تاريخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ خرداد ۸۹.::. ساعت : ۱:۲۰ ب.ظ
فاقددیدگاه

آموزش رانندگی در هوای بارانی

 

زمانیکه باران سنگین می بارد رانندگان مسابقات فرمول یک با مسئله و چالش هایی مواجه می شوند که سایر رانندگان با آنها برخورد می کنند که عبارتند از : دید محدود و ناکافی و دیگری پدیده ای به نام Aqua Planing ( سر خوردن ) این در حالی است که رانندگان معمولی در چنین شرایطی فقط کافی است فشار پای خود را روی پدال گاز کم کنند. ولی یک راننده فرمول یک مجبور است شرایطی را برای خود بوجود آورد تا میزان چسبندگی لازم برای ثبات اتومبیل را فراهم کند. برخورداری از یک چسبندگی خوب در چنین شرایطی برای راننده فرمول یک، امری حیاتی به حساب می آید. در این حالت استفاده از نوع تایرهای مخصوص حرکت بر روی سطوح خشک با شیارهای کم عمق و طولی تقریباً غیر ممکن می باشد.
مقایسه پدیده Aqua Planing در اتومبیل های مسابقه ای و خیابانی
در پیست مسابقه پدید آکواپلانینگ به سادگی به وجود می آید زیرا در سرعت های بالایی که اتومبیل های فرمول یک در حال حرکت هستند در مواجه با آبی که بر روی سطح زمین جمع شده است، این آب فرصت خارج شدن از شیارهای داخل تایر را ندارد . زمانیکه از تایرهای مخصوص سطح خشک برای شرایط مرطوب و بارانی استفاده می شود اتومبیل به حالت شناور در آمده و تایرها تماس خود را با سطح مسیر حرکت از دست می دهند. در یک اتومبیل تولید انبوه، مواجه شدن با پدیده آکولا پلانینگ از طریق برخورد آب، با محفظه داخل گلگیر که چرخ در آن قرار گرفته و صدایی که در اثر این برخورد ایجاد می شود قابل تشخیص است راننده خطر آن را تشخیص می دهد زیرا صدا کاملاً بلند است. در اتومبیل هایی که مجهز به سیستم کنترل پایداری دینامیکی ( DSC ) هستند، سیستم قادر به تشخیص حرکت چرخ ها در زمانی که چسبندگی خود را از دست می دهند و به حالت هرز گردی در می آیند هستند. در چنین شرایطی چراغ هشدار دهنده در جلو داشبورد روشن و خاموش می گرد و سیستم DSC برای رفع مشکل وارد عمل می شود.
نکات فرمان پذیری در هنگام وقوع آلکواپلانینگ
در هنگامی که آکوالپلانینگ به وقوع می پیوندد فرمان اتومبیل به یک سمت منحرف می شود و یا اینکه به طور کلی و به صورت ناگهانی تمایل خود را با سطح مسیر حرکت از دست داده و تبدیل به حالت هرز گردی کامل می شود.
در هنگام شناور شدن اتومبیل، راننده نباید اعتماد به نفس و کنترل خود را از دست دهد، بلکه لازم است در چنین شرایطی با صبر و حوصله تلاش کند که وضعیت فرمان را به حالت اولیه برگرداند. به محض اینکه تایرهای چسبندگی از دست رفته را باز می یابند اتومبیل در مسیری که فرمان آن نشانه رفته شروع به حرکت می کند. در یک جاده مستیم به شرط آنکه راننده عصبی پشت فرمان ننشته باشد شرایط قابل کنترل است و بدین ترتیب پدیده آکواپلانینگ می تواند در عبور از پیچ به معنای واقعی شرایط دشواری را پیش روی راننده قرار دهد.
زمانی که چرخ جلو به یک آب کم عمق انباشته بر روی سطح مسیر حرکت بر خورد می کند، اتومبیل بلافاصله در دایره پیچ به وضعیت منحرف شدن قسمت جلو دچار شده و به سمت بیرون دایره پیچ برای خارج شدن از آن حرکت می کند. در چنین شرایطی اغلب رانندگان در عبور از پیچ چنانچه با حالت منحرف شدن مواجه شوند واکنش نا مناسب نشان داده و فرمان را بیش از حد لزوم در جهات غلط حرکت می دهند. چنین واکنشی را فقط از رانندگان غیر حرفه ای می توان دید. به یاد داشته باشید شرایط مرطوب و خیس واکنش هایی بی نهایت خطرناک در پی دارد. زمانی که قسمت جلوی اتومبیل دچار انحراف می شود به راننده خاطر نشان می سازد که میزان چسبندگی در چرخ های جلو با توجه به سرعت اتومبیل در حال حرکت کافی نبوده و بنابراین چرخ های جلو قادر نیستند فرامین راننده را در خصوص میزان چرخش فرمان برای عبور از پیچ رعایت کنند. در چینن شرایطی با فرمان بیش از حد اگر بازی کنید می توان گفت شانسی برای باقی ماندن در دایره پیچ و ادامه حرکت در مسیر صحیح را از بین برده اید . در حالت آکواپلانینگ زمانی که چرخ های جلو وضعیت چسبندگی خود را مجدداً بدست می آوردند احتمال دارد به پیچیدگی موضوع اضافه شود. در این وضعیت چون اتومبیل در حالتی حرکت می کند که فرمان اتومبیل آن را مشخص کرده ضمن اینکه چرخ های عقب فاقد چسبندگی هستند و بنابراین قسمت عقب اتومبیل پایداری خود را از دست داده که در نهایت پیچ خوردن و از دست رفتن کامل کنترل اتومبیل اجتناب ناپذیر است.
پیشنهاد
چنانچه در عبور از پیچ های دچار پدیده آکوا پلانینگ شدید برای استفاده از پدال های ترمز و کلاچ با دقت و وسواس زیادی این کار را انجام دهید. در چین شرایطی می بایست مراقب عقب اتومبیل و احیاناً منحرف شدن آن نیز باشید. چنانچه احساس کردید که قسمت عقب در حال منحرف شدن و خارج شدن از دایره پیچ است جهت حرکت فرمان را در جهت خلاف دایره پیچ انجام داده و بدین ترتیب از منحرف شدن قسمت عقب پیشگیری کنید .
در اغلب شرایط سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا DSC با اعمال نیروی ترمز به چرخ های عقب تلاش نماید که در مواقع لزوم اتومبیل را در عبور از پیچ در حالت پایداری حفظ کند. از طرف دیگر سیستم DSC به گیربکس های اتوماتیک و یا SMG ارتباط مستقیم داشته و در اتومبیل هایی که مجهز به این گیربکس ها هستند در مواقع اضطراری نیرو در چرخ های متحرک کاهش پیدا می کند.
راهنمایی
به صورت کلی قانون این است که در مواقعی که باران می بارد میبایست سرعت اتومبیل خود را کاهش دهید و فاصله اتومبیل خود را با سایر اتومبیل های اطراف خود افزایش دهید. در مورد نقاطی مثل شانه های جاده، فرو رفتگی ها، شکاف های موجود در مسیر دقت زیادی کنید. به این نکته نیز باید اشاره کرد که در مسابقات فرمولاوان هیچ راننده ای توجهی به این مقررات و قوانین ندارد.

نظرات بسته شده است.

590