تاريخ انتشار :سه‌شنبه 3 اکتبر 2017.::. ساعت : 10:53 ب.ظ
فاقدديدگاه

سالمندی دوران فرزانگی انسان است

به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا، پیر شدن بخش مهمی از زندگی انسان است و می توان آن را مرحله نهایی تکامل و رشد انسان دانست.
همراه با افزایش سن و پیر شدن دوره جدیدی از چرخه زندگی انسان نمایان می شود و در صورت فراهم شدن امکانات و شرایط لازم، این دوران می تواند تولد دوباره ای برای انسان باشد.
از آنجا که سالمندی با تحولات فیزیولوژیکی انسان همراه است و این دوره یکی از حساس ترین دوران های زندگی انسان محسوب می شود، ضرورت دارد جامعه به این قشر حساس توجه ویژه ای داشته باشد.
اهرم سنی جمعیت کشور به سمت پیر شدن حرکت می کند و برنامه ریزی از سوی مسئولان کشوری در زمینه رفع مشکلات سالمندان ضروری است.
در صورت نبود اقدامات پیشگیرانه لازم، این جمعیت در سال های آتی جامعه با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
رئیس اداره کل بهزیستی شهرستان سنندج در گفت و گو با ایرنا ضمن تبریک نهم مهر و گرامیداشت روز جهانی سالمندان به تمام سالمندان جامعه، سالمندی را دوره کمال و پرباری زندگی انسان دانست و گفت: تعداد زیادی از سالمندان مفید مولد و پر انرژی هستند و در فعالیت های اجتماعی مشارکت دارند که بر این اساس باید دوران سالمندی را دوران خردمندی و فرزانگی انسان دانست.
امید مهتاب افزود: از دیدگاه روانشناسی دوران پیری دوران انحطاط زندگی است افراد در این دوران با مجموعه ناتوانایی های جسمی و محرومیت های اجتماعی مواجه هستند که باید با آنها کنار بیایند.
وی ادامه داد: آلزایمر، پوکی استخوان، مشکلات عضلاتی و اسکلتی، درد مفاصل، آرتروز، دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و کاهش شنوایی از بیماری هایی است که سالمندان از آن رنج می برند.
به گفته مهتاب، بیماری آلزایمر شایع ترین مشکلی است که سالمندان با آن مواجه هستند و به مرور توانمندی های ذهنی و شناختی خود را از دست می دهند و فرد سالمند در رفع امورات شخصی و روزمره با مشکل مواجه می شود.
وی با بیان اینکه قشر سالمند جامعه به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه محسوب می شود افزود: در راستای حفظ سلامت سالمندان و پیشگیری از بیماری های مرتبط با دوران سالمندی توجه به سلامت و رفاه و تغذیه مناسب در این برهه زمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی اظهار کرد: وزارت بهداشت و درمان موظف است برنامه و سیاست های خاصی در راستای تامین رفاه، آسایش و سلامت این قشر اتخاذ کند.
وی با بیان اینکه بازنشستگی، فوت همسر و فوت دوستان و همسالان تاثیرات منفی بر روند زندگی سالمندان می گذارد افزود: در این برهه از زندگی نیازمندی های عاطفی، روانی و معنوی سالمندان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه بهزیستی ۲ مرکز شبانه روزی، یک مرکز روزانه و یک مرکز بنیاد فرزانگان ویژه سالمندان دارد گفت: این مراکز با هدف حمایت و ارائه خدمات به سالمندان راه اندازی شده است.
به گفته وی، بنیاد فرزانگان نهادی مردمی است که به سالمندان خدمات درمانی پزشکی ارائه می کند.
وی یکی از سیاست های بهزیستی توسعه مراکز نگهداری روزانه و کاهش مراکز شبانه و ارایه خدمات در منزل دانست و گفت: بهزیستی به سالمندانی که زمین گیر و خانه نشین شده اند، خدمات مراقبتی و توانبخشی در منزل ارائه می کند.
وی با بیان اینکه افراد بی سرپرست در مرکز شبانه روزی سالمندان نگهداری می شوند و از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند، افزود: افرادی که مشکل خفیف جسمی دارند در مراکز روزانه از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: ارائه خدمات توانبخشی، مراقبت های پزشکی، پرستاری، کنترل فشار خون، فیزیوتراپی و موارد دیگر از خدماتی است که از سوی بهزیستی به سالمندان ارائه می شود.
وی نبود پارک و سالن ورزشی ویژه سالمندان در شهر سنندج را از مشکلات سالمندان در این شهر دانست.
وی با اشاره به اینکه تنها سازمان بهزیستی به تنهایی قادر به تمام نیازها و خواست های منطقی سالمندان نیست اظهار کرد: همه نهادها و سازمان ها موظفند امکانات تفریحی، رفاهی، بهداشتی را به قشر سالمند جامعه اختصاص دهند.
ریس مرکز سالمندان سنندج نیز به ایرنا گفت: با کمرنگ شدن شکل خانواده سنتی، هسته ای شدن خانواده و رواج سبک و روش فرهنگ غربی، احترام به پیران در خانواده کمرنگ شده است.
علی قادر مرزی با اشاره به اینکه خانه سالمندان در بسیاری از کشورها مکانی امن و راحت برای پیران تلقی می شود گفت: خانه سالمندان برگرفته از فرهنگ غربی است و زیبنده فرهنگ ما نیست.
وی با اشاره به اینکه آموزه های دینی ما احترام به سالمندان را توصیه کرده است، اظهار کرد: در سال های اخیر به دلیل نفوذ فرهنگ غربی و تغییر سبک زندگی نگرش جامعه نسبت به سالمندان نیز دستخوش تغییر شده است.
وی اضافه کرد: در گذشته خانواده به شکل گسترده و متشکل از زن و شوهر و فرزندان و نوه ها بود و همه با هم در کنار پدر بزرگ و مادر بزرگ ها زندگی می کردند.
وی ادامه داد: در این نوع خانواده احترام به پیران از اهمیت وِیژه ای برخوردار بود اما امروز شکل و سبک خانواده غربی در جامعه رواج پیدا کرده است.
وی گفت: قرآن کریم بارها به رعایت احترام و نیکی به بزرگان بویژه پدر و مادر سالخورده سفارش بسیار کرده است.
قادرمرزی با بیان اینکه افراد سالمند گنجینه ای از تجارب ارزشمند هستند و می توانند این تجارب را به جوانان منتقل کنند افزود: آنها صاحب تجارب ارزشمند میراث نسل گذشته هستند و در همین راستا احترام و تکریم سالمندان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه داد: سالمندان در این دوران احساس تنهایی می کنند و نیاز به اطرافیان بیشتر می شود و در صورتیکه از حمایت های اجتماعی و عاطفی خانواده برخوردار نباشند دچار افسردگی می شوند.
وی افزود: درصد مشکلات روانی و عاطفی پیرانی که در سرای سالمندان نگهداری می شوند بیشتر از سالمندان خانه نشین است.
قادر مرزی فرهنگسازی در زمینه تکریم و احترام به جایگاه سالمندان را ضروری برشمرد و اضافه کرد: از اوایل زندگی احترام به پیران باید به کودکان آموزش داده شود.
وی همچنین بر نقش خطیر رسانه ها در زمینه نقش و جایگاه سالمندان جامعه و ضرورت برخورد مناسب با آنها را ضروری و مهم ارزیابی کرد.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی معلولیت در میان سالمندان بالا است و ۲۵ درصد سالمندان زمین گیر می شوند که نیازمند خدمات پزشکی، توانبخشی و درمانی، مراقبت خانواده و حمایت دولت و بخش های مختلف جامعه هستند.
وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی نداشتن حقوق و مزایای بازنشستگی از مهم ترین مشکلات برخی سالمندان استان کردستان است اظهار کرد: در همین راستا این قشر از سالمندان نیازمند حمایت های نهادها کمیته امداد و بهزیستی هستند.
قادرمرزی با بیان اینکه طراحی اماکن عمومی، پارک ها و مکان های تفریحی متناسب با نیاز سالمندان نیست بر مناسب سازی مکان های عمومی در راستای تردد آنها تاکید کرد.
وی اظهار کرد: شهرداری ها و ادارات راه و شهرسازی و ارگان های ذیربط موظفند امکانات و شرایط رفاهی سالمندان را در ساخت و سازها مورد توجه قرار دهند.
نبود امکانات تفریحی، نیاز به مراقبت ها و حمایت های عمومی ،بهداشت و سلامت، وضعیت اقتصادی و معیشتی از نیازهایی است که سالمندان با آن دست به گریبان هستند.
در ۲ مرکز شبانه روزی در شهرستان سنندج و سقز ۱۵۰ تا ۱۷۰ سالمند نگهداری می شوند. بر اساس آخرین آمارها حدود ۱۵۰ هزار سالمند در استان کردستان وجود دارد.
۹ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند.
**خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار دهنده: امید بهمنی
۷۳۵۲/۶۱۰۸

نظرات بسته شده است.