تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 12 اکتبر 2017.::. ساعت : 12:24 ب.ظ
فاقدديدگاه

خانواده سالم پیش نیاز جامعه سالم

به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا، خانواده مهم ترین کانونی است که جامعه از آن تغذیه می‌کند به این ترتیب فرد در کنار تأثیری که از اجتماع می‌پذیرد، با توشه‌ای که از خانواده دریافت کرده است محیط پیرامون خود را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
چنین تأثیراتی علاوه بر مسائل پیرامونی جزئی، بر مسائل کلان اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی جامعه نیز اثر می گذارد؛ به این ترتیب به نظر می‌رسد که اصلاح یک جامعه، پیشرفت و ترقی آن از جنبه‌های مختلف نیازمند توجه به خانواده است.
نقش و جایگاه والای خانواده در بیشتر جوامع با انواع اعتقادات دینی مورد توجه است و در جهان بینی اسلامی اهمیت و ارزش شایان توجهی به بنیان خانواده داده شده است.
با توجه به نقش و اهمیت بی بدیل خانواده در شکل گیری جامعه فاضله، اسلام توصیه های خاصی را چه از طریق کتاب آسمانی و چه از طریق سخنان حکیمانه پیامبر و اولیا دین برای تکریم خانواده و حفظ حرمت آن صادر و از همان ابتدای تولد کودک، برنامه‌ها و دستوراتی را برای رشد و تربیت آن تنظیم و اجرای آن را بر عهده خانواده قرار داده است.
با اذعان به نقش و جایگاه خانواده در سلامت فرد و جامعه و لزوم توجه به بسترهای شکل گیری سالم خانواده، آنچه که در تعریف اولیه از خانواده به آن معنا می بخشد، وجود ‘زن’ به مثابه چشم و چراغ خانواده است.
زن که در خیلی از مواقع سنگ زیرین آسیاب زندگی بوده و طبق قانون نانوشته بسیاری از مشکلات زندگی اعم از روحی، روانی، اجتماعی و حتی بار اقتصادی را در خیلی موارد به دوش می کشد.
از این رو در کنار توجه به قوام و دوام خانواده، نباید از توجه به زنان و به خصوص زنان سرپرست خانوار غافل بود و زنان سرپرست را در میانه انبوه مشکلات بدون تکیه گاه و حامی رها کرد.

** توانمند سازی زنان سرپرست خانوار
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در همایشی به مناسبت روز ملی خانواده در تبریز اظهارکرد: زنانی که بنا به عواملی از جمله فوت و یا طلاق همسر، بدسرپرستی، زندانی و بیمار بودن شوهر مسئولیت زندگی بر دوش آنها افتاده است، زنان سرپرست خانوار نامیده می شوند که برای فایق آمدن بر مشکلات، اداره زندگی و تربیت فرزندان نیازمند توانمند سازی و حمایت از جانب دولت و دستگاه های حمایتی هستند.
فرگل صحاف گفت: زنان سرپرست خانوار به دلیل ایجاد تغییرات ناگهانی و دشوار در مسیر زندگی به شدت نیازمند دریافت خدمات حمایتی و اجتماعی در جهت بازیابی توان از دست رفته و تقویت توان روحی، اجتماعی و اقتصادی خود هستند.
وی افزود: توانمند سازی مجموعه ای از اقدامات، برنامه ها، خدمات و فرایندهایی است که ارایه آن سبب می شود زنان به نحوی موثرتر، کارآمدتر و معنادارتر بر امور و سرنوشت زندگی خویش کنترل و مدیریت داشته باشند.
صحاف اظهارکرد: در این راستا سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه های متولی ایجاد رفاه اجتماعی در جامعه با بهره گیری از توان کارشناسی مددکاران اجتماعی در جهت ارایه هر چه بهتر و مطلوب تر خدمات حمایتی به توانمند سازی زنان سرپرست خانوار می پردازد.
وی ادامه داد: مددکاران اجتماعی با بهره گیری از دانش و مهارت های علمی و عملی در جهت کمک به افراد و خانواده ها تلاش کرده و با برنامه ریزی و اجرای طرح های بازتوانی زمینه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را فراهم می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مصادیق توانمند سازی شامل ارتقای شاخص هایی چون قابلیت تصمیم گیری، قابلیت تعامل اجتماعی، وضعیت سطح تحصیلاتی، وضعیت مهارت های شغلی و حرفه ای، وضعیت شغل و درآمد خانواده است که با اجرای طرح های آموزشی، آگاه سازی و تقویت مهارت های فردی و گروهی تحقق می یابد.

** ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار در آذربایجان شرقی
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی هم با اعلام اینکه در زمان حاضر ۱۰ هزار زن سرپرست خانواده به صورت مستمر تحت پوشش این سازمان هستند، گفت: علاوه بر زنان سرپرست خانوار، بیش از پنج برابر این تعداد از زنان استان نیز از خدمات بهزیستی بهره مندند.
محسن ارشد زاده خاطرنشان کرد: طبق قانون برنامه توسعه باید بیش از ۱۰ هزار خانواری که در معرض تهدید طلاق و آسیب های اجتماعی هستند را مشاوره دهیم.
وی با بیان اینکه در قانون برنامه توسعه، توانمندسازی ۱۰ درصد زنان سرپرست خانوار تکلیف شده است، اظهار کرد: سالانه باید بیش از ۲۰ درصد زنان سرپرست خانوار در استان توانمندسازی شوند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: سال گذشته ۳۰ درصد خانواده های قابل بازتوانی را تا توانمندسازی کامل و استقلال مالی آنها حمایت کردیم.
وی افزود: آماده سازی شغلی، شناسایی استعدادها و علایق، ارزیابی حرفه ای، آموزش مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار و مهارت های زیستی و روانی از جمله برنامه های این اداره کل برای حمایت از زنان سرپرست خانوار است.
ارشد زاده از پرداخت حق بیمه بازنشستگی برای ۴ هزار زن سرپرست خانوار در استان تا مرحله بازنشستگی خبر داد و گفت: ۴۷ مرکز غیردولتی در حوزه زنان و خانواده در استان با بهزیستی همکاری می کنند که شامل ۱۴ کلینیک مددکاری، ۱۹ موسسه خیریه و ۱۴ مرکز خدمات بهزیستی است.
وی خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال زنان سعی می کنیم از طرح ها و فناوری های نو استفاده شود که یکی از این طرح ها تولید برق توسط نیروگاه خورشیدی در منازل این بانوان است و قرارداد خرید برق آن توسط بهزیستی با شرکت برق بسته شده است.
به هر حال کمک به بهبود وضعیت معیشتی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی خانواده هایی که به همت زنان اداره می شوند در عین حفظ کمالات انسانی در راستای توصیه های اسلام و گامی اساسی برای سلامت جامعه است.
گزارش: نعمت مرادپور ** انتشار: پرویز انصاری
/۵۱۸/۶۱۳۲

نظرات بسته شده است.