تاريخ انتشار :یکشنبه 21 می 2017.::. ساعت : 7:15 ق.ظ
فاقدديدگاه

راهی که اصلاح‌طلبان برای روحانی هموار کردند

انتخابات تمام شد. پایان خوشی هم داشت. پایانی که در چهار سال پیش رو می‌تواند روزهای خوشی را با این پایان برای ایران رقم بزند. مسیر پیروزی روحانی اما منحصر به فعالیت‌های انتخاباتی این چند ماه نیست. از چهار سال پیش قرار گرفتن در این مسیر کلید خورد. همان زمان که اصلاح طلبان با انصراف محمد رضا عارف و به درخواست بزرگان اصلاحات پشت حسن روحانی قرار گرفتند و طی سال‌های اخیر هم علی رغم مشکلاتی که وجود داشت اما از روحانی حمایت کردند. حمایت‌هایی که باعث شد بعضاً به اصلاح طلبان و مخصوصاً شورای عالی سیاست گذاری، خورده گیری‌هایی شود اما به هر روی اصلاح طلبان نگذاشتند که دولت از مسیری که در آن قرار گرفته، خارج شود. دولت هم به اتکای حمایت اصلاح طلبان به مسیرش ادامه داد. اتفاقاً به اتکای همین اصلاح طلبان و حامیانش بود که توانست فشارهای سنگین رسانه‌ای بعد از برجام را تحمل کند. چراکه تمام رسانه‌های اصولگرا به اضافه صدا و سیما که شود، در مسیری گام برمی داشتند که افکار عمومی را نسبت به مسأله برجام نا امید و مأیوس کنند. حال اما دولت از آن بحران‌ها گذشت و کشور را در مسیر اصلی‌اش قرار داد و راهش را حتی قوی‌تر از گذشته، پیش گرفته است. البته به این واسطه راهش را قوی‌تر پیش گرفته است که آرایش نسبت به ۴ سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش یافته است. حال حامیانش هم بیشتر شده‌اند و او می‌تواند با اتکا به همین حمایت و پشتوانه مردمی اصلاح طلبان، به هر آنچه وعده کرده در چهارچوب اختیارات و قانون اساسی عمل کند. حسن روحانی روزهای خوشی را برای مردم در تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده است. وعده‌هایی که مردم به امید آنها پای صندوق‌های رأی آمده‌اند و اگر در این میان بدنه و سرمایه انسانی اصلاح طلبان نبود، معلوم نبود که چه کسی پاستور نشین می‌شد و سرنوشت ایران به کدام سمت می‌رفت. این همان موضوعی است که اتفاقاً کارشناسان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی درباره آن برای مردم شفاف سازی کردند. حال که روحانی از این مسیر پر پیچ و خم و بعضاً صعب العبور گذشته است، همه منتظر دیدن روزهای خوش پیش رو هستند. مسیری که اهالی سیاست در گفت و گو با امید ایرانیان می گویند که بدون حمایت اصلاح طلبان طی کردن آن ممکن نبود.

دستاوردهای دولت راهی برای پیروزی
حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» روند پیروزی روحانی را این گونه تحلیل کرد:
در ابتدا این نکته مورد نظر قرار می‌گیرد که روحانی با برخورد اخلاقی، قانونی و عملکرد مناسبی که در این ۴ سال داشت، توانست به این پیروزی دست پیدا کند. عملکرد بسیار مناسبی در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی داشت. نکته دیگر این که رقبایی که در مقابل روحانی قرار گرفتند، متاسفانه راه سیاه نمایی و هجوه نسبت به دولت در پیش گرفتند. اما مردم در نهایت تشخیص دادند که چنین سخنانی که از سوی رقیب مطرح می‌شود با واقعیت فاصله دارد. در حوزه سیاست خارجی، دستاورد بسیار ارزشمندی تحت عنوان برجام برای کشور به دست آمد. مسائلی از قبیل ایران هراسی که مطرح بود به برخورد تعاملی تبدیل شد و ایران را به جایگاه خود بازگرداند. در زمینه تورم، واردات، خودکفا شدن در تولید گندم اتفاقات مثبتی رخ داد. مردم این مسائل را حس کردند. البته این به این معنا نیست که کاستی‌هایی در دولت وجود ندارد و دولت هم بارها به این مسئله اشاره کرد است. برای این که بتوانیم زمینه‌های اشتغال را فراهم کنیم نیاز به سرمایه گذاری داریم. بستر سرمایه گذاری نیز امنیت و آرامش است. این مطالبی بود که که مردم از آن اطلاع داشتند. دولت و جهانگیری هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را بارها مطرح کردند. سخنی هم که به درستی بیان شود قطعاً مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد. باید از مردم تشکر کرد برای حضوری با شکوهی که در انتخابات داشتند. برای این که ما هم در داخل انسجام و وحدت خود را حفظ کنیم. در رابطه با سیاست خارجی نیز با توجه به تهدیداتی که هم منطقه و هم در سطح بین الملل نسبت به کشور وجود دارد. مردم تشخیص دادند کسی که می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند روحانی است. از نظر من ملت هم از نظر منافع ملی و توسعه و پیشرفت کشور اصلح را برگزیدند. امیدواریم روحانی در این دوره با توجه به این که زیر ساخت‌ها فراهم شده است بتواند با سرعت و شتاب بیشتر مسائل را پیش برد.

پیروزی روحانی مرهون صیانت از گفتمان اصلاح‌طلبی
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» با توجه به نقش اصلاح طلبان در پیروزی روحانی اظهار کرد:
«اصلاح طلبان اقدامات همیشگی خود را مانند سال ۸۸،۹۲،۹۴ و همه انتخابات گذشته در این انتخابات نیز در پیش گرفتند. در گذشته هم نشان داده شد که اصلاح طلبان در این روند و در این مقوله همیشه مجرب، توانمند و با تجربه تر هستند. در این مسیر کارهای متعارف به خود را انجام دادند. خوشبختانه این مسئله‌ای بود که روحانی هم به آن اعتراف کرد که چه در سال ۹۲،۹۴ و ۹۶ اگر کارزار اجرایی انتخابات در دست اصلاح طلبان نبود. قطعاً انخابات می‌توانست سرنوشت دیگری را پیدا کند. به اضافه این که رهبری جبهه اصلاحات در این روند بسیار مؤثر عمل کرد. علاوه بر این مسئله از لحاظ شکلی، از لحاظ گفتمانی و محتوایی بود. دلیل این که روحانی توانست در سال ۹۲ پیروز شود از نظر ما با توجه به این که از خواست گاه اصولگرایی تاریخچه خود را ثبت کرد بود، کشف گفتمان اصلاح طلبی و پیروی از گفتمان اصلاح طلبی بود. خوشبختانه تا کنون بر پیمان و میثاق خود با اصلاح طلبان ماندگار ماند. در سال ۹۶ به رغم نا کارآمدی‌هایی که در بخش اجرایی وجود داشت و تأثیر معنا داری بر میزان آرا جناح مقابل گذاشت. به همین خاطر اعتقاد من این است که بخشی از رأی رئیسی، رأی نه به بعضی از ناکارآمدی‌ها یا عدم تحقق وعده‌های روحانی بود. اما با این حال حضور چشم گیر مردم و رأی بیشتر روحانی نسبت به دوره قبل مرهون صیانت از گفتمان اصلاح طلبی بود.»

خنثی سازی تاکتیک رقیب
مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح طلب هم از راهی که روحانی برای رسیدن به پیروزی طی کرد به «امید ایرانیان» گفت:
«عوامل مختلفی دست به دست هم داد که منجر به پیروزی روحانی، حضور حماسی مردم ومشارکت حداکثری در انتخابات شد. مهم‌ترین عامل مؤثر این بود که اصلاح طلبان با بدنه گسترده اجتماعی که دارند، به این جمع بندی رسیدند که بهترین راه این است که همین مسیر ۴ سال گذشته را با اقتدار بیشتر و مطلوبیت بالاتر ادامه دهند. در این راستا تمام قد در صحنه حاضر شدند. برای مردم حقایق را توضیح داد و تبیین کردند. بدنه اجتماعی خود را متقاعد کردند که این راه را با حضور روحانی ادامه دهند. البته مکمل آن اتفاق مهم دیگری بود که رخ داد. آن هم این بود که در قابت های انتخاباتی مردم احساس کردند دو جریان در حال رقابت هستند. یک جریان اعتدال، امید، حرکت به سوی تعامل و سازندگی، آشتی، توسعه همه جانبه و گسترده که ۴ سال گذشته آن را انتخاب کردند. در سوی دیگر جریانی است که با توجه به صحبت‌ها و رفتارهایی که از خود نشان داد قصد بر تولید سالهای کذایی دولت نهم و دهم را داشت. آسیب آن سالها با تمام ابعاد خود به پیکر مردم وارد شد و مردم تا دهه‌ها آن آسیب‌ها را با تمام وجود احساس کردند. احساس بازگشت به روزهای دولت نهم و دهم مردم را به شدت برانگیخت. به این تصمیم رسیدند که اگر غفلت کنند ممکن است باز به عقب برگردند و راه جبرانی در پیش ندارند. این عامل بسیار مهمر بود که مربوط به تجربه گذشته مردم و ارتقا سطح هوشمندی آنها که متوجه شدند در عرصه سیاست باید با درایت و هوشمندی فوق العاده بالا عمل کنند. اجازه ندهند جریان‌های عامل خسارت کشور را اداره کنند. در مسئله تاکتیک‌ها که در رقابت‌های انتخاباتی بسیار مهم به شمار می‌آید. روحانی به عنوان فردی در تراز بالا و مؤثر نشان داد که می‌تواند در رقابت‌ها ظاهر شود. هم روش و تاکتیک‌های رقیب را خنثی کرد و هم تاکتیک‌های بسیار مؤثر و پر جاذبه‌ای را در عملکرد خود ارائه داد. به خصوص این که روحانی توانست ۲ اقدام بسیار مهم را در رقابت‌های انتخاباتی صورت دهد. اول این که شعارهایی که از جناح رقیب مطرح شد را تبیین کرد. از لحاظ این که این شعارها چه میزان از مبنا و اساس برخوردارند. جامعه را متقاعد کرد که این شعارها دارای هیچ مبنا و اساسی نیست. از سوی دیگر توانست جامعه را متقاعد کند که دولت یازدهم با خیل عظیم مشکلات دولت را تحویل گرفت و این مشکلاتی نبود که در عرض ۴ سال حل شود. نشان داد که در ۴ سال گذشته اقدام به حل بسیاری از مشکلات کرد و در ۴ سال آینده می‌تواند بخش بزرگ دیگر مشکلات را با این روش حل کند و به سر انجام رساند. این ۲ اقدام بسیار مهمی بود که روحانی انجام داد. در انگیزش جامعه برای مشارکت و اختصاص دادن رأی حداکثری به خود بسیار مؤثر بود.»

نظرات بسته شده است.