تاريخ انتشار :یکشنبه 11 ژوئن 2017.::. ساعت : 8:50 ق.ظ
فاقدديدگاه

عشایر استان اردبیل از راه سالم بهره مند نیستند

به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا، قادر هنرمند روز یکشنبه در جلسه شورای عشایر استان اردبیل افزود: یکی از دلایل اصلی نامناسب بودن راه عشایر نبود و کمبود اعتبار است که ضروری است اعتبار لازم برای احداث راه سالم برای عشایر تخصیص یابد .
وی با اشاره به بیمه عشایر افزود: ۵۰ درصد جمعیت عشایری استان و ۴۰ درصد از دام عشایر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و بیمه روستایی است.
هنرمند از توزیع پنل خورشیدی در ییلاقات دامنه های سبلان خبر داد و افزود: تاکنون ۳۰۵ پنل خورشیدی در بین عشایر توزیع شده و برای بهره مندی ۱۲۹ قشلاق بالای ۲۰ خانوار از پنل خورشیدی هم مکاتبات لازم انجام شده است
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با اشاره به ساخت چهار مدرسه شبانه روزی دخترانه در مناطق عشایری افزود: این مدارس توسط اداره کل نوسازی و مدارس در دست ساخت است.
وی از ارتقای اداره امور عشایر به اداره کل خبر داد و گفت: امور عشایر ۱۰ سال بود که بعنوان اداره مدیریت می شد که در دولت تدبیر وامید به اداره کل ارتقا یافت.
عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶/۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله ۱۲ هزار تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
۷۱۱۰/ ۱۲۵۷

نظرات بسته شده است.