تاريخ انتشار :شنبه 8 ژانویه 2011.::. ساعت : 11:24 ب.ظ
فاقدديدگاه

کلیبر از ديدگاه مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجويان ايران

کلیبر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیه ی شمال خاوری این استان واقع شده است. اين شهرستان از نظر كشاورزی و باغ داری وضع خوب و پر رونقی داشته و كشت در آن به صورت آبی و ديمی است. سراسر منطقه ی كليبر را كوهستان ها و جنگل های تنک و انبوه پوشانيده و جلوه ی زیبایی به نمایش گذاشته است. دره ی پيغام و مناطق حفاظت شده ی اين شهرستان به همراه بناهای تاريخی مانند قلعه بابک، قلعه پيغام، بقعه ها، قلعه های قديمی، برج ها، پل ها، تپه های باستانی، مناطق تاريخی و عمارت های قديمی از جمله ساختمان تاريخی طومانيانس از جاذبه های تاريخی و مکان های ديدنی منطقه محسوب می شوند.

مکان های دیدنی و تاریخی

سراسر منطقه كليبر را كوهستان ها و جنگل های تنک و انبوه پوشانيده است. دره پيغام و مناطق حفاظت شده اين شهرستان به همراه بناهای تاريخی مانند: قلعه بابک، قلعه پيغام، بقعه ها، قلعه های قديمی، برج ها، پل ها، تپه های باستانی، مناطق تاريخی وعمارت های قديمی از جمله ساختمان تاريخی طومانيانس از جاذبه های تاريخی و مکان های ديدنی منطقه به شمار می روند.

صنايع و معادن

صنايع کليبر بیش تر كارگاهی و شامل توليد آسياب برقی و موتوری، موزاييک سازی، تانكر سازی، قندريزی، آهنگری، جوشكاری، كابينت سازی و كش بافی است.

کشاورزی و دام داری

اين شهرستان از نظر كشاورزی و باغ داری وضع خوب و پر رونقی داشته و كشت در آن به صورت آبی و ديمی صورت می گیرد. فرآورده های كشاورزی در اين شهرستان عبارتند از: گندم، جو، نباتات علوفه ای، بنشن، تره بار و محصولات عمده باغات عبارتند از: سيب درختی، توت درختی، سماق، گيلاس، گردو، زغال اخته كه بیش تر جزو صادرات منطقه است. دام داری و دام پروری كه از مهم ترين رشته فعاليت های اقتصادی كليبر محسوب می شود از دير باز به علت موقعيت خاص منطقه و وجود مراتع سر سبز رونق فراوان داشته است. پرورش دام بيش تر شامل گاو، گوساله، گاوميش، گوسفند و اسب است كه توسط عشاير و روستایيان صورت می گيرد و دام و فرآورده های دامی جزو صادرات اين شهرستان محسوب می شوند. پرورش طيور به شيوه های صنعتی و سنتی شامل پرورش مرغ، غاز، بوقلمون و اردک است كه در حد خودكفايی توليد می شود.

وجه تسميه و پيشينه تاريخي

در روزگاران قديم اهر و كليبر از قصبات پيشكين( مشگين شهر ) بودند. ‌حمدالله مستوفی در ذکر منطقه تومان پيشگين، درباره كليبر چنين می نويسد: «تومان پيشگين، ‌در اين تومان هفت شهر است. پيشگين، خيار، انار، ارجاق، اهر، تكلفه، كلنبر( كليبر)». از نظر تاريخی، كليبر به خاطر وجود قلعه بابک كه روزگاری مركز قدرت بابک خرم دين بوده، دارای اهميت فوق العاده ای است.

مشخصات جغرافيايي

کلیبر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیه ی شمال خاوری این استان واقع شده است. شهرستان كليبر از جنوب با اهر از شمال با جمهوری آذربايجان از باختر با رود ارس و جمهوری ارمنستان و از خاور با استان اردبيل همسايه است. كليبر در بستر رود كليبر و در سرزمينی صخره ای واقع شده و تنها معبر كوهستانی ميان اهر و بخش های ساحلی رود ارس است. آب و هوای اين شهرستان نسبتا سرد و نيمه خشک است. كليبر در 47 درجه و 02 دقيقه درازای خاوری و 38 درجه و 52 دقيقه پهنای شمالی و در ارتفاع 1240 متری از سطح دريا واقع شده است. مسير راه كليبر – اهر به درازای تقريبی 45 كيلومتر یکی از مسیرهای دسترسی به این منطقه است. راه های منشعب از مركز شهرستان عبارتنداز: جاده شوسه كليبر- مغان (اصلاندوز) و خمارلو به سمت شمال خاوری كه اين جاده تا سه راه اسكانلو به طول 60 كيلومتر و تا خمارلو به درازای 71 كيلومتر شوسه است.

منبع : سايت مرکز گردشگری دانشجويان ايران

برچسب‌ها:, , , , , ,

نظرات بسته شده است.