مشغول پخت نان بربری، ۲۴۷ واحد نان لواش و ۲۲ واحد مشغول به پخت نان سنگک هستند.

نظارت بر نحوه پخت و عرضه، لازمه بهبود کیفیت نان

علی نعمتی، کارشناس تغذیه در خصوص اهمیت نان و غلات در سبد غذایی مردم و تمایل عموم برای استفاده از غلات به ویژه آرد و نان گفت: نان و غلات یک ماده غذایی با اهمیت بالای رژیم غذایی هستند که در ردیف توصیه‌های تغذیه‌ای عموم مردم نیز جای می‌گیرند و به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان باید توجه شود که در تولید، نگهداری و عرضه آن بهداشت به صورت کامل رعایت گردد.

وی بیان کرد: نان و غلات از دو جهت اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل بیشترین غذای مصرفی مردم را شامل می‌شود که هم منبع انرژی بوده و هم پروتئین دارد که از حیث پزشکی نیز بیولوژیک آن بسیار پایین است.

این کارشناس تغذیه اظهار داشت: استراحت ۱۰ الی ۱۵ روزه گندم قبل از آسیاب شدن نیاز ضروری است چرا که در صورت استراحت کافی مقدار آبگیری آن افزایش یافته و در نهایت کیفیت نان پخته شده عالی خواهد بود که نیاز است تا تمامی نانواهای سنتی و صنعتی‌پز استان این امر را حتما رعایت کنند.

نعمتی با تاکید بر کاهش استفاده از جوش شیرینی در نانوایی‌ها گفت: استفاده بیش از حد از جوش شیرین می‌تواند عوارض نامتعادلی در بدن انسان را سبب شود که افزایش تشرح اسید معده، اختلالات گوارشی و در نهایت ناراحتی‌های معده به عنوان سیستم حساس هضم غذا در بدن از جمله عوارض استفاده بیشتر از جوش شیرین است که در همین زمینه توصیه می‌شود تا در پخت نان بیشتر از خمیرجوش استفاده شود.

وی درخصوص نگهداری نان پس از خرید در خانه نیز بیان کرد: بعد از پخت بهترین روش برای نگهداری نان و به دور نگه‌داشتن آن از هرگونه میکروب و آلودگی فریز کردن آن است چرا که در غیر این صورت اگر مایل به نگهداری نان به مدت بیشتر هستیم پس از اندک روزی شاهد بیات شدن نان به علل نامشخصی خواهیم بود.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه در کشور ۳۵ درصد غذاهای تولیدی روز هدر می‌روند، افزود: ما باید با ارتقای صحیح کیفیت گندم، آرد و در نهایت نان بتوانیم از بخش عمده‌ای از هدررفت روزانه نان در نانوایی‌ها و از همه مهمتر در منازل جلوگیری کنیم.

نعمتی تصریح کرد: : اگر مجموعه‌های ذی‌ربط در نظارت و برخورد ضعیف عمل نکنند، قطعا شاهد بی‌کیفیتی و به دنبال آن نارضایتی مشتریان از کیفیت نان نخواهیم بود و اتحادیه نانوایان بایستی برکیفیت و کمیت نانواییها نظارت داشته باشند تا تخلفاتی در کیفیت و وزن نانواییهای سطح شهر صورت نگیرد.

وی در آخر در توصیه به نانواهای استان گفت: بهترین نوع نان نان سبوس‌دار می‌باشد که به تمامی فعالان عرصه بازار نان توصیه می‌کنم تا این اصل را در پخت تمامی اقلام نان مدنظر داشته باشند تا با این اقدام شاهد جامعه‌ای سلامت با مردمانی سالم و شاداب باشیم.

با اذعان به این که مشکل حوزه نان در اردبیل مشکلی جدید نیست باید توجه داشت که با بی‌توجهی و یا شاید در بهترین حالت خود با نظارتهای پراکنده و صرف سربرتافتنی نمی‌توان بر چاله‌های موجود در این حوزه که به یقین در ارتباط مستقیم با زندگی روزمره آحاد مردمی است، ماله کشید و نیاز است در این زمینه همه ما شاهد تلاشی مضاعف و مستمر باشیم.

از برخی مشکلات، گلایه‌ها، محسنات و معایب حوزه نان در استان اردبیل سخن گفتیم اما بی‌انصافی است اگر در این زمینه تمامی نانواها و تمامی مسئولان و متولیان را متهم به بی‌دقتی و کم‌لطفی کنیم چرا که هنوز هم کسانی هستند که وظیفه محول شده بر دوش خود را ارحج‌تر به کارهای شخصی می‌دانند و با جان و دل در مسیر سلامت جامعه می‌کوشند.

نان به عنوان اصلی‌ترین محصول غذایی در سبد خانوار محسوب می‌شود و بهبود کیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما متاسفانه در چند سال اخیر به بهانه‌های مختلف شاهد افت کیفیت آن در استان اردبیل بودیم که امیدواریم مسئولان هرچه زودتر چاره‌ای را پی‌جویی کنند چرا که بی‌توجهی به این موضوع مستقیما سلامت جامعه و مردم را درگیر می‌سازد.

 

نظرات بسته شده است.